قدس/ بشرویه - حسین مـرتضـوی: مـدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی با سفر به بشرویه ارتقای نمایندگی بهزیستی این شهرستان به اداره مستقل را ضروری عنوان کرد و افزود: پنج هزار و ۲۰۰ معلول خراسان جنوبی در نوبت برخورداری از خدمات بهزیستی هستند

 ۵۲۰۰ معلول خراسان جنوبی در نوبت خدمات بهزیستی

غلام عباس عزیزی که در دیدار با امام جمعه و فرماندار بشرویه سخن می‌گفت، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۷ هزار و ۴۲۷ معلول تحت پوشش خدمات بهزیستی استان قرار دارند ویکی از اهداف مهم سازمان بهزیستی در سال جاری سامان‌دهی آمار معلولان است که با جدیت در حال پیگیری است.
به گفته وی در حال حاضر براساس براوردهای انجام‌شده ۱۰ درصد از افراد جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی، تقدم پیشگیری بر درمان را یکی دیگر از اهداف مهم بهزیستی عنوان کرد و گفت: در این راستا تمام تدابیر لازم اتخاذ شده که تا حد امکان از معلولیت پیشگیری شود.
عزیزی با بیان اینکه با انجام غربالگری‌های بینایی و شنوایی تا حدودی در این مسیر گام برداشته شده است، گفت: همچنین سازمان بهزیستی به دنبال این است تا غربالگری ژنتیکی نیز رسمیت پیدا کند و تست‌های غربالگری ژنتیکی در خدمات بیمه‌ها گنجانده شود.
وی اضافه کرد: هر چند تلاش می‌شود تا با بیماری‌های ژنتیکی مقابله شود، اما مواردی هست که سبب می‌شود، در میان‌مدت و بلندمدت جمعیت معلول در جامعه افزایش پیدا کند که افزایش امید به زندگی و بالا رفتن سن اجتماع و تصادفات از جمله این عوامل هستند.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از ساخت دو هزار و ۱۶۲ واحد مسکونی برای معلولان استان خبر داد و گفت: تاکنون یک هزار و ۳۵۷ واحد از این منازل تحویل متقاضیان داده شده است.

 ۸۵۰ معلول در نوبت واگذاری مسکن
عزیزی با بیان اینکه ساخت ۸۵۰ واحد نیز در دست اقدام است، عنوان داشت: از این تعداد ۴۶۴ واحد تا پایان امسال و ۳۴۱ واحد نیز تا پایان نیمه نخست سال آینده تحویل داده می‌شود.
وی همچنین سهمیه امسال مسکن خانواده دارای دو معلولیتی و بیشتر را ۱۲۵ واحد برای خانواده‌های شهری برشمرد و افزود: برای خانواده‌های دارای دو فرزند معلول و بیشتر روستایی نیز در سال جاری ۱۳۲ واحد سهمیه در نظر گرفته شده است.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اضافه کرد: برای خانواده‌های کمتر از دو معلول نیز امسال ۲۱۸ واحد مسکونی سهمیه به استان اختصاص یافته است.
عزیزی با اشاره به اینکه خدمات ارایه ‌شده به معلولان در حد نیاز و شایسته این افراد نیست، بیان کرد: برهمین اساس سازمان بهزیستی و وزارت کار و رفاه اجتماعی لایحه جامع خدمات معلولان را در ۳۲ ماده تنظیم و به مجلس ارایه کرده است.
وی اظهار امیدواری کرد، با تصویب این قانون برخی از مشکلات و کمبودهای حوزه خدمت‌رسانی به معلولان برطرف شود.

 عقب ‌ماندگی ۶۰ درصدی در حوزه مناسب‌سازی
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی همچنین از روند کند مناسب‌سازی در استان انتقاد کرد و گفت: از حدود ۱۰ سال قبل سازمان‌ها موظف شدند که امر مناسب‌سازی را دنبال کنند و طبق قانون هر سال باید ۳۰ درصد این مناسب‌سازی فضای شهری و ادارات افزایش می‌یافت.
عزیزی اضافه کرد: بعد از گذشت ۱۰ سال از این قانون امروز باید فضای شهری واداری استان به‌صورت ۱۰۰ درصد مناسب‌سازی می‌شد که این رقم در حال حاضر ۴۰ درصد است.
در این نشست همچنین مشکلات مسکن تحویلی به معلولان بشرویه و اجرا نشدن تعـهدات پیمانکار مطرح شد.
وی گفت: از مسکن تحویلی به معلولان شهرستان نارضایتی‌هایی گزارش شده که پیگیر آن هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.