قدس انلاین-سیدحبیب قاآنی:سیمادرماه محرم امسال همچون سالهای اخیر سریال مناسبتی چشمگیری ندارد که شاید یک دلیل عمده ان مسایل مالی وهمچنین تصمیم جدید مدیران سیما مبنی برکامل شدن فیلم نامه سریالهاباشد،اتفاقی است که روند سریال سازی را به خودی خود کند می سازد ودست سیما را فعلا خالی می گذارد.

دست خالی تلویزیون درماه محرم/ واگذاری میدان به شبکه‌های ماهواره‌ای درنبودسریالهای مناسبتی

به گزارش قدس انلاین پس از گذشت یک دوره که سیما برای ایام مختلف ومناسبتهای گوناگون سریالهای مناسبتی تولید می کرد رفته رفته این روند کاهش یافت وحتی به مرحله پخش چندین باره برخی ازاین سریالهای تولید شده نیز رسید که نمونه بارز آن سریال شب دهم بود که در شبکه های مختلف برای مخاطبین پخش گردید تلویزیون چندسالی است که در ایام محرم غافلگیری ای برای مخاطبش ندارد و پخش سریال هایی که از کیفیت حداقلی نیز برخوردار نیستند جذابیتی برای مردم ندارد درحال حاضر درایام محرم شبکه ها به پخش روال معمول سریالهایشان می پردازند وخبری از تولیدات جدید نیست مگر یک سریال که قرار است شبکه اول سیما ان را پخش نماید با نام"نفس گرم".

*مشکلات مالی بی پایان رسانه ملی

غلامرضا میرحسینی، مدیر شبکه سه سیما، در گفت وگو با خبرنگار مهر، مشکلات مالی را یکی از اتفاقاتی می داند که باعث شده شبکه های سیما سریال مناسبتی آماده پخش نداشته باشند. او می گوید: مشکلات مالی و تغییراتی که در این شبکه وجود داشته، باعث چنین اتفاقی شده است. آثار نمایشی با زمان بندی ای که برای پیش تولید و تولید آنها در نظر گرفته می شود تا به آنتن برسند، یک سال زمان نیاز دارند و این درحالی است که گروه فیلم و سریال این شبکه چند ماه پیش با تغییراتی مواجه بوده است و برای تولید آثار جدید باید از فرصت کافی برخوردار باشند تا بتوانند  فیلمنامه ها را بررسی کنند.

*تلویزیون تکلیف خود را مشخص کند

اما از سوی دیگرعضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی با بیان اینکه شبکه های تلویزیونی برنامه ریزی منسجمی برای تولید سریال های مناسبتی ویژه ماه محرم ندارند،گفت: تلویزیون ابتدا باید تکلیف خود را درباره ضرورت سریال سازی برای این ماه مشخص کند تا بتوان ساخت آثار با کیفیت را از آن انتظار داشت.محسن سلیمانی فاخرافزود: تکلیف تلویزیون با سریال های مناسبتی ماه رمضان مشخص است و هر سال حداقل چهار شبکه سریال برای این ماه دارند و با هم رقابت می کنند در حالی که این برنامه ریزی برای ماه محرم دیده نمی شود.سلیمانی فاخر با یادآوری اینکه ساخت سریال های کوتاه مناسبتی برای ماه محرم از سالی که این ماه عزاداری با ایام نوروز مقارن شد، در دستور کار شبکه ها قرار گرفت، گفت: شاید به همین خاطر است که سریال «شب دهم» هنوز هم به یادماندنی ترین سریال ماه محرم است زیرا در اصل برای نوروز ساخته شد.وی به رویکرد سطحی سریال های محرم به فرهنگ عاشورا و محرم اشاره کرد و گفت: محدود کردن این قیام و حماسه بزرگ به نمادهایی چون هیات عزاداری، سیه پوشی، تعزیه و .... حاکی از نگاه سطحی فیلمسازان به این مقوله است.این روزنامه نگار اظهار داشت: به همین خاطر است که با وجود ساخته شدن نزدیک به 20 سریال ماه محرمی در 12 سال گذشته، اسامی بسیاری از آنها هم از یاد بینندگان تلویزیون فراموش شده است.به گفته سلیمانی فاخر، علت ماندگاری دو سریال «شب دهم» و «معصومیت از دست رفته» در ذهن مخاطب، برخورداری آنها از داستان پردازی خوب و روایت عاشورا و فرهنگ آن در بستر داستانی جذاب است.عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی گفت: سریال هایی که جست و گریخته با موضوع محرم ساخته شده اند، تنها روایت گر فضای حزن و اندوه هستند و داستان ها تخت و خطی روایت می شوند.وی یادآور شد: وقتی ساخت سریال های تاریخی با موضوع محرم برای تلویزیون هزینه بر است، بهتر است که به حاشیه های قیام عاشورا در قالب داستان های غیرمستقیم پرداخته شود تا پیام عاشورا نیز در قالب این سریال ها به مردم بیان شود.سلیمانی فاخر ادامه داد:امروز سهل الوصول ترین نوع برای روایت عاشورا در سریال، استفاده از نشانه هایی چون تعزیه، سیاه پوش شدن و لوکیشن های هیات و عزاداری است که بیشتر به خاطر عجولانه بودن ساخت این نوع سریال ها در آن گنجانده شود.به گفته سلیمانی فاخر، مشکل این است که هنوز تلویزیون تکلیف خود را با محرم نمی داند که آیا سریال بسازد یا نه و اگر این مشکل برطرف شود، فیلسمازان نیز در فرصت کافی می توانند به ایده پردازی حول عاشورا و پیام آن بپردازند.

* نبود سریال‌های مناسبتی ازحس‌وحال محرم در تلویزیون کاسته است 

از سوی دیگرعضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما معتقد است ساخت فیلم‌های مناسبتی برای اقشار مختلف جامعه در کنار ایجاد تمایل در آنها برای حضور در هیئات و تکایا لازم و ضروری است و رویکرد صداوسیما در عدم تولید سریال‌های مناسبتی در محرم امسال جای نقد دارد.  سید رمضان شجاعی کیاسری با انتقاد از بی توجهی رسانه ملی در فراهم‌آوری برنامه در حوزه سریال‌سازی برای مناسبت ماه محرم، گفت: متأسفانه تغییر مدیریت در صداوسیما بهانه‌ای برای عدم پیش‌بینی تهیه و تولید برنامه‌ها در مناسبت‌های مختلف شده است.نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: این در حالی است که مردم انتظار دارند برنامه ها و سریال های جدیدی را با توجه به اقتضائات مسائل روز در مناسبت های مختلف به خصوص مناسبت‌های مذهبی از رسانه ملی مشاهده کنند.وی افزود: پیش از این، روند صداوسیما به این نحو بود که سریال های بسیار فاخری را در مناسبت های مذهبی به خصوص در ایام عزاداری ماه محرم و مناسب با حال و هوای عزاداران پخش می کرد که این فیلم‌ها منجر به ایجاد فضایی می شد که حتی افراد را دچار تغییر و تحول درونی می کرد.شجاعی کیاسری همچنین تأکید کرد: علیرغم اینکه باید مردم را در این ایام به سمت حضور در هیئات و تکایا سوق داد، لازم است ساختار نمایشی نیز در کنار آن لحاظ شود تا اقشار مختلفی که امکان حضور در مراسم های عزاداری را ندارند و همچنین نسل جدید بتوانند از این طریق ملموس تر وقایع فاجعه کربلا و حس و حال این روزها را درک کنند.نماینده مجلس عضو ناظر در شورای نظارت بر صداوسیما در پایان خاطرنشان کرد: لازم است سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران رویکرد جدی تری را نسبت به فیلم های مناسبتی و با محتوای متناسب این ایام اتخاذ کند تا مخاطبین خود را از دست نداده و همچون گذشته بتواند آنها را حفظ کند.

* واگذاری میدان به شبکه‌های ماهواره‌ای

همچنین عضو فراکسیون هنر و رسانه مجلس معتقد است شبکه‌های ماهواره‌ای از فرصت نبود سریال‌های مناسبتی در رسانه ملی استفاده کرده و برنامه‌های مد نظر خود را با هدف تغییر اعتقادات مردم ارائه می‌دهند. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با ابراز تأسف از عدم برنامه ریزی سازمان صداوسیما برای پخش فیلم و سریال های متناسب با ایام ماه محرم، گفت: مردم انتظار دارند با توجه به رشد تکنولوژی و تغییراتی که در مسائل فرهنگی روز خانواده ها و جامعه به وجود می آید، سریال های به روزی را متناسب با ایام و مناسبت ها از رسانه ملی مشاهده کنند.نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه صداوسیما برای محرم امسال برنامه خاصی و جدیدی حاضر نکرده است، بیان داشت: باید توجه داشت که همیشه قشرهایی از جامعه هستند که امکان خارج شدن از منزل یا محل کار خود و حضور در تکایا و عزاداری‌ها را در ایام ماه محرم ندارند و این افراد همواره منتظر تماشای سریال های جدید مناسبتی هستند در حالی که امسال رویه رسانه ملی پخش سریال های تکراری و بعضا بی ارتباط با این ایام است.وی در ادامه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص خطر نفوذ دشمن از طرق مختلف اشاره و عنوان کرد: نفوذ فرهنگی یکی از راه هایی است که غرب در پیش گرفته است لذا رسانه ملی به عنوان بزرگ ترین رسانه باید در این راستا دارای برنامه باشد و می‌توان به همین سادگی خیال خود را از بابت مسائل فرهنگی راحت کنیم.جعفرزاده ایمن آبادی همچنین تصریح کرد: مردم با سریال‌ها زندگی می کنند و خود را جای شخصیت های آن می گذارند که همین ظرفیت بسیار خوبی برای ارتقای سطح فرهنگ جامعه است اما وقتی این امکان از زندگی آنها حذف می شود، خانواده ها به سمت 1200 شبکه ماهواره ای روی می آورند، شبکه هایی که قطعا برای ایام محرم خوراکی تهیه کرده اند تا اعتقادات مردم را هدف قرار دهند.عضو فراکسیون هنر و رسانه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در این زمینه مجلس همکاری های خود را لحاظ کرده است و سال گذشته اعتبارات خوبی را در جریان بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق به صداوسیما داد؛ از این رو اگر صداوسیما به نحو صحیحی از این اعتبارت که هرچند کم است استفاده نکند، مجلس رغبتی برای افزایش بودجه آن در سال جاری نخواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.