نماینده راه آهن قزاقستان و عضو هیات اقتصادی کشورهای سیز (CIS) گفت: لغو تحریم ها و اجرایی شدن برجام فرصت مناسبی برای گسترش همکاری های اقتصادی ایران با دیگر کشورها است

لغو تحریم ها فرصت مناسبی برای گسترش همکاری های اقتصادی ایران با دیگر کشورها است

نماینده راه آهن قزاقستان و عضو هیات اقتصادی کشورهای سیز (CIS) گفت: لغو تحریم ها و اجرایی شدن برجام فرصت مناسبی برای گسترش همکاری های اقتصادی ایران با دیگر کشورها است. کانات بی ژاری کاسانولی روز چهار شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان مرکزی که با حضور هیات اقتصادی و تجاری از کشورهای CIS و روسیه در اراک برگزار شد، افزود: با برداشته شدن تحریم های اقتصادی مانعی برای توسعه تجارت با ایران وجود ندارد و کشور های CIS به خصوص قزاقستان علاقه مند به همکاری بیشتر با این کشور است. وی ادامه داد: هم اکنون راه آهن قزاقستان در زمینه تولید ماشین آلات ریلی از جمله تولید واگن باری، لکوموتیو و محصول های ریلی با بهره گیری از فن آوری های روز دنیا در حال فعالیت است که با برداشته شدن تحریم ها می تواند در این زمینه همکاری های بیشتری را با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

نماینده راه آهن قزاقستان بیان کرد: همچنین کشور ایران نیز از فناوری ساخت و تولید واگن های باری برخوردار است که همکاری این دو کشور با یکدیگر می تواند برای دوطرف مفید باشد. مدیر عامل شرکت اورال بیزینس گروپ کشور روسیه نیز در این نشست گفت: سفر نمایندگان کشور های CIS به استان مرکزی با هدف همکاری هرچه بیشتر این کشور ها با جمهوری اسلامی ایران و برخورداری از تجربه های یکدیگر در زمینه های مختلف اقتصادی و صنعتی است. الهام علی اف افزود: شرکت اورال در زمینه های مختلف صنعتی از جمله تولید واگن حمل و نقل ریلی، چوب، بالگرد و صنایع مختلف فلزی فعال است که می تواند در این زمینه ها شریک مناسب اقتصادی برای ایران محسوب شود.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: لغو تحریم ها فرصت مناسبی برای گسترش همکاری های بازرگانی و تجاری با کشور های CIS و دیگر کشور های منطقه و جهان است که در این برهه از زمان همه مدیران و دستگاه های اجرای و اقتصادی باید با تسهیل امور اداری زمینه همکاری کشور با دیگر کشور ها را فراهم کنند. محمود نعمتی افزود: با ایجاد شرکت های چند جانبه باید ارتباط ایران با دیگر کشور ها افزایش باید و از این فرصت بیشترین استفاده در زمینه توسعه تجاری و اقتصادی برده شود مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان با برخورداری از سه هزار واحد صنعتی، ۵۰۰ معدن و کارخانه های بزرگ صنعتی مانند آلومینیوم، آذرآب، پتروشیمی و واگن پارس و برخورداری از کارشناسان متخصص در حوزه صنعت و معدن از مزیت های فراوانی برای سرمایه گذاری برخوردار است.

محمد رضا حاجی پور افزود: وجود ۳۲ شهرک صنعتی، سه شهرصنعتی خصوصی، ۱۰ قطب صنعتی و برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب و واحدهای صنعتی تاثیر گذار در زمینه تولید و کشاورزی از دیگر مزیت های سرمایه گذاری در استان مرکزی است وی ادامه داد: فرآوردهای پتروشیمی، شمش آلومینیوم، سیمان، مواد شیمیایی، شوینده، گل و گیاه زینتی و دکل های انتقال نیرو از عمده ترین کالاهای صادراتی استان مرکزی به خارج کشور است مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: هم اکنون ۷۰ درصد کالاهای صادراتی از ایران به کشور روسیه را محصولات کشاورزی از جمله پسته، کشمش، رب گوجه فرنگی و میوه تازه تشکیل داده و عمده کالاهای وارداتی از این کشور به جمهوری اسلامی مواد اولیه صنعتی و فرآوری نشده مانند آهن و فولاد است که این کشور ها را به شرکای اقتصادی و تجاری مناسبی برای یکدیگر تبدیل کرده است. رئیس شرکت تجاری نیاوران ساری هم در این نشست گفت: کشور روسیه با برخورداری از یک سوم خشکی های جهان و ۱۴۰ میلیون جمعیت از ظرفیت های مناسبی برای صادرات مواد کشاورزی و باغی برخوردار است.

رضا سیاه منصوری افزود: هم اکنون کشور ایران برای تامین نیاز صنعت چوب و آهن کشور اقدام به تامین این محصول ها از طریق کشور های اروپایی و دسته چندم می کند در صورتی که روسیه از بزرگترین صادر کنندگان چوب و آهن جهان محسوب می شود. وی ادامه داد: همچنین کشور ما برای تامین سرمایه مورد نیاز صنعت خود از سرمایه داران کشور های عربی بهر گیری می کند در صورتی که بزرگترین سرمایه داران روسی هستند.

رئیس شرکت تجاری نیاوران ساری افزود: هم اکنون با وضع تحریم های بین المللی علیه این کشور و بسته شدن دیگر راه های تجارت روسیه ، این کشور راهی جز عبور از جمهوری اسلامی ایران ندارد و این بهترین فرصت برای تجار و بازرگانان ما برای حضور هرچه بیشتر در این کشور است. سیاه منصوری گفت: کشور روسیه به عنوان بزرگترین کشور مصرف کننده مواد غذایی می تواند جایگزین مناسبی برای صادرات نفت و افزایش صادرات غیر نفتی کشور باشد. وی ادامه داد: استان مرکزی با برخورداری از ظرفیت های مناسب صنعتی، کشاورزی و تجاری می تواند دروازه بزرگی برای تبادل کالا و صادرات انواع محصول ها به کشور روسیه باشد. رئیس شرکت تجاری نیاوران ساری افزود: هم اکنون ایران به همراه ۱۷ کشور خارجی در این شرکت مراکزی را فراهم کرده است که تجار کشور ما بتوانند به صورت مستقیم با کشور های CIS ارتباط داشته باشند. سیاه منصوری گفت: همچنین نمایشگاه دائمی به وسعت ۲۳ هزار متر مربع که در فاز اول ۱۰ هزار متر مربع به بهره برداری رسیده است فرصتی را فراهم کرده تا تجار ایرانی با کمترین هزینه در این نمایشگاه حضور یافته و با کمترین هزینه معامله های خود را انجام دهند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی هم گفت: این استان با وجود قدمت تاریخی و وجود جاذبه های گردشگری از شرایط و ظرفیت های مناسبی برای توسعه صنعت توریسم و حضور گردشگران خارجی برخوردار است سید محمد حسینی افزود: هم اکنون دو هزار اثر تاریخی شناسایی شده و ۱۵۰ مورد چشم انداز طبیعی و سرمایه گذاری برای ایجاد ۲۵۰ طرح هتلینگ، مجتمع ها، سایت های گردشگری در استان وجود دارد وی ادامه داد: چهار هزار گردشگر از نقاط مختلف جهان سالانه برای بازدید از اماکن دیدنی به استان مرکزی سفر می کنند که این رقم باید افزایش یابد.

مدیر کل گمرکات استان مرکزی نیز گفت: با توجه به ظرفیت های صادراتی و بازار بزرگ ایران و کشور های عضو CIS میزان صادرات بین این کشورها به دلیل عدم آشنایی تجار ایرانی و کشور های CIS و مقررات گمرکی بین این کشور ها پایین است که رفع این امر نقش بسزایی در افزایش صادرات دارد. اتحادیه کشورهای CIS (کشورهای مستقل همسود) در دسامبر سال ۱۹۹۱ در یک قرار روسای سه کشور روسیه ، اوکراین و روسیه سفید بنیاد نهاده شد و سپس کشورهای آذربایجان ، ارمنستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان ، قزاقستان و مولداوی و گرجستان به عضویت آن درآمده اند

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.