قدس آنلاین:شهردار بجنورد از انتخاب گزینه منطقه نجف آباد از میان پنج گزینه پیشنهادی برای دفن زباله های شهر بجنورد در کمیته مدیریت پسماند استان خبر داد.

نجف آباد؛ سایت جدید دفن زباله بجنورد می شود

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، روح الله براتیان، در جلسه علنی شورای شهر بجنورد اظهار داشت: پس از اینکه ساکنان روستاهای پیرامون تنها کارخانه کنونی کمپوست استان با فعالیت این کارخانه مخالفت کردند، دفن زباله های شهر بجنورد به ارتفاعات باباموسی منتقل شد و پس از آن نیز ساکنان روستاهای باغچق، علی آباد همچنین بجنوردی ها به آلودگی های زیست محیطی حاصل از دفن زباله ها در منطقه باباموسی معترض شدند.

به گفته وی، در همین راستا، مسئولان اجرایی ذی ربط استان نسبت به انتخاب مشاور برای انتخاب مکانی جدید به منظور احداث کارخانه کمپوست اقدام کردند که این مشاور نیز پنج منطقه را به عنوان گزینه های پیشنهادی احداث کارخانه جدید کمپوست برای بررسی میدانی انتخاب کرد.

وی تصریح کرد: این مشاور نیز پس از پایان مطالعات خود، گزینه جاده سه راهی نجف آباد واقع در 35 کیلومتری بجنورد را به عنوان گزینه منتخب برای احداث کارخانه جدید کمپوست منطقه شمال استان به کمیته مدیریت پسماند خراسان شمالی معرفی کرد که این گزینه به تایید این کمیته رسید.

وی افزود: مشاور بررسی 24 شاخص فنی را در مطالعات خود در دستور کار قرار داد.

این مسئول اعلام کرد: کمیته مدیریت پسماند با تایید گزینه منطقه نجف آباد، دفن زباله های شهر بجنورد در ارتفاعات باباموسی را ممنوع کرد.

وی همچنین عنوان کرد: با تایید این گزینه، مصوب شد تا هفته آینده زمینی به مساحت 20 هکتار برای این پروژه تحویل شود که 15 هکتار آن برای دفن زباله ها و پنج هکتار آن برای احداث کارخانه جدید کمپوست برای بازیافت زباله های سه شهر بجنورد، شیروان و فاروج اختصاص داده شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه سایت دفن زباله در ارتفاعات باباموسی 16 هکتار بود و خاک کافی برای دفن زباله ها در این منطقه وجود نداشت در سایت نجف آباد خاک کافی برای دفن زباله وجود دارد.

براتیان در ادامه با یادآوری این مطلب که اداره کل محیط زیست استان گزینه سایت نجف آباد را تایید کرده است، گفت: علوم پزشکی استان نیز نظر نهایی خود را تا هفته آینده اعلام خواهد کرد.

وی همچنین با اعلام اینکه سایت نجف آباد از هفته آینده در اختیار شهرداری بجنورد قرار می گیرد تا زباله های بجنورد را به آنجا انتقال دهیم، افزود: معاونت عمرانی شهرداری بجنورد مسیر دسترسی به این سایت را تسطیح و شن ریزی کرده است.

افزون بر این، وی ظرفیت کارخانه ای که در آینده باید در این سایت احداث شود را پذیرش 300 تن زباله در روز عنوان کرد و گفت: این کارخانه در مدت دو سال احداث خواهد شد.

شهردار بجنورد افزود: سهم شهرداری بجنورد از این کارخانه 51 درصد است.

وی درباره حمل زباله از سطح شهر بجنورد به سایت نجف آباد نیز اظهار کرد: ماشین های حمل زباله از سطح شهر بجنورد زباله ها را جمع آوری می کنند و آنها را به ماشین حمل زباله بزرگتری انتقال می دهند تا زباله ها به سایت نجف آباد منتقل، تخلیه و دفن شوند.

براتیان در خاتمه یادآور شد: مدیریت سایت نجف آباد با سازمان پسماند استان است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.