رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: برنامه کنترل و آزمایش کلسترول، چربی، فشار و قند خون همه ایرانیان بالای ۴۰ سال به زودی با فراخوان ملی اجرا می شود.

فراخوان به همه ایرانیان بالای ۴۰ سال جهت آزمایش کلسترول، قند و چربی خون

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، احمد کوشا روز یکشنبه در همایش بسیج تغذیه سالم افزود: برنامه های مفصلی برای کاهش بیماری های غیر واگیر در راه است که با اجرای آن، انقلاب دوم نظام سلامت رخ می دهد و در این راستا، یکی از این برنامه ها فراخوان همه ایرانیان بالای 40 سال برای آزمایش کلسترول، قند و چربی خون است.
کوشا گفت : هدف گذاری وزارت بهداشت این است که تا سال 2025 حداقل 25 درصد از میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر در کشور کم شود.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت اظهارکرد: این هدف گذاری در سند ملی کنترل بیماری های غیر واگیر که به امضای هفت وزیر و معاون اول رئیس جمهوری رسیده، آمده است؛ ضمن اینکه این هدف مهم قرار است در قانون برنامه ششم توسعه نیز تصویب شود.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت افزود: انقلاب اول نظام سلامت در ایران کنترل و کاهش بیماری های واگیر بود که با ایجاد شبکه بهداشتی - درمانی کشور(PHC) محقق شد؛ اگر اکنون بتوانیم به هدف کاهش بیماری های غیر واگیر برسیم، انقلاب دوم نظام سلامت رقم خورده است.
کوشا اضافه کرد: برای رسیدن به این هدف باید مواد و کالاهای آسیب رسان به سلامت تعریف، عوارضی برای آن ها تعیین و تبلیغات این کالاها هم ممنوع شود که البته مدتی است تبلیغات این نوع اقلام در صدا و سیما کم شده است.
وی اضافه کرد: وزارت بهداشت برای تعیین میزان خطر ناشی از عوامل خطر بیماری های غیر واگیر تاکنون 6 تحقیق ملی را با عنوان steps انجام داده است و قرار است سال آینده هفتمین دور این تحقیقات با جمعیتی بالغ بر 30 تا 40 هزار تن در کشور انجام شود.
کوشا افزود: برنامه دیگر وزارت بهداشت تشخیص و مداخله زودهنگام سرطان پستان، سرطان دهانه رحم، سرطان روده بزرگ، چاقی و اضافه وزن با انجام آزمایش های لازم در شبکه بهداشتی است.
وی گفت: این برنامه اکنون در چهار شهر بافق، شهررضا، نقده و مراغه شروع شده است و پس از طی دوره آزمایشی به شهرهای دیگر نیز گسترش می یابد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: ایران با اجرای این برنامه در رتبه دوم کشورهای دارای برنامه مدیریت بیماری های غیر واگیر، پس از برزیل و و کاستاریکا قرار می گیرد که البته امیدواریم این برنامه به نتایج مورد نظر ختم شود.
وی همچنین گفت: برنامه وزارت بهداشت برای بسیج ملی تغذیه سالم با هدف آموزش تغذیه سالم به مردم از 29 آذر امسال شروع شده است و تا 13 دی ادامه دارد.
همایش بسیج تغذیه سالم امروز - یکشنبه - در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حبیب IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 1
    می دونی ی ازمایش کامل خون چقدر پولش!خرجهای واجبتر هم هست.