رئیس جمهوری آمریکا از رای منفی سناتورهای آمریکا به تلاش های تحت حمایت جمهوریخواهان برای رد توافقنامه هسته ای ایران قدردانی کرد و گفت که این رای به منزله پیروزی دیپلماسی آمریکا بود.

اوباما: رای سنا در مخالفت با رد توافق هسته ای پیروزی دیپلماسی بود

‎به گزارش ایرنا، بامداد جمعه به وقت تهران، 42 نماینده دموکرات در مجلس سنای آمریکا به طرح جمهوریخواهان برای کفایت مذاکرات و آغاز رای گیری درباره پیش نویس طرح انتقادی آنها از توافق هسته ای ایران رای منفی دادند تا شکستی دیگر برای لابی صهیونیستها باشد.
نتیجه این رای گیری در سنای آمریکا پیروزی مهمی برای دولت باراک اوباماست که در هفته های گذشته سخت تلاش کرده بود با حفظ انسجام در اردوی دموکرات ها، مانع از مطرح شدن این طرح در صحن سنا شود.
پس از مشخص شدن نتیجه این رای گیری، اوباما با صدور بیانیه ای خوشحالی خود را اعلان کرد.
براساس گزارش پایگاه خبری «بلیز» اوباما در بیانیه خود آورده است: «سنا گام تاریخی رو به جلو برداشت و رایی داد که آمریکا را قادر می سازد با شرکای بین المللی اش برای اجرای توافقنامه جامع و بلندمدتی همکاری کند که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای می شود.»
جمهوری اسلامی ایران بارها ضمن مخالفت با تسلیحات کشتار جمعی از جمله سلاح هسته ای، همواره تاکید کرده است که فقط به دنبال حقوق خود در چارچوب معاهده ان.پی.تی برای تولید و استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای است و اتهام تلاش برای تولید تسلیحات هسته ای، جنجال برخی کشورهای غربی با هدف ایران هراسی است.
در ادامه بیانیه اوباما آمده است: «این رای، پیروزی برای دیپلماسی، امنیت ملی آمریکا و امنیت و ایمنی جهان بود. نزدیک به 2 سال، برای دستیابی به توافقی که اهداف بنیادی ما را محقق کند، ... مذاکره کردیم. بیشتر اعضای سنا در چند هفته گذشته جزئیات این توافقنامه را مطالعه و بیشتر آنها از آن حمایت کردند.» 
«امروز، رایی که بسیاری از سناتورها بر مبنای امتیازات این توافقنامه به آن دادند، موجب دلگرمی من شد و از حمایت قوی قانونگذاران و مردم خوشحالم.»
«در ادامه کار، ما ضمن پرداختن به کار مهم و حیاتی اجرا و راستی آزمایی این توافقنامه ... سیاست خارجی را دنبال می کنیم که کشور ما و جهان را مکانی امن تر خواهد کرد.»

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.