انتخابات تایوان برای تعیین رهبری این جزیره که نزدیک به 23 میلیون نفر جمعیت دارد، از صبح امروز - شنبه - در مناطق مختلف این منطقه در حالی آغاز شده که آمریکا در پیامی ویژه به چین از این کشور خواسته است به نتایج این انتخابات احترام بگذارد.

آغاز انتخابات ریاست جمهوری تایوان/پیام ویژه آمریکا به چین
به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، علاوه بر رسانه های گروهی تایوان، روزنامه ها، سایت ها و شبکه های خبری آسیا امروز این رویداد مهم را به شکلی خاصی مورد توجه قرار داده اند.
بیشتر گزارش ها به گونه ای تنظیم شده که نشان می دهد به احتمال قوی برنده این انتخابات «تسای اینگ ون» از حزب دمکراتیک ترقیخواه است که چین آن را حزبی استقلال طلب می داند.
در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا که ظاهرا پیش بینی ها را قطعی دانسته از چین خواسته است به نتیجه انتخابات احترام بگذارد و از اعمال نفوذ در بپرهیزد.
خانم «تسای» از منتقدان سیاست های چین در قبال تایوان است، با این حال در مناظره های قبل از انتخابات ریاست جمهوری خواستار آن شد تا طرفین در پشت میز مذاکرات به دنبال حل و فصل اختلافات باشند.
تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد که این زن تایوانی 20 درصد بیشتر از دیگر نامزدها از جمله نامزد حزب حاکم کومینتانگ شانس پیروزی در این رقابت سیاسی را دارد.
«ما اینگ جئو» رئیس حکومت تایوان از حزب حاکم (کومینتانگ) نیز امروز ساعت 9 رای خود را به صندوق انداخت و همزمان گفت که تایوانی هایی که به پای صندوق های رای می روند عاشق جمهوری چین (نامی که مقام های تایوان برای این جزیره استفاده می کنند) هستند.
وی افزود: چنین علاقه ای و رای دادن میلیون ها تایوانی به معنای این نیست که کسی می خواهد استقلال طلبی اعلام کند بلکه عشق به تایوان را نشان می دهد.
چین تاکید کرده است که اگر تایوان رسما اعلام استقلال کند با نیروی نظامی این جزیره را مورد حمله قرار می دهد.
به رغم بارش باران و هوای بسیار سرد در تایوان هزاران نفر از حامیان «تسای اینگ ون» شب گذشته در شهر تایپه بار دیگر پشتیبانی خود را از وی اعلام کردند.
حزب دمکراتیک ترقیخواه تایوان امیدوار است همزمان بیشتر کرسی های مجلس 113 نفری این جزیره را نیز از آن خود کرده و به دوران حاکمیت کومین تانگ ( ناسیونالیست ها ) پایان دهد.
«وانگ جو هسوان» از حزب حاکم کومینتانگ، «تسای اینگ ون» و «چن چیان جی» از حزب مخالف دمکراتیک ترقیخواه، «جیمز سونگ» و «هسو هسین سینگ» از حزب اول خلق؛ نامزدهایی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که فردا آغاز می شود، با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
در پی یک جنگ داخلی در سال 1949 تایوان از خاک اصلی چین جدا شد ولی این کشور همچنان تایوان را به عنوان جزیره ای که بخشی از خاک چین است، می داند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.