قدس آنلاین _ رییس سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: بحران بودجه مهمترین مشکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی است.

همزمان با هفته مدیریت خون، از بیمارستان رضوی و امام رضا(ع) تقدیرشد/  سازمان انتقال خون خراسان با ۴ بحران روبروست

به گزارش قدس آنلاین, حمیدرضا اسلامی درنشستی با خبرنگاران گفت: امروزه خون سالم وفراورده های سلولی و پلاسما نقش ویژه ای درسلامت افراد دارد.

اسلامی با بیان این مطلب که سالانه بیش از 230 هزارخدمات گیرنده در استان خراسان رضوی، خون دریافت می کنند، گفت:روزانه 630 نفر دراستان خون دریافت می شود.

وی گفت: تولید خون100 درصد داوطلبانه،  ایران را به عنوان یک کشور موفق و بی نظیر در این عرصه تبدیل کرده است.

اسلامی افزود: 48 درصد از اهدای مستمر خون داوطلبانه است و غربالگری داوطلبان اهدایی خون مستمر، برای تامین خون سالم نیز انجام می شود.

رییس سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: سنجش هموگلوبین تمام اهدا کنندگان با دستگاههای هموگلوبینومتر با محصولات کیفی بالا انجام می شود.

وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد خونها فرآوری می شوند، افزود: تولید خون فیلتربرای 100 درصد بیماران خاص باایجاد کنترل کیفی  و استانداردهای بین الملی انجام می شود.

اسلامی با اعلام این خبر که واحد تولید فرآورده های خونی به روش کاملا اتومات و مستقیم ازاهدا کننده انجام می شود، گفت: درسطح منطقه به هیچ پلاسمایی اعتماد نداریم و هیچ پلاسمایی استانداردهای ما را ندارد.

وی گفت: آیین نامه شبکه خون رسانی کشور تدوین شده و بیمه محصولات خونی و بیمه اهدا کنندگان نیز راه اندازی شده است.

اسلامی با بیان این مطلب که راه اندازی سیستم اشعه دهی خون انجام شده افزود: سال گذشته 5 هزار نفردرداخل بیمارستان درباره این موضوعات مرتبط با خون و اهدای خون آموزش داده شدند.

رییس سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: برای مقاوم سازی ساختمان انتقال خون خیابان سناباد مشهد نیازبه کمک خیرین و آستانقدس رضوی داریم ، زیرا این سازمان با کمبود فضا مواجه است.

وی با اعلام این مطلب که  سال گذشته 135 هزارکیسه خون گرفتیم، افزود:ازاین تعداد کیسه خون 360 هزارنفراستخراج شده که دراختیار مصرف کنندگان قراردادیم.

اسلامی با اظهارخرسندی از موضوع اهدای خون که درروزهای عاشورا و تاسوعا فرهنگسازی شده گفت: امسال درروزهای عاشورا و تاسوعا رکورد اهدای خون استان زده شد.

وی با تاکیید براین مطلب که فرهنگسازی اهدای خون دراین ایام جای فرهنگهای غلط قمه زنی را گرفته، افزود: ما باید توجه داشته باشیم که این فرهنگ را فقط مختص این دو روز ندانیم، زیرا افراد بسیاری هستند که روزانه نیاز به این خون دارند تا از خطر مرگ نجات پیدا کنند.

رییس سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: هزار و 800 واحد خون درسطح استان و هزارو 351 واحد خون درمشهد طی روزهای عاشورا و تاسوعا امسال اهدا شد.

وی با بیان این مطلب که سازمان انتقال خون خراسان رضوی با 4 بحران بودجه ای و مالی، فضای ساختمانی، نیروی انسانی و مشخص نبودن اعتبارات مواجه است، افزود: ازمشکلات این سازمان 4 بحران و16 مشکل استخراج شده است.

اسلامی با اعلام این موضوع که تا پایان سال باید 145 هزارواحد خون باید تهیه شود گفت: از9/19  میلیارد تومان بودجه که باید داشته باشیم، فقط 5/5 دهم میلیارد تومان به سازمان داده شده است.

وی درباره بحران نیروی انسانی افزود: در این سازمان  پرسنل رسمی بیشتراز نیروی قراردادی است و 89 پرسنل رسمی و پیمانی دارد و 140 نیروی قراردادی نیز بااین سازمان همکاری می کنند.

رییس سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: بحران فضا و پرداخت نشدن اجاره بهای ساختمان های در اختیار این سازمان از جمله بحرانهای این سازمانست.

وی درباره لیست بدهکاری این سازمان افزود: تا الان نزدیک به یک میلیارد تومان بدهکاری داریم که پیش بینی می کنیم این رقم تا پایان سال به 3 میلیارد تومان برسد.

اسلامی بااعلام این خطر که در تامین منابع خونی با مشکل مواجهیم گفت: متاسفانه بودجه این سازمان از ابتدا درست بسته نشده و بودجه در اختیارخزانه قرار می گیرد.

وی گفت: سال گذشته 5 میلیارد تومان دراختیاراین سازمان قرارگرفت و امسال 9/5 دهم میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده که درمقابل خدمات و مشکلات این سازمان، رقم ناچیزی است.

رییس سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: تا آخر شهریورماه باید 50 درصد اختصاص پیدا می کرد که تاالان 42 درصد اختصاص پیدا کرده است.

اسلامی گفت: تاآخر سه ماه سوم این رقم به 77درصد می رسد که فقط بخشی از بدهی های ما را جبران می کند.

وی درباره تجیهز و فضا سازی مناسب ساختمان پایگاه انتقال خون در جوار حرم مطهرامام رضا(ع) گفت: این پایگاه درشان شکوه خدمت رسانی به زایران و مجاورانی که نذر اهدای خون دارند، نیست، امیدوارم با همکاری خیرین وآستانقدس رضوی این پایگاه به مرکزی مجهز تجهیز و تبدیل شود تا ما شرمنده زائران و مجاوران نباشیم.

اسلامی در ادامه درباره تقدیردر هفته مدیریت خون از بیمارستان رضوی و امام رضا(ع) گفت: بیمارستان رضوی به عنوان بیمارستان خصوصی شهر مشهد در مدیریت خون با آموزش،مدیریت منابع خونی، پلاکت، روشهایی که فرآورده ها و پایش خون هستند،شایسته تقدیر شناخته شد.

وی گفت: بیمارستان امام رضا(ع) در همین محورها، در بین بیمارستانهای دولتی نیز درهفته مدیریت خون تقدیرشد.

رییس سازمان انتقال خون خراسان رضوی با بیان این مطلب که در6 ماهه اول 9 هزارواحد خون  در اختیار بیمارستان رضوی قرارگرفت، افزود:آمار بانک خون مرکزآموزشی، پژوهش و درمانی امام رضا(ع) در 6 ماهه اول سال گلبول قرمز متراکم9812 ، پلاسمای تازه منجمد6209 و کرایو549 و پلاکت 9346 واحد بوده است.

اسلامی درپایان گفت:پرت خون یکی ازبزرگترین مشکلات بیمارستانهای ماست که نیازمند مدیریت  خون و پلاکت دراین زمینه هستیم.

رییس سازمان انتقال خون خراسان رضوی با حضور در بیمارستان رضوی و امام رضا(ع) از مدیران وکارشناسان آزمایشگاهی این دو بیمارستان تقدیرکرد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.