قدس/ هنر/ مهدی نصیری: سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پنج بخش تولیدات تازه تئاتر ایران،‌ میهمان،‌ مرور تئاتر ایران در سال۹۴، تئاتر ملل و نسل نو برگزار می‌شود. بخش تولیدات تئاتر ایران در واقع همان بخشی است که در دوره‌های گذشته با عنوان‌ چشم‌انداز تئاتر ایران‌ برگزار می‌شد و اتفاقاً به دلیل ضمانت اجرای عمومی‌آثار شرکت کننده در این بخش بیشتر از همه بخش‌های دیگر تئاتر در جشنواره مورد استقبال گروه‌ها و هنرمندان حرفه‌ای تئاتر بود.

 تأثیر جشنواره بر تولید تئاتر

 در دوره‌های گذشته هنرمندان و گروه‌های حرفه‌ای، به واسطه ضمانت اجرای عمومی‌که بخش چشم‌انداز داشت بیشتر متقاضی شرکت در این بخش بودند و به‌واسطه حضور هنرمندان حرفه‌ای تئاتر بیشتر از بخش‌های دیگر هم از طرف تماشاگران و بویژه تماشاگرانی که از استان‌های دیگر میهمان جشنواره بودند قرار می‌گرفت. امسال در این بخش 10 نمایش شرکت دارند که از میان آنها شکرخدا گودرزی‌ با نمایش راه مهر، راز سپهر، شهاب الدین حسین پور‌ با  طپانچه خانم‌ نوشته محمد امیر یاراحمدی، سمانه زندی‌نژاد‌ با نسل آخر، ابراهیم پشت‌کوهی‌ با آخرین انار دنیا‌، محمدرضا درند‌ با غرامت‌ و علی شمس‌ با داستان‌های میان رودان‌ شاخص‌تر و شناخته شده‌تر هستند. نمایش‌های تولیدات تازه تئاتر ایران را می‌توان به نوعی آثار تولید شده برای جشنواره تئاتر فجر دانست.
اما جشنواره تئاتر فجر تنها در این بخش تولیدات تازه نداشته است. عنوان بخش دیگری که در دوره‌های پیشین با عنوان تجربه‌های نو‌ برگزار می‌شد و تولیدات تازه جشنواره در آن قرار دارند بخش نسل نو‌ است که 10 نمایش را با این عنوان در فهرست جدول قرار داده است. این بخش در واقع گستره استعدادیابی جشنواره را شامل می‌شود. کار اولی‌ها یا هنرمندانی که اولین تجربیات کارگردانی‌شان را انجام می‌دهند در این بخش حضور دارند. در میان هنرمندان جوان این بخش، تئاتری‌ها احتمالاً سحر رضوانی‌ با نمایش نگهبان و اژدها‌ و آلما گشتاسب‌ با نمایش خواب طولانی انارآباد‌ را به خاطر حضور در جشنواره‌های دیگر بیشتر می‌شناسند.
در کنار تازه‌ها‌ و نسل نو‌ بخش دیگری که نام‌های آشناتری در آن دیده می‌شود بخش میهمان‌ است که در دوره‌های پیشین جشنواره به عنوان بخش ویژه‌ نیز برگزار می‌شد. بخش میهمان‌ معمولاً به آثار هنرمندان شاخص تئاتر یا آثاری که خود جشنواره به هنرمندان سفارش می‌دهد اختصاص دارد، اما در هر صورت این بخش هم در کنار دو بخش دیگر که ذکر شد شامل آثار تازه تولید شده تئاتر است و می‌توان گفت که آثار این سه بخش حاصل کار دبیرخانه تئاتر فجر و نمایش‌های تولید شده برای این جشنواره در سی و چهارمین دوره آن هستند.
هر چند امسال در بخش میهمان‌ جشنواره علی رفیعی‌، حمیدرضا نعیمی‌، رضا گوران‌، بهروز غریب‌پور، کوروش زارعی‌،‌ آتیلا پسیانی‌،‌‌ ایوب آقاخانی‌ و‌ محمد رحمانیان‌ حضور دارند که نمایش‌هاشان را نه برای جشنواره، ‌بلکه برای اجرای عمومی ‌تولید کرده و پیش از آغاز جشنواره اجرای عموم اجرایشان را پشت سر گذاشته‌اند. در واقع این نمایش‌ها می‌توانستند در بخش مرور تئاتر ایران شرکت داشته باشند. بنابراین در بخش میهمان و مطابق معمول دوره‌های پیشین جشنواره تئاتر فجر تنها سه تولید تازه در خواب دیگران‌ نوشته و کار نادر برهانی مرند‌، اودیسه‌ به کارگردانی
آرش دادگر‌ و دیوان شرقی - غربی‌ نوشته و کار محسن حسینی‌ را در فهرست اجراهایش دارد.
با این حساب 10 نمایش در بخش تولیدات تازه تئاتر ایران‌، ‌10 نمایش در بخش نسل نو‌ و 3 نمایش بخش میهمان،‌ نمایش‌هایی هستند که سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر مستقیم یا غیر مستقیم در تولید آنها مشارکت داشته است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.