قدس/ سیاست: عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: معتقدیم طرف مقابل به تعهدهای خود تاکنون برای اجرایی کردن برجام عمل کرده است.

 وعـده اجرای برجـام؛ شایـد دو روز دیـگر

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی، دیروز در نشستی در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: یکی از نگرانی‌های ایران در زمینه اجرای برجام این بود که لغو تحریم‌ها واقعاً در عمل صورت می‌گیرد یا خیر؟ این نگرانی با تدوین و تکمیل آیین‌نامه یا راهنمای لغو تحریم‌ها که مجموعه سوال و جواب‌های محتمل است، رفع شده است.
وی گفت: آژانس اکنون در حال راستی‌آزمایی اقدام‌ها و تعهدات ایران طبق برجام است و قرار است تا روز جمعه این کار را انجام دهد و به احتمال زیاد، روز شنبه یا یکشنبه روز اجرای برجام خواهد بود. روز اجرای برجام توسط خانم موگرینی و آقای ظریف در بیانیه‌ای مشترک اعلام می‌شود. البته اینکه وزیران خارجه به طور تشریفاتی جمع شوند و اجرای برجام را اعلام کنند در دست بررسی است که هنوز این برنامه قطعی نیست و در حال رایزنی هستیم.
معاون ظریف اعلام کرد: برنامه ۱۵ ساله برنامه هسته‌ای ایران از سوی سازمان انرژی اتمی تدوین و به آژانس ارایه و ثبت شده است.
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در ادامه سخنانش گفت: پس از توافق 23 تیرماه 1394 تاکنون راه طولانی و کارهای سختی انجام شده است. در فاصله چند ماه (90روز) کشورهای 1+5 مراحل قانونی کردن برجام را انجام دادند و ما نیز در مجلس و شورای عالی امنیت ملی و در نهایت با نامه تاریخی مقام معظم رهبری که الزاماتی را در آن مطرح کردند بر برجام صحه گذاشتیم. پس از روز تصویب دو طرف تعهدات خود را در چارچوب اجرایی کردن برجام شروع کردند و طرف مقابل بتدریج از مهرماه سال جاری تاکنون به آنچه باید انجام می‌داده است، عمل کرد.
وی ادامه داد:‌ یکی از مهم‌ترین کارهایی که طرف مقابل باید انجام می‌داد، تدوین اصول راهنمای رفع تحریم‌ها بود تا در دسترس عموم قرار گیرد که انصافا کار پیچیده‌ای بود زیرا تحریم‌ها شبکه‌ای پیچیده به لحاظ شکل و لایه‌های مختلف دارد. کمیته‌ای اقتصادی متشکل از چند نفر در مراجع و وزارتخانه‌های مختلف برای مذاکره با آمریکایی‌ها و بررسی اصول راهنمایی رفع تحریم‌ها تشکیل شد که پس از مذاکراتی بسیار سخت در نهایت شنبه گذشته این مذاکرات به نتیجه رسید که در آن مجموعه آیین‌نامه‌هایی به طور مفصل و طولانی در 200 صفحه تنظیم شد. در این آیین نامه آنچه قرار است در صحنه عمل اتفاق افتد توضیح داده شده است.
عراقچی ادامه داد:‌ در شیوه‌نامه یا همان اصول راهنمای لغو تحریم‌ها پرسش‌های محتمل که معمولا شرکت‌ها و اشخاص و مؤسسات مالی و تجاری به طور متقابل برای شروع روابط اقتصادی مطرح می‌کنند، طرح و پاسخ داده شده است.

 نثر ساده در آیین نامه لغو تحریم ها
معاون وزیر خارجه تصریح کرد: برخلاف برجام که زبانی پیچیده دارد و در برخی جاها ابهامات مختصری در آن وجود دارد، آیین‌نامه‌های چگونگی لغو تحریم‌ها با نثری ساده‌تر بیان شده است، زیرا برجام به خودی خود نمی‌تواند ابهامات شرکت‌ها و موسسات مالی و تجاری را برای از سرگیری روابط اقتصادی با ایران رفع کند.
وی گفت: یکی از مشکلات عمده بر سر راه این شرکت‌ها تداخل تحریم‌های اولیه و ثانویه است. براساس تحریم‌های اولیه، اتباع آمریکایی همچنان نمی‌توانند با ایران به طور مستقیم همکاری داشته باشند، اما برای روشن‌شدن ابهامات مثلاً این سؤال مطرح می‌شود که فرد آمریکایی کیست؟ یا شرکتی که بخشی از سهامدارانش آمریکایی هستند و یا در آمریکا قرار دارد، اما سهامدارانی اروپایی هم دارد می‌تواند با ایران معامله کند یا خیر و مواردی از این دست.
معاون وزیر خارجه تأکید کرد: فهرست پرسش‌ها در راهنمای اصول لغو تحریم‌ها فهرست بسته‌ای نیست و در آینده چنانچه سوال و جوابی طرح شود به آن اضافه خواهد شد.
عراقچی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های جدی ما این بود که لغو تحریم‌ها همان طور که در کاغذ صورت گرفته در عمل هم اتفاق می‌افتد یا خیر. با به دست آمدن اصول راهنمای لغو تحریم‌ها این نگرانی برطرف شده و این اصول در روز اعلام اجرایی شدن برجام در سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر می‌شود و همچنین سایت اتحادیه اروپا آن را به طور رسمی منتشر می‌کند.

  لغو 80 درصد تحریم ها
این دیپلمات عالی رتبه ایرانی افزود: تحریم‌هایی که باقی می‌مانند بسیار کمتر از تحریم‌هایی است که برداشته می‌شوند. شاید حدود 80 درصد تحریم‌ها مرتبط با موضوع هسته‌ای‌ هستند که برداشته می‌شوند. البته در رابطه با تحریم‌های اولیه نیز در زمینه اجازه فروش هواپیما، صادرات مواد غذایی و فرش به آمریکا و اجازه به شرکت‌های فرعی آمریکایی که بتوانند با ایران کار کنند، داده شده است.

 بیانیه دفتر اوباما سند مهمی است
این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به برخی تلاش‌ها در آمریکا برای اعمال محدودیت در لغو تحریم‌ها خاطرنشان کرد: بیانیه‌ای که دفتر رئیس‌جمهور آمریکا روز سه شنبه منتشر کرد مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور هر قانونی که اجرای موفق برجام را مانع شود وتو می‌کند سند بسیار مهمی است. همچنین در قانون مربوط به محدودیت صدور روادید وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به آقای ظریف اعلام کرد دولتش آن را به گونه‌ای اجرا می‌کند که صدمه‌ای به روند لغو تحریم‌ها وارد نشود. در عین حال اگر به آنچه گفتند عمل نکنند برجام را لغو کرده‌اند. یکی از ابزارهای مهمی که می‌تواند قوانین ضد برجام را متوقف کند اختیارات رئیس‌جمهور آمریکاست که می‌تواند رأساً اقدام به متوقف کردن آن قانون کند.
وی ادامه داد:‌ یکی از نگرانی‌های دیگر ما بحث برنامه‌های موشکی‌مان بود، اما با تست موشک «عماد» همه تردیدها پایان یافت. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بصراحت اعلام کردند برجام با تست موشک عماد نقض نشده است و این به داخل و خارج ثابت شد که برنامه موشکی ما به برجام ارتباطی ندارد هرچند می‌تواند با قطعنامه 2231 تناقض داشته باشد.

  قرارداد با شرکت ایرانی
معاون ظریف در رابطه با راکتور اراک نیز گفت: ما در رابطه با اراک از این نظر که اطمینان یابیم طرف‌های مقابل برای مدرن‌سازی اراک به تعهدات خود عمل می کنند سعی کردیم تضمین‌های لازم را با عقد قراردادها و امضای اسنادی بگیریم. قرارداد اصلی بازطراحی اراک با یک شرکت ایرانی بسته شده است، یعنی اگر آن‌ها در هر صورتی نیایند و وارد کار نشوند شرکت ایرانی کار را تمام می‌کند و ما این توانایی را داریم. عراقچی همچنین گفت: کالندریای(مخزن قلب) موجود در راکتور اراک را خارج کردیم و در آینده یک کالندریای جدید جایگزین خواهد شد. کارها در این مرحله رو به پایان است و در چند روز آینده به اتمام می رسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.