قدس/ جامعه: طی سال‌های اخیر طب سنتی به دلیل ارایه شیوه‌های درمان مطلوب، مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفته است. وجود برخی طبیبان و افراد حاذق که به آن‌ها «حکیم» گفته می‌شود و نام آن‌ها نیز قدمتی تاریخی دارد، توجه به این مقوله و بحث علمی شدن «طب سنتی» را بیش از پیش مورد تأکید قرار داده است.

عضو جامعه اسلامی احیای گیاه درمانی ایران: «مافیا» مانع رشد طب سنتی است

امروز وجود گیاهان دارویی با برند شرکت‌های مختلف و معتبر و از سویی درمان‌هایی که تقریباً در این زمینه جواب داده، بیماران را به سمت طب پزشکی که ریشه‌ای هفت هزار ساله دارد، سوق داده است چرا که به گفته کارشناسان، آثاری که داروهای شیمیایی بر بدن انسان می‌گذارد، غیرقابل جبران است و تبعات سنگینی برای سلامت افراد به همراه دارد. این در حالی است که کارشناسان گیاهان دارویی معتقدند، اگر برخی موانع از سر راه این رشته تخصصی و اسلامی، برداشته شود، طب سنتی پاسخگوی بسیاری از نیازهای جامعه و بیماران خواهد بود و از سویی با توجه به ظرفیت‌های ایران در این زمینه، می‌توان صنعت ارز آور گیاهان دارویی را در جهان طرح و در مورد آن «برندسازی» کرد.
گروه جامعه در این خصوص گفت‌وگویی را با حکیم «حسین اخروی»، عضو بنیاد اسلامی خدمات پزشکی امام خميني(ره)، عضو جامعه اسلامی احیای گیاه درمانی ایران و عضو انجمن علمی گیاهان دارویی ایران انجام داده است.
*جناب اخروی! در سال‌های اخیر با توجه به رشد علمی طب سنتی آیا حمایت‌ها نیز از این گونه طب افزایش یافته است؟
- خوشبختانه در چند سال اخیر با اقدام‌های وزارت بهداشت و سازمان‌های حمایت کننده مرتبط با طب سنتی، کارهای وسیعی در این حوزه صورت گرفته است، به طوری که در برخی شهرهای بزرگ مانند مشهد، تهران، شیراز و اصفهان دانشکده طب سنتی تأسیس شد که با اقدام‌های صورت گرفته طب سنتی و داروسازی گیاهی از حالت سنتی خارج و به صورت علمی انجام می‌شود.
از سویی این تشکیلات تحت نظارت دولت قرار گرفته، به طوری که افراد زیرمجموعه گیاه درمانی ایران باید از قوانین و مقررات تعریف شده پیروی کنند و هر فردی نمی‌تواند به صورت خود سر و بدون مجوز اقدام به تأسیس واحدهای عطاری و یا گیاهان دارویی کند.
* چه موانعی برای رشد علمی بیشتر در طب سنتی وجود دارد؟
- من معتقدم سازمان‌ها و دستگاه‌های حمایتگر مانند وزارت بهداشت اگر می‌خواهند طب سنتی جای خود را در کشور باز کند، باید دست و بال آن را باز بگذارند و از آن حمایت بیشتری کنند. مسأله بعدی جلوگیری از تخلفات برخی عطاری‌ها و فروشندگان گیاهان دارویی است، چرا که برخی افراد بدون سابقه و مهارت وارد این صنف و حرفه شده، برای خود تجویزهایی را نیز صورت می‌دهند.
حتی برخی از این فروشندگان متخلف کپسول‌های خطرناکی که گاهی در ساخت آن از موادمخدر نیز استفاده شده، برای چاقی یا لاغری به مشتریان عرضه می‌کنند و برای درمان درد هم نسخه می‌نویسند که این کار در چارچوب طب سنتی نبوده و تخلف بزرگ محسوب می‌شود. بنابراین درخواست ما از اتحادیه گیاهان دارویی این است که بشدت بازرسی‌ها و نظارت‌های خود را در این خصوص افزایش دهند و برای هر فردی که از راه می‌رسد، پروانه گیاهان دارویی و یا عطاری صادر نکنند؛ این بهترین نوع حمایت از طب سنتی و اعتمادسازی در این خصوص است.
*پس نظر شما این است که فروشنده گیاه دارویی، طبیب یا حکیم نیست.
- بله؛ بحث تجویز نسخه بسیار مهم است و با جان انسان‌ها سر و کار دارد و در طب قدیم که سابقه‌ای هفت هزار ساله دارد کاری بسیار تخصصی و علمی است و تجویز هم باید به صورت علمی صورت بگیرد. بنابراین درخواست ما این است که سازمان‌ها، دستگاه‌ها و تشکل‌های مسؤول از تخلفاتی که به اسم طب سنتی انجام می‌شود، جلوگیری کنند تا بحث اتهام‌هایی که به پای ساحت مقدس طب سنتی اسلامی نوشته می‌شود، از بین برود و تخلف چند عطار متخلف به پای طب سنتی و اسلامی نوشته نشود. مسأله دیگر این است که دانشگاه علوم پزشکی در پی راه‌اندازی دانشکده طب سنتی، باید از تجارب استادان فن در این رشته استفاده کند.
* آیا طب سنتی در بحث مقابله با تحریم‌های پزشکی، علمی و دارویی هم کارایی دارد؟
- بله؛ ما معتقدیم طب سنتی و جدید یک درخت هستند که طب سنتی ریشه درخت و طب جدید شکوفه‌های آن درخت محسوب می‌شوند و برای مقابله با تحریم‌ها و حرکت به سمت خودکفایی باید با یکدیگر همکاری کنند. امروز کشورهای غربی می‌خواهند ما را به داروهای خود وابسته کنند، در حالی که این روش بسیار خطرناک است. من معتقدم که بعد از مافیای موادمخدر و قاچاق، مافیای دیگری به اسم مافیای پزشکی وجود دارد که نمی‌خواهد طب سنتی و اسلامی در کشور رشد کند و حتی وجود داشته باشد. پس باید بدون کینه و عداوت و با نیت صادقانه و منصفانه دست به دست همدیگر بدهیم و علم طب سنتی را به جایی برسانیم که جایگاه واقعی آن است.
* طب سنتی طی سال‌های اخیر چه خدماتی را در کشور ارایه کرده است؟
- طب سنتی طی دو سال اخیر توانسته برای بیماری هپاتیت؛ درمان و دارو پیدا کند. در سال‌های اخیر با بررسی علمی و اقدام‌های مؤثر داروهایی مانند لیورگل، لیورگاد و لیورهلس ساخته شده و از سویی با ارایه متدهای جدید در طب سنتی سنگ صفرا براحتی قابل درمان است و نیازی نیست که «صفرا» که عضو مهمی از بدن است، برداشته و دورانداخته شود. از طرفی طب سنتی برای بیماری‌هایی مانند آسم و برخی بیماری‌های مزمن دیگر که نیاز به کورتون دارد، راهکار و درمان پیدا کرده است. از سویی دیگر داروسازی طب سنتی ما در دنیا بسیار پیشرفت کرده و برای تأیید و تحکیم این مسأله باید با داروهای تقلبی در بازار مقابله شود. همچنین ما برای بیماری‌های چربی خون و قند  خون راه درمان داریم و گیاهان دارویی در کاهش این دو بیماری خطرناک نقش اساسی دارند.
باید این مسأله را نیز بیان کرد که هم اکنون در کشور 20 شرکت سازنده گیاهان دارویی وجود دارد که با توجه به آنکه روی این داروها فرآوری‌های نوین و بدون استفاده از موادشیمیایی صورت می‌گیرد، این داروها هیچ عوارضی ندارند و به عنوان مثال هم اکنون در بحث داروسازی گیاهی، قطره، کپسول، شربت و حتی ژل و لوسیون گیاهی تولید می‌شود که در تولید آن هیچ ماده شیمیایی دخالت ندارد.
*اخیراً در ماهواره‌ها و شبکه‌های تلویزیونی غربی داروهای گیاهی مختلف تبلیغ می‌شود. آیا این داروها و این تبلیغ‌ها قابل اعتمادند؟
- بیشتر کشورهای غربی از طب سنتی ایران، چین و هند کپی برداری می‌کنند و به دلیل اینکه روش‌های درمان را نیز به خوبی نمی‌دانند، این طب را خراب می‌کنند. به عنوان مثال اخیراً آمریکا برای رشد علمی در طب سنتی و تربیت طبیب متخصص در این رشته، دانشجویان خود را به چین و هند اعزام می‌کند و به دنبال فراگیر شدن این رشته هستند. اما درخصوص تبلیغ داروهای گیاهی در ماهواره و اینترنت باید تأکید کرد که بیشتر این داروها تقلبی و بدون مجوزهای بهداشتی هستند و مردم باید در این زمینه هوشیار باشند تا در دام این تبلیغات کاذب نیفتند و سلامتی آن‌ها نیز به خطر نیفتد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.