«رجب صفراف» رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه اعلام کرد: اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام ) و لغو تحریم های ایران پیروزی دیپلماسی بین المللی است که در نتیجه تلاش های گروهی به دست آمد.

تحلیلگر روس: برجام پیروزی دیپلماسی بین المللی است

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، صفراف روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری اینترفاکس گفت: برجام و لغو تحریم های ایران توافق بسیار مهمی است که خطر یک مناقشه مسلحانه بزرگ را در منطقه از بین برد و به همین دلیل موجب تقویت ثبات، امنیت منطقه ای و بین المللی شد.
تحلیلگر روس درباره دوره پساتحریم اظهار داشت: در آینده نزدیک در بازار ایران رقابت شدید برای سرمایه گذاری و صادرات کالاها و فناوری های پیشرفته به این کشور آغاز می شود.
رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه با بیان این که آنچه در وین رخ داد پیروزی بزرگ دیپلماسی بین المللی بود، اظهار داشت: غرب به عقب نشینی های قابل توجهی تن داد که بدون مبالغه گویی در نتیجه آن توافق بسیار مهمی به دست آمد. در جریان مذاکرات طولانی این دیدگاه برتری یافت که مناسب ترین راه برون رفت از این وضعیت، همکاری با ایران است.
رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه خاطرنشان کرد: قدرت های غربی دیگر از شک و تردید در باره ماهیت برنامه هسته ای ایران سخن نمی گویند و ماهیت صلح آمیز آن را پذیرفته اند.
وی افزود: برجام دارای اهمیت نظامی و سیاسی بالایی است زیرا خطر مناقشه را که ممکن بود ابعاد بین المللی پیدا کند، از بین برد.
این تحلیلگر روس با بیان اینکه در گذشته وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران به نقطه آغاز مناقشه نزدیک شده بود، گفت: بدیهی بود در صورت آغاز مناقشه، حتما ایران پاسخ شایسته می داد. در آن شرایط ممکن بود ابعاد مناقشه گسترش یافته و کشورهای بیشتری درگیر آن می شدند.
وی ادامه داد: به همین دلیل لغو تحریم ها از جمله به دلیل تغییر سیاست غرب به رهبری آمریکا در قبال ایران صورت گرفت تا از وقوع مناقشه جلوگیری شود.
رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه با بیان این که بخش عمده تحریم ها در مورد ایران لغو شده و فقط چند مورد از سوی آمریکا علیه این کشور باقی مانده است، اظهار داشت: با این وجود، بخش اصلی فشارهای تحریمی که مانع توسعه اقتصاد ایران و توانمندی اقتصادی و انرژی این کشور می شود برطرف شده است.
وی ادامه داد: اقتصاد ایران بسیار بزرگ و جذاب است که آمریکا و سایر کشورهای غربی برای حضور در آن با یکدیگر رقابت می کنند.
تحلیلگر روس گفت: مشکل روسیه در این است که در صادرات فناوری های پیشرفته و سرمایه گذاری در اقتصاد ایران نمی تواند با غرب رقابت کند.
وی افزود: ایران در شرایط کنونی در وهله اول نیاز به سرمایه گذاری غربی و واردات فناوری های پیشرفته دارد. متاسفانه روسیه اکنون این موارد را نمی تواند به ایران پیشنهاد کند. اما کشورهای غربی تلاش خواهند کرد ایران را با فناوری ها و منابع مالی خود اشباع کنند.
وی درباره روابط سیاسی خوب مسکو و تهران در سال های اخیر افزود: همکاری های اقتصادی دو کشور در سطح پایینی قرار داشت و حجم مبادلات بازرگانی میان تهران - مسکو ناچیز بود که فقط نیم درصد تجارت خارجی روسیه را تشکیل می دهد.
رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه گفت: با این وجود روسیه می تواند سهم قابل توجهی از بازار ایران را در اختیار داشته باشد. طرف روسی تدابیری را برای حمایت از صادرات خود به ایران اتخاذ کرده است که امکان اجرای ده ها طرح روسیه را در ایران و حضور در بازار این کشور فراهم می کند. این طرح های صنعتی در وهله اول در بخش های انرژی و حمل و نقل ریلی هستند.
صفراف همچنین ادعای برخی کارشناسان که بازگشت ایران به بازار جهانی نفت را برای روسیه خطرناک می دانند، رد کرد و افزود: این نظریه که با ورود نفت ایران به بازار جهانی، قیمت نفت سقوط می کند، درست نیست. تهران به شدت علاقه مند به هماهنگی اقدام های خود در مسایل انرژی با مسکو است. اگر این هماهنگی موثر باشد در راستای منافع روسیه خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.