مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین بهزیستی کشور گفت:با اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه( CBR) حدود ۴۰۰ هزار معلول در روستاهای سراسر کشور شناسایی شده اند.

شناسایی حدود ۴۰۰ هزار معلول در روستاهای سراسر کشور

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، کیوان دواتگران روز دوشنبه در حاشیه جشن پوشش 100درصدی طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه خراسان رضوی در مشهد به خبرنگاران گفت: طرح سی.بی.آر از قدیمی ترین برنامه های حوزه توانبخشی با قدمت 20 ساله است.
وی اظهار کرد : از مجموع معلولان شناسایی شده در کشور 250 هزار نفر آنان نیاز سنجی شده و از خدمات و حمایت مورد نیاز بهره مند شده اند و بقیه در مراحل مختلف نیاز سنجی هستند.
این مقام مسئول با بیان اینکه ایران در اجرای طرح های توانبخشی و حمایت از معلولان در روستاها در منطقه خاورمیانه پیشرو است، اظهار کرد:هم اکنون بیش از 96 درصد روستاهای کشور تحت پوشش طرح سی.بی.آر هستند و بسیاری از استانها پوشش 100 درصدی روستاهای خود را جشن گرفته اند.
وی افزود:بیش از پنج هزار و 500 تسهیلگر در کشور بهزستی را در اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه کمک می کنند.
دواتگران با بیان اینکه در اجرای طرح توانبخشی مبتی برجامعه ،فقر زدایی ملاک عمل است، گفت : از عوامل تشدید معلولیت، فقر می باشد بنابراین چرخه فقر و معلولیت چرخه ای است که باید در هر زمان بخوبی شناسایی و شکسته شود.
وی گفت : علاوه براین در این طرح پنج محور آموزش ،امور اجتماعی ، نیازهای اجتماعی، تامین معاش و اشتغال به صورت برنامه ریزی شده مورد پیگیری است که خراسان رضوی از استانهای موفق در اجرای این پنج محور است.
وی با بیان اینکه سالانه حدود 400 میلیارد ریال برای اجرای این طرح اعتبار تخصیص داده می شود، تاکید کرد: استفاده از ظرفیت های مردمی و مشارکت های اجتماعی در اجرای این طرح ملاک بوده و هست و با سه تا چهار برابرشدن این میزان می توان امیدوار بود که طی دو سال آینده پوشش طرح به 100درصد در کشور برسد.
وی بدون ذکر آمار گفت: بیشترین شمار معلولان شناسایی شده در روستاها معلولان جسمی -حرکتی و معلولان حسی شامل نابینایان و ناشنوایان می باشند.
10 درصد مردم جهان دارای یکی از انواع معلولیت ها هستند و روزانه 23 هزار و 200 نفر به جمعیت معلول دنیا اضافه می شود که بیشتر آنها مربوط به کشورهای در حال توسعه است و تا سال 20

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.