مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأیید عرضه بنزین با گوگرد بالا در برخی روزها، علت آن را اورهال پالایشگاه شازند اراک دانست.

تأیید توزیع بنزین غیراستاندارد در برخی روزهای سال
 
 
  •  

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس سید ناصر سجادی در نشست خبری که صبح امروز در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی برگزار شد با اشاره به توزیع و صادرات فراورده‌های نفتی پس از افزایش گازرسانی به شهرها و روستاها گفت: با افزایش گازرسانی به شهرها و روستاها توانستیم مصرف حجم زیادی از انواع فراورده نفتی را کاهش دهیم.

سجادی ادامه داد: یکی از این فراروده‌ها نفت سفید بود که 2 هزار و 500 تن نفت سفید به کردستان عراق و 7 هزار و 500 تن سوخت هواپیما به افغانستان و ارمنستان و بیش از 30 هزار تن گاز مایع صادر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با تاکید بر اینکه یکی از اهداف ما ورود به بازارهای منطقه است،خاطرنشان کرد: در بخش بانکرینگ سیاست وزارت نفت رشد 20 درصدی بود که در 7 ماه سال جاری توانستیم به این هدف برسیم به طوری که امیدواریم در 5 ماه باقی مانده سال نیز بتوانیم این میزان رشد را حفظ کنیم.

سجادی با اشاره به سوخت رسانی نفت‌گاز به کشتی‌ها نیز گفت: در سوخت نفت‌گاز شرایط بهتر است و توانستیم در هفت ماه امسال به رشد 60 درصدی برسیم.

به گفته سجادی یکی دیگر از اقداماتی که در سال جاری صورت گرفت فروش مرزی فراورده نفتی بود که در 6 ماه امسال 215میلیون لیتر نفت گاز در مرزهای کشور فروخته شده است که نسبت به 6 ماه سال گذشته رشد 3 برابری داشته است.

صرفه‌جویی 20 میلیون لیتر بنزین با کاهش قیمت سی‌ان‌جی در تابستان

وی با اشاره به عرضه سی ان جی در کشور گفت: در 6 ماه نخست امسال عرضه سی ان جی نسبت به سال گذشته رشد 4.8 درصدی داشت به طوری که مصرف این سوخت حدود 20 میلیون متر مکعب بود که مصرف سی ان جی به منزله صرفه جویی 20 میلیون لیتری در مصرف بنزین است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با اشاره به عرضه بنزین با استاندارد یورو4 در کشور گفت: هم اکنون در برخی از کلانشهر ها از جمله تهران، مشهد، اصفهان و اخیرا در شیراز عرضه بنزین یورو آغاز شده است، همچنین قصد داریم عرضه نفت‌گاز با استاندارد یورو4 را نیز در کشور گسترش داده و به روزانه 10 میلیون لیتر برسانیم.

وی با تاکید براین که مصرف بنزین در کشور در 6 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد رشد داشت گفت: در ابتدا به نظر می رسید که بنزین تک نرخی موجب افزایش مصرف و حتی دارای جاذبه برای قاچاق باشد اما با بررسی شهرهای مرزی و مصرف بنزین در این مناطق باید گفت بنزین 1000 تومانی هیچ جاذبه ای برای افزایش قاچاق نداشته است همچنین وی میانگین مصرف روزانه بنزین را در 216 روز نخست امسال،72.7 میلیون لیتر اعلام کرد.

استفاده از کارت سوخت برای کاهش قاچاق گازوئیل

سجادی با اشاره به مصرف نفت‌گاز براساس پیمایش گفت: کارت هوشمند سوخت تکنولوژی بسیار موثری بود که توانست علاوه بر کاهش قاچاق سوخت مصرف بنزین را نیز کنترل کند،بنابراین در طرح تخصیص سوخت نفتگاز براساس پیمایش از این امکانات که هزینه زیادی نیز برای راه اندازی آن شده است،بهره‌مند شویم.

وی تصریح کرد: هم اکنون خودروهای برونشهری با استفاده از اطلاعات بارنامه و میزان کیلومتر و میزان مصرف واقعی خودرو سوخت تحویل می‌گیرند.

پیش‌بینی سوخت‌های جایگزین برای زمستان

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در تشریح آخرین وضع تامین انواع فرآورده‌های نفتی به ویژه در زمستان امسال که زمستانی سرد پیش بینی شده است، اظهار کرد: این شرکت بنابر رسالت ذاتی خود امسال نیز آماده است و سوخت همه بخشها را در حد مطلوبی تامین کرده و این مهم در بخش نیروگاهی دو برابر پارسال است.

وی تاکید کرد: به لحاظ ذخیره سازی انواع فراورده های نفتی در انبارهای نفت و مخازن وضع بسیار مطلوبی داریم و پیش بینی سوخت‌های جایگزین در همه بخشها شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: امسال گازرسانی به نیروگاه‌ها نسبت به هفت ماه پارسال افزایش داشته به گونه ای که 5.4 میلیارد مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاههای کشور تحویل و نزدیک به همین مقدار نیز سوخت مایع (نفت گاز و نفت کوره) کمتری در این بخش مصرف شد.

وی با اشاره به بنزین 700 تومانی موجود در کارتهای سوخت گفت: تا ابتدای آبان ماه 480 میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای در کارت‌ها موجود بود که با آمار مصرف بنزین روزناه مشخص شده است، روزانه 4 میلیون لیتر بنزین 700 تومانی مصرف می شود که البته مصرف کنندگان باید در نظر داشته باشند مهلت استفاده از این سوخت تنها تا پایان آبان ماه است.

سجادی با اشاره به بدهی 1000 میلیارد تومانی ایرلاین ها به شرکت ملی پخش گفت: با مذاکرات صورت گرفته قرار است برخی از ایرلاین ها طلب شان را از دولت به جای بهای سوخت مصرف تهاتر کرده تا ما نیز بتوانیم به حق خود برسیم.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: در برخی از روزهاس سال عرضه بنزین با استاندارد یورو4 نبوده زیرا وقتی پالایشگاه شازند به اورهال رفت نتوانستیم بنزین یورو4 را با استانداردهای تکلیفی عرضه کنیم و گوگرد بنزین عرضه شده بالاتر از استاندارد بود اما با اتمام اورهال این پالایشگاه که روزانه 16 میلیون لیتر بنزین یورو4 تولید می کند مشکلات عرضه بنزین یورو4 برطرف شد.

سجادی در پایان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری براساس مجوزی که داریم می توان به طور میانگین روزانه 10 میلیون لیتر بنزین وارد کرد که البته این رقم بنزین وارد شده است.

وی با اشاره به موجودی ذخایر بنزین و نفت‌گاز گفت: اگرچه نمی توانم آماری از ذخایر استراتژیک ارائه کنم ولی باید گفت شرایط ما در ذخایر استژانژیک مطلوب است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.