گروه جامعه / محمد رضایی - خیران سلامت و نیکوکاران حوزه بهداشت و درمان هدفشان تنها تامین سلامتی مردم بویژه نیازمندان است...

 همه مردم ایران «خیّر سلامت» هستند

 آنها معمولاً درباره کمک‌هایشان با کسی مصاحبه نمی‌کنند و به دنبال تقدیر و تجلیل هم نیستند، اما این بزرگواری موجب نمی‌شود از خدمات این نیکوکاران قدردانی نشود. به همین منظور نخستین همایش ملی تجلیل از نیکوکاران حوزه سلامت در مشهد مقدس برگزار شد.

 

  چیزی برای رسانه‌ای شدن نداریم

« علیرضا. ع» عضو مجمع خیرین سلامت که نمی‌خواهد از پروژه ۶۰۰ میلیون تومانی‌اش در یکی از شهرهای جنوبی کشور چیزی منتشر شود به خبرنگار ما می‌گوید: ما چیزی برای رسانه‌ای شدن نداریم و فقط برای سلامتی مردم در نقاط محروم تلاش می‌کنیم.

این فعال مجمع خیرین سلامت کشور می‌افزاید: تشویق هموطنان به امور نیکوکارانه مانند مشارکت در بیمارستان‌سازی بسیار خوب است، اما من معتقدم همه مردم ایران خیر سلامت هستند، زیرا با کوچکترین مشکلی که برایشان پیش می‌آید برای سلامتی بیماران دعا می‌کنند و در حد توان به صورت صدقه و یا کمک به صندوقهای مراکز درمانی به جمع خیران سلامت می‌پیوندند.

یکی دیگر از نیکوکاران شرکت کننده در نخستین همایش ملی تجلیل از خیران سلامت است. او نیز به خبرنگار ما می‌گوید: به لطف الهی و با طلب شدن از سوی حضرت‌رضا(ع) من و سه نفر از اعضای خانواده‌مان برای اطلاع از نیاز‌های ضروری و پروژه‌های بهداشتی مناطق محروم در این همایش شرکت داریم.

خانم س. م درباره میزان و نوع کمک‌هایش به نظام سلامت می‌گوید: من تاکنون توانسته‌ام با دریافت دیه همسرم که در یک تصادف فوت شده و بخشی از سهم الارث خانوادگی، ۸ خانه بهداشت و یک بخش اورژانس و سوانح در آذربایجان غربی احداث کنم و برای این توفیق از پروردگار سپاسگزارم.

 

  اهدای همه دارایی

خانم آمنه قمصری، استاد بازنشسته دانشکده صنایع دستی و عضو مجمع خیرین سلامت استان یزد در این همایش می‌گوید: کار خیر ما که چیزی نیست چون همه دارایی‌مان را نداده‌ایم، اما فردی مانند اصغر نیک‌بیان همه ثروت و منزل مسکونی خود را برای احداث مرکز بهداشتی، درمانی به نام حضرت زینب(س) به دانشگاه علوم پزشکی اهدا کرده که این هدیه ارزش دارد.

وی می‌افزاید: این خیر ایثارگر که به شغل نانوایی اشتغال داشته و دارای چهار فرزند است پس از مشورت با اعضای خانواده و فرزندان تصمیم گرفته منزلی را که در آن ساکن است (حدود ۴۰۰ متر مربع) به این کار خیر اختصاص دهد و این نمونه‌ای از کاری نیک و پسندیده است.

قمصری همچنین بیان می‌کند: نمونه دیگری داشتیم که یک خیر سلامت و یک معلم فداکار زاهدانی با نام «خیر نا‌شناس» برای عمل به اهداف نیکو کارانه پدر مرحومش بدون هیچ نامی۶۶۰ میلیون تومان تجهیزات پزشکی، ۷ دستگاه وِنتیلاتور (تنفس مصنوعی) و ۷ دستگاه شوک قلبی خریداری و به بیمارستانهای زیر پوشش وزارت بهداشت اهدا کرده است.

 

  رسانه‌ها باید «خیر سلامت» باشند

دکتر جلال الدین سلیمی، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور و نیکوکار دیگر حوزه سلامت نیز به خبرنگار ما می‌گوید: رسانه‌ها باید «خیر سلامت» باشند تا مردم این فرهنگ نوعدوستانه و ایثارگرانه را از خبرنگاران، نویسندگان و برنامه سازان، الگو بگیرند و کار خیر در جامعه نهادینه شود. بیان خروجی‌های کار خیران سلامت و حل مشکلات و معضلات بهداشتی، درمانی مناطق محروم می‌تواند مردم را به کار خیر تشویق کند.

به گفته این خیر سلامت مجامع خیرین سلامت واسطه خیر بوده و به عنوان یک سازمان مردم نهاد برای رفع کمبود‌ها و مشکلات موجود و کمک به بیماران نیازمند، یار دولت محسوب می‌شوند و باید در این زمینه از سوی رسانه‌های گروهی اعتمادسازی بیشتری صورت گیرد.

  سلامت در اولویت است

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: خوشبختانه دولت یازدهم نخستین دولت است که به حوزه سلامت توجه ویژه داشته و آن را در اولویت قرار داده است.

دکتر حسینعلی شهریاری می‌افزاید: اجرای طرح تحول نظام سلامت یکی از اقدامهای مثبت دولت یازدهم است و هم اینک یک درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد درآمد حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها (۴۸ هزار میلیارد ریال) به حوزه سلامت اختصاص یافته که گام مهمی در حوزه درمان به شمار می‌رود.

 

  رسالت بزرگ خیران سلامت

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی از تلاش خیرخواهانه خیران سلامت و کمک به بیماران بی‌بضاعت قدردانی کرده و این کمک به نیازمندان و بیماران مستمند را رسالتی عظیم دانسته و اظهار امیدواری کرده شاهد افزایش این گونه اقدامهای خداپسندانه در سطح کشور باشیم.

سید رضا نیری، دبیر کل مجمع خیرین سلامت نیز با تسلیت حادثه منا می‌گوید: حدود ۴۰۰ خیر حوزه سلامت در این همایش کشوری مورد تقدیر قرار می‌گیرند و ضمن نیازسنجی پروژه‌های درمانی، نیکوکاران اجرای پروژه‌‌های مورد نیاز وزارت بهداشت در روستا‌ها و مناطق محروم را به عهده می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی نیز می‌گوید: خیران سلامت مقدم بر خیران مدرسه‌ساز هستند، زیرا تا سلامتی نباشد سایر شؤون زندگی بی‌معناست. مجمع خیرین سلامت باید از جمعیت زنان که اندکی بیش از مردان است بهره برده و از سرمایه عاطفی که زنان دارند، استفاده کند.

 

  نیاز بیمارستانها به تجهیز

دکتر ایازی، قائم مقام امور مشارکتهای اجتماعی وزیر بهداشت نیز در این همایش می‌گوید: همه بیمارستانها در مناطق محروم به بازسازی و بهسازی و تجهیز نیاز دارند و از ۱۳ هزار تخت فعال بیمارستانی در تهران فقط سه هزار تخت وضعیت مطلوب و ایده‌آل دارند و ۱۰ هزار تخت دیگر نیازمند بازسازی و نوسازی توسط خیرین سلامت هستند.

وی تأکید می‌کند: چالشهای کلی نظام سلامت شامل ناکافی بودن منابع، هزینه‌های رو به افزایش بهداشتی درمانی و نبود فضای مناسب بهداشتی، درمانی است که امیدواریم با بهره گیری از ظرفیت خیرین سلامت برطرف شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.