علی اصغر خسروی دبیر دومین سوگواره خمسه با اشاره به جزئیات برگزاری این رویداد عنوان کرد که سوگواره خمسه به دنبال الگو سازی در بخش تعزیه و شبیه خوانی است.

جزئیات سوگواره خمسه تشریح شد/ به دنبال الگوسازی در تعزیه هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری دومین سوگواره خمسه صبح امروز ۲ آذرماه با حضور علی اصغر خسروی دبیر سوگواره، مهدی محمدی مدیر روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و امیرحسین شفیعی دبیر اجرایی سوگواره در سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار شد.

علی اصغر خسروی در این نشست خبری گفت: سوگواره خمسه امسال پنجشنبه ۵ آذرماه ساعت ۱۰:۳۰ با دیدار از خانواده شهیدان مدافعان حرم عبدالله باقری و امین کریمی به شکل رسمی افتتاح خواهد شد.

دومین سوگواره خمسه چندین بخش دارد که شامل تئاتر صحنه ای، تئاتر خیابانی، آیینی، تعزیه، پرده خوانی و نقالی است.

خسروی درباره پوستر دومین دوره سوگواره خمسه اعلام کرد: با توجه به اینکه این سوگواره برای دومین سال برگزار می شود و می بایست هویتش به اثبات رسد و همچنین به دلیل اینکه ماندگاری آن برای ما اهمیت بسزایی دارد، تصمیم گرفتیم تا از پوستر اولین دوره استفاده کنیم. تنها تفاوت در این است که متن روی پوستر از اولین دوره به دومین دوره تغییر پیدا کرده است.

دبیر سوگواره خمسه تصریح کرد: امسال ۱۴ سالن برای اجرای آثار نمایشی در نظر گرفته شده که سالن های فرهنگسراها و سازمان فرهنگی هنری شهرداری را شامل می شود. بخشی از سالن های مربوط به اجرا قابلیت لازم برای اجراهای حرفه ای را دارند اما متاسفانه برخی از فضاهای نمایشی این امکان و شرایط لازم را برخوردار نیستند که ما تصمیم داریم برای رفع این مساله سالن های غیر مجهز را در سومین دوره سوگواره تجهیز کنیم.

وی ادامه داد: حوزه هنری با اختصاص تماشاخانه های مهر و ماه به این سوگواره و همچنین تماشاخانه باران با در اختیار گذاشتن سالن نمایشی اش ما را همراهی کردند. تماشاخانه سرو بنیاد روایت، سالن ناصر خسرو جهاد دانشگاهی، خانه نمایش، فرهنگسران ابن سینا، فرهنگسرای ارسباران، فرهنگسرای بهمن، فرهنگسرای خاوران، فرهنگسرای اندیشه و فرهنگسرای شفق از دیگر فضاهایی هستند که آثار نمایشی سوگواره در آن ارائه خواهد شد.

خسروی در سخنانش با تاکید بر اینکه در دومین سوگواره خمسه حمایت از بخش خصوصی از موارد حائز اهمیت است، عنوان کرد: تماشاخانه های خصوصی تنها مکانی برای اجرای کارهای خاص نیست بلکه برای ارائه نمایش های دینی هم می تواند به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: در بخش صحنه ای بیش از ۷۰ نمایشنامه و اثر به دبیرخانه ارائه شد که در بازبینی ۳۲ اثر به تایید رسید. همچنین از این میان ۸  اثر برای حضور در بخش مسابقه پذیرفته شد. ۴ اثر در دومین سوگواره خمسه مهمان فرهنگسراها خواهند بود.

دبیر سوگواره خمسه در خصوص استفاده از جوانان در حوزه داوری و بازبینی آثار تشریح کرد: در بازبینی متون سیروس همتی، ناصر حبیبیان و مهدی نصیری با ما همکاری داشته اند و به عنوان هیات انتخاب اصغر همت، محمدرضا کوهستانی و وحید آقاپور ارزیابی آثار نمایشی را برعهده گرفتند.

دبیر دومین سوگواره خمسه بیان کرد: در بخش ویژه ۶ نمایش از هنرمندان پیشکسوت به اجرا در خواهد آمد که شامل نمایش «برگزین» نوشته حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی رحمت امینی، نمایش «حلقه» کار حمید ابراهیمی، نمایش «پله» آخر کاری از ابراهیم آبادی، نمایش «گوهر نیل» که اثری عروسکی براساس قصص قرآنی است به کارگردانی مجید امرایی، نمایش «اروند خون» به تهیه کنندگی حمید نیلی و کارگردانی کوروش زارعی و نمایش «طوفان» کاری از توحید معصومی اجرا خواهد شد.

وی در سخنانش موضوع دفاع مقدس را که مبتنی بر اصول، عقیده و باورهای انقلابی است منحصر به زمان و مکان خاصی ندانست و در ادامه بیان کرد: ما برای ادای دین به شهدای مدافع حرم این مضمون را در سوگواره خمسه مورد توجه قرار داده ایم. این موضوع موضوعی بکر و دست نخورده است که امیدوارم دستمایه خوبی برای تولید آثار باشد.

وی افزود: در این بخش ۴ اثر که شامل دو اثر صحنه ای، یک نمایش خیابانی و یک تعزیه است، اجرا خواهد شد که شامل نمایش «گذر گداز» کاری از ابوالفضل حاجی علی خانی، نمایش «سبز سفید سرخ» کار سید علی موسویان، نمایش محیطی «به سوی دمشق» کار علی محمد رادمنش، نمایش «مجلس نامه مدافعان حرم» کار مهدی دریایی به اجرا در خواهد آمد.

وی تصریح کرد: بخش آیینی شامل تعزیه، پرده خوانی و نقالی است که توسط هنرمندان پیشکسوت و جوان اجرا می شود. همچنین آیین های عاشورایی از شهرهای بوشهر، بندر دیلم، گیلان، تفرش،‌ساری، کاشان، تهران و ری به اجرا در می آید.

خسروی همچنین یادآور شد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری میدان امام حسین را مرکز فعالیت های دینی و مذهبی معرفی کرده است و از ماه محرم این فعالیت ها به طور مداوم جریان داشته است که در ۱۵ شب منتهی به ماه صفر آثار بخش خیابانی سوگواره خمسه در آن جا اجرا خواهد شد.

وی گفت: ۷ اجرای عمومی خیابانی در میدان امام حسین به صورت غیر رقابتی انجام خواهد شد.

وی درباره هزینه های این سوگواره تشریح کرد: سعی کرده ایم خوب و درست هزینه کنیم و فکر می کنم تا پایان سوگواره بیش از ۳۰۰ میلیون تومان هزینه داشته باشیم. حمایت مالی و حفظ شان هنرمندان از موارد مورد توجه همه ما است و ما ۸۰ درصد از بودجه سوگواره را به بحث حمایت هنرمندان، آثار نمایشی و جوایز اختصاص داده ایم. البته با در نظر گرفتن سالن ها و همچنین دیگر موارد برای برگزاری سوگواره چیزی حدود نیم میلیارد هزینه خواهد شد.

وی با اعلام اینکه در مراسم اختتامیه دومین سوگواره خمسه فراخوان سومین دوره آن اعلام خواهد شد گفت: خمسه باید به عنوان محرک و روشن کننده موتور هنر دینی ما انجام وظیفه کند تا فرصت هایی ایجاد شود اگر چه نیاز است که آثار از حالات سفارشی خارج شوند و به دغدغه ای برای هنرمندان تبدیل شوند.

وی درباره مراسم اختتامیه این سوگواره عنوان کرد: ۲۴ آذر ماه اختتامیه سوگواره برگزار خواهد شد اما در حال حاضر مکان برگزاری مراسم نهایی نشده است اما آن چه مسلم است این است که یکی از سالن های سازمان فرهنگی هنری شهرداری فضای این مراسم خواهد بود.

امیر حسین شفیعی درباره زمان برگزاری سوگواره خمسه عنوان کرد: قرار نیست تنها در ایام محرم و صفر این سوگواره برگزار شود بلکه در هر فصل ۵ اجرای عمومی از آثار دینی را شاهد خواهیم بود بنابراین قرار است سوگواره خمسه فعالیتی یک ساله داشته باشد و آثار آن در طول سال به اجرا در‌آید. اگر چه احتمال دارد در ماه محرم و صفر آثاری مرتبط با این دو ماه اجرا شود.

وی درباره حضور گروه هایی از شهرهای مختلف برای برگزاری آیین های عاشورایی تشریح کرد: گروه های پایتخت در دهه های ماه محرم مورد توجه و حمایت ویژه ای قرار گرفتند بنابراین از آنجا که بحث تعزیه از جمله بحث های مورد توجه این سوگواره محسوب می شود، تصمیم گرفتیم از گروه های دیگر شهرها نیز دعوت کنیم تا که شاید حضور گروه های شهرستانی بتواند الگوی مناسبی برای گروه های تهرانی نیز باشد.

وی افزود: سوگواره خمسه به دنبال الگو سازی در بخش تعزیه و شبیه خوانی است و یکی از وظایف آن حمایت از آثار شاخص حوزه تئاتر دینی و تعزیه است.

در پایان این نشست گفته شد که تلاش هایی در راستای تبلیغات لازم برای سوگواره خمسه انجام شده و معرفی و تبلیغات این سوگواره در ایستگاه های مترو قطارهای مترو و فضاهای تبلیغاتی آن قابل رویت خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.