پروین محمدی: قدس ویژه خراسان - مدیرکل انتقال خون خراسان رضوي گفت: خون مورد نیاز تمام بیمارستانها و مراکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی در سطح استان به طور رایگان در اختیار بیماران نیازمند قرار می‌گیرد.

 برای تأمین خون بیماران به قیمت خونمان تلاش می‌کنیم

دکتر حمیدرضا اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: به همین جهت این سازمان برای تهیه خون مورد نیاز با مشکلات زیادی به لحاظ مالی روبه روست، اما با وجود مشکلات بودجه و کمبود اعتبارات مالی، تاکنون توانسته‌ایم پاسخگوی تقاضای بیماران باشیم که در این زمینه همکاری استانداری، سازمان برنامه و بودجه و دانشگاه علوم پزشکی مشهد سهم بسزایی داشته است و جای تشکر و قدردانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه امسال نیز به روال سابق بخواهیم جوابگوی مراکز درمانی باشیم حدود 145 هزار کیسه خون لازم داریم که با توجه به هزینه یکصد هزار تومان برای هر کیسه خون شامل کیسه، پرسنل و تا مرحله‌ای که به دست بیمار برسد نزدیک به 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز است در حالی که بودجه تدوین شده حدود 5 میلیارد تومان یعنی یک سوم رقم مورد نیاز است که از این رو با کمبود جدی بودجه روبه رو هستیم.

وی به ایثار کارکنان انتقال خون و موارد صرفه جویی شده در این سازمان اشاره و تصریح کرد: برای به حداقل رساندن مخارج سعی کردیم ساماندهی در فضا و اسکان داشته باشیم و انبارها را با وجود مشکلات زیاد برای همکاران تا جایی که امکان داشته کوچک کرده‌ایم. اما همکاران انتقال خون به قیمت خون خودشان تصمیم دارند خون استان را تأمین کنند، در حالی که اضافه کار آنها از سال گذشته پرداخت نشده و راننده‌های ساعتی دو ماه است حقوق نگرفته‌اند، بنابراین وضعیت خوبی به لحاظ بودجه در این سازمان وجود ندارد و صرفه جویی به تنهایی پاسخگو نیست.

 شریان حیاتی در انتظار خیران

وی یادآور شد: جلساتی با استانداری، سازمان برنامه و بودجه و انتقال خون تهران داشتیم که قول مساعد داده‌اند، اما با محدودیت بودجه در تمام سازمانها به همکاری و مشارکت خیرین نیاز داریم تا شریان حیاتی بیماران (خون) مسدود نگردد و ما بتوانیم خون مورد نیاز بیماران را تأمین کنیم و با این کار حیات و زندگی به آنها ببخشیم.

 خدمات رایگان

دکتر اسلامی به رایگان بودن خدمات این سازمان اشاره کرد و افزود: ما جزو معدود مراکزی هستیم که تمام خدماتمان رایگان است، با این حال حقوق کارمندان این سازمان از همه کمتر و میانگین حقوق پایین‌تری دارند و به همین دلیل با کوچکترین تأخیر در پرداخت حقوق کارکنان نه تنها در روحیه ایثارگر آنها تأثیر می‌گذارد، بلکه موجب بروز مشکلات متعدد در زندگی آنها می‌شود.

 پرکردن شکافها توسط خیرین

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوي حضور پربرکت خیرین را در عرصه سلامت ضروری دانست و اظهار داشت: با مشارکت خیرین سلامت (سمن) می‌توانیم شکافهایی که در رابطه با بودجه داریم پر کنیم و همچنان خون را به صورت رایگان به دست بیماران نیازمند برسانیم. در غیر این صورت با بودجه کم و ناکافی از پس هزینه‌های تأمین خون مورد نیاز استان برنخواهیم آمد.

 اتلاف و اسراف هرگز

دکتر اسلامی از همکاران، پزشکان و کارکنان اتاق درخواست کرد با صرفه جویی و رعایت احتیاط‌های لازم از اتلاف خونهای اهدایی جلوگیری کنند و مدیران بیمارستانها نیز با کنترل و نظارت بیشتر اجازه ندهند قطره‌ای از خونهای اهدایی تلف گردد، زیرا یک قطره خون می‌تواند جان بیماری را نجات دهد.

 تقویت سنت حسنه اهدای خون

وی با بیان اینکه اهدای خون به عنوان یک سنت حسنه در کارنامه اعمال اهداکنندگان ثبت می‌گردد، اضافه کرد: خونهای اهدایی در جایی مصرف می‌شود که به یک بیمار در حال مرگ زندگی دوباره می‌بخشد، بنابراین کسانی که نذر می‌کنند و قسمتی از بدن خودشان را به صورت خون به مجروحان و مصدومان حوادث و بیماران بستری (سرطانها و...) در بیمارستانها اهدا می‌نمایند اجری عظیم نزد خداوند دارند. اما با توجه به نیاز مبرم بیماران به خونهای اهدایی باید تعداد اهداکنندگان افزایش پیدا کند تا بتوانیم افراد نیازمند خون را از این بافت حیاتی بی‌نیاز سازیم.

 اهدای 135 هزار کیسه خون در یکسال

وی به آمار سال گذشته اشاره کرد و گفت: طی یکسال گذشته نزدیک به 135 هزار کیسه خون به صورت رایگان در اختیار بیمارستانها و مراکز درمانی قرار گرفته و برآورد می‌شود امسال به 145 هزار کیسه خون نیاز داشته باشیم، بنابراین اهداکنندگان باز هم باید به بیماران نیازمند خون کمک کنند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوي از همت والای خیرین سلامت (سمن) تربت جام در ایجاد و راه‌اندازی مرکز انتقال خون در این شهرستان خبر داد و افزود: با توجه به اینکه در تربت جام پایگاه انتقال خون وجود ندارد، با تأمین محل از دانشکده و همت خیران سلامت (سمن) یک مرکز انتقال خون در این شهرستان مجهز و راه‌اندازی شده و تمام کارهای آن از طریق خیرین انجام می‌شود.

وی از گسترش فعالیت خیرین در آینده در مراکز انتقال خون خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌های مدون برای جلب مشارکت خیرین در مشهد و سایر شهرستانها از طریق همکاری و مشارکت افراد خیر و نیکوکار، خون رایگان و سالم به دست بیماران نیازمند برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.