مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: کشف رود باید تبدیل به یک رودخانه حفاظت شده شود.

 کشف رود باید تبدیل به یک رودخانه حفاظت شده شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، حمید صالحی ظهر امروز در نشستی که با حضور اعضای انجمن ناجیان آب به منظور بررسی مشکلات کشف رود برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر با بحران آب و کم آبی مواجه شده ایم و پیش بینی‌های ما در 30 سال گذشته امروز به واقعیت تبدیل شده اما از این پیش بینی خوشحال نیستیم.

وی افزود: نباید بنشینیم تا فردا آب را از افغانستان تامین کنیم، امروز کشور افغانستان در دیپلماسی خود به مسئله آب به عنوان یک اهرم  نگاه می‌کند اما با کمبود آب روبه رو هستیم.

صالحی با اشاره به مشکل کشف رود عنوان کرد: اگر روزی کشف رود احیا شود به مفهومی که ما از یک رودخانه حفاظت شده داریم آن زمان می‌توانیم ادعا کنیم که مشکل کشف رود حل شده است. هدف ما در مسئله کشف رود تنها به این منظور نیست که حریم و بستر کشف رود را برگردانیم و خاک ریزی کنیم بلکه کشف رود باید تبدیل به یک رودخانه حفاظت شده شود و در آن آب جاری شود نه فاضلاب بنابراین باید جلوی ورود فاضلاب را به این رودخانه بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: باید در مسئله کشف رود به این سوالات پاسخ دهیم که چرا  کشف رود تبدیل به مکانی مسکونی شده و چرا یک روستا در حریم کشف رود تشکیل شده است آیا باید روستا را مدیریت کنیم و یا آن را انتقال دهیم.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد: کشف رود معضلات عمیقی دارد که باید  ورود جدی به آن داشت  موضوعی که باید تمامی ارگان‌ها ورود جدی به بستر و حریم کشف رود داشته باشند. کشف رود حفاظت شده است و هیچ طرح جامعی در کشف رود بدون نظر محیط زیست خراسان رضوی اجرا نخواهد شد.

صالحی با بیان این مطلب که دولت یازدهم تنها دولتی است که در مسئله کشف رود، ورود جدی داشته است اظهار داشت: مسئله کشف رود در چندین جلسه از دولت مصوبه داشته است به عنوان مثال بحث 10 میلیارد تومان فضای سبز مشهد و اختصاص 160 میلیارد تومان برای بحث کشف رود از جمله دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه کشف رود است.

وی با اشاره به اینکه تنها اعتبار محیط زیست خراسان رضوی در سال جاری، 8میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی بوده است گفت: ارگان‌های دیگر تنها برای یک پروژه 100میلیارد هزینه می‌کنند اما در حوزه محیط زیست اعتبارات واقعا ناچیز است.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان مرزی بین طبیعت و انسان قائل شد جنگل‌ها اگر از بین بروند سیل می‌آید، تغییرات آب و هوایی و خشک شدن سفره‌های آب زیر زمینی همه به دلیل نبود جنگل و مراتع پایدار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.