قدس آنلاین- فاطمه معتمدی: کاهش آلودگی هوا داستان دنباله دار و کشداری است که به نحوی عجیب با وجود همه دغدغه مندی مسؤولان، ارگان‌های مختلف و ذی ربط همچنان با زندگی مردم عجین شده است و گویا قصد کوتاه آمدن هم ندارد.

مینی پمپ بنزین‌ها هم،  به مشهد می‌آیند

سال‌هاست، معضل آلودگی هوا که اثرات مخرب آن بر سلامت افراد ثابت شده، پای خود را از کلانشهر تهران فراتر گذاشته و شهرهای بزرگ و پر جمعیت و کلانی مانند مشهد را نیزدرگیر کرده است، به طوری که تنفس در هوای سالم و پاک به آرزویی بدل شده است که هرسال سهم آن از تقویم روزهای سال در حال کاهش است و در مقابل به شمار روزهای همراه با آلودگی هوا اضافه می‌شود.

* اصفهان جلوتر از مشهد!

هر چند برای حل این چالش رو به گسترش نسخه‌ها و برنامه های مختلفی از سوی متولیان پیچیده شده است، اما در عمل اکثر آن راه حل‌ها در همان لفاف پیچیده باقی مانده و عملی نشده است. این در حالی است که غول آلودگی هوا برای مهار، نیازمند ورودی جدی و همزمان همه دستگاه‌ها و قبول مسؤولیت در این حوزه است و به طور حتم از توان و عهده یک دستگاه به تنهایی خارج است.

یکی از راهکارهایی که در ماه جاری به سر خط خبری رسانه‌ها بدل شد، گفته شهردار اصفهان مبنی بر ورود مینی پمپ بنزین‌ها در این کلانشهر برای کاهش آلودگی هوا بود.

به گفته شهردار اصفهان احداث جايگاه‌های كوچك سوخت‌رسان برای نخستین بار در كشور به تعداد 50 جايگاه  در راستای بهبود کیفیت هوای شهر در حال انجام است.  با این توضیح که نتايج پژوهش‌ها نشان می‌دهد، بخشی از آلودگی كلانشهرها ناشی از تردد خودروها در سطح شهر است، لذا يكی از راه‌های كاهش تردد مردم در سطح شهر، كاهش مسير برای سوخت‌گيری خودروها يا افزايش جايگاه‌های سوخت است.

اکنون این پرسش مطرح است که اگر این نسخه کارگشاست، چرا در دستور کار دستگاه‌هایی همچون شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خراسان رضوی قرار ندارد و یا چرا همانند شهردار اصفهان، شهرداری مشهد پای کار نیست و در راستای کمک به کاهش آلودگی هوا ایجاد و راه‌اندازی جایگاه‌های مینی پمپ بنزین اقدامی را در دستور کار ندارد.

*طرحی برای شهرهای مشکل دار

در حالی که  گفته می‌شود، این طرح به صورت پایلوت در اصفهان آغاز شده است، اما معاون بازرگانی شرکت پخشی فرآورده های نفتی خراسان رضوی با رد این مسأله اظهار داشت: طرح ایجاد جایگاه پمپ بنزین تک سکو یا تک تلمبه سال‌هاست، در تهران انجام شده است. ضمن اینکه هدف اصلی این طرح، رفع آلودگی هوا نیست، هر چند در این خصوص هم تأثیرگذار است.

رزم آرا معتقد است :  هدف اصلی ازاجرای این طرح آن است که دغدغه کلانشهرهایی را که با مشکل زمین چه به لحاظ کمبود و یا قیمت بسیار بالاِ - که ایجاد جایگاه را به لحاظ سرمایه گذاری فاقد توجیه می‌کند- مواجهند،  برطرف سازد.

وی اضافه کرد:  درواقع در شهرهایی که با مشکلات یاد شده، مواجهند، طرح راه اندازی جایگاه پمپ بنزین تک سکو یا تک تلمبه برای دسترسی آسان مردم به سوخت خودرو کارگشاست تا مردم به پمپ بنزین دسترسی داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه خراسان رضوی با مشکل حادی همانند تهران و اصفهان در بحث زمین مواجه نیست، افزود: به جز در چند نقطه از مشهد در سایر نقاط این کلانشهر و استان از قبل تمهیدات  لازم برای راه اندازی جایگاه پمپ بنزین در نظر گرفته شده است که به طور نمونه می‌توان به بلوارهای تازه احداث شده مشهد مانند فلاحی، میثاق و دلاوران اشاره کرد که از قبل برای ایجاد جایگاه پمپ بنزین دراین مناطق و حتی برای کمربند سبز مشهد تدبیر و تدارک لازم لحاظ شده است.

*کفایت تعداد جایگاه‌های موجود

معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی ادامه داد: لذا مشکلاتی که کلانشهری مانند تهران و اصفهان در بحث زمین برای ایجاد جایگاه پمپ بنزین دارد، در مشهد و خراسان رضوی به آن شکل وجود ندارد و استان از این حیث جلوتر از دو استان یادشده است با این توضیح که شمار جایگاه‌های موجود در خراسان رضوی و پراکندگی آن  کفایت می‌کند، لذا ضرورتی برای راه اندازی وجایگاه بنزین تک تلمبه و تک سکو وجود ندارد. 

*8 نقطه مشکل دارمشهد

 وی یادآور شد: البته فقط در برخی نقاط مانند خیابان دانشگاه، احمدآباد، کوهسنگی، سجاد و بلوار جانباز مشکل زمین چه به لحاظ نبود و چه قیمت بالای آن برای ایجاد جایگاه پمپ بنزین مطرح است.

رزم آرا با بیان اینکه در این مناطق راه اندازی جایگاه پمپ بنزین تک سکو و تک تلمبه می‌تواند، مفید و کارگشا باشد، به ویژه اینکه در مساحت 60 تا 70 متر قابل اجراست، گفت: در صورتی که در مناطق یاد شده، زمین از سوی شهرداری و یا دیگر دستگاه‌های در نظر گرفته شود، ایجاد این نوع جایگاه‌ها در اولویت کار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی قرار خواهد گرفت.

*هزینه 200 میلیون تومانی

وی هزینه راه اندازی این جایگاه‌ها  را بدون احتساب  قیمت زمین 200 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این هزینه برای جایگاه‌های معمولی پمپ بنزین بدون قیمت زمین یک میلیارد و 600 میلیون تومان است.

وی خاطر نشان کرد : اگر مشکل زمین برای ایجاد جایگاه پمپ بنزین  تک سکو وتک تلمبه رفع شود، ظرف دو ماه می‌توان آن را راه اندازی کرد.

وی با تأکید براینکه توسعه منطقی جایگاه‌های عرضه فرآورده های نفتی در سطح استان با هدف تأمین رفاه و تسهیلات برای مردم در اولویت کاری شرکت قرار دارد، گفت: در این راستا  ترغیب مشارکت بخش خصوصی در دستور کار است تا در نقاط مختلف شهر در امر ایجاد جایگاه‌های پمپ بنزین و گاز برای سرمایه گذاری ورود یابند.

وی با اشاره به اعلام آمادگی شماری از سرمایه گذاران بخش خصوصی در این بخش تصریح کرد : درخواست‌ها در این حوزه بجز نقاط قبلی یاد شده بسیار بالا است، به طوری که نمی توان پاسخگوی این حجم درخواست بود.  هم اکنون برخی از درخواست‌ها در مرحله موافقتنامه اصولی و شماری نیز دارای پیشرفت فیزیکی 75 درصدی است.

وی با بیان اینکه تلاش بر این است که جایگاه‌های توزیع نفت و گاز در مبادی ورودی و خروجی شهر استقرار یابد، گفت: نکته قابل توجه دیگر اینکه جایگاه‌های تک تلمبه یا تک سکو فقط ویژه بنزین است.

  وی تأکید کرد: یکی از مؤلفه های شهرسالم وجود  جایگاه‌های توزیع فرآورده های نفتی  است، به عبارت دیگر دسترسی آسان مردم  در جلوگیری از اتلاف سوخت و کاهش آلودگی هوا مؤثر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.