مدیر حوزه‎های علمیه گفت: قرآن کریم ملاک ارزش و غیر ارزش را مشخص کرده است و شاخصه‌های ارزشی و غیر ارزشی در کلام الهی بیان شده است از این رو هنر ارزشی هنری است که معنویت را به دل و قلب و روح انسان منعکس کند.

هنر دینی رویکرد جدی حوزه در سال‌های اخیر است/ لزوم استخراج مبانی هنر ارزشی ار قرآن

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایکنا،آیت‎الله سیدهاشم حسینی بوشهری صبح امروز 15 بهمن در چهارمین جشنواره هنر آسمانی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفاء گفت: هنر دینی یکی از رویکردهای جدی حوزه علمیه در طول چند ساله اخیر، بوده است.

وی افزود: دنیای امروز دنیای جدیدی است ولی نباید گذشته را فراموش کرد به خصوص شرایط پیش از انقلاب اسلامی را که در آن چه بلایی به اسم‎های مختلف بر سر دین و هنر ما آوردند.

 مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: کارهای مهم با تغییر نگاه‎ها ممکن می‏ شود؛ در واقع اگر نگاه ما به هنر تغییر نکند و رابطه آن را به توسعه مفاهیم دینی به درستی درک نکنیم نمی‎توانیم در این عرصه به مطلوب خود برسیم.

وی با بیان این مطلب که هنوز هنر برای برخی متدینین معنای خوبی ندارد، گفت: یکی از دلایل این مساله آن است که رژیم طاغوت هنر و هنرمند را به قربانگاه نیستی و نابودی برده بود و از آن چیزی جز بدنامی باقی نمانده بود.

مدیر حوزه‎های علمیه گفت: هنر نمایش قدرت خداست و قدرتی که بوسیله آن بنده خالص خدا ممتاز شده لطف دیگری دارد؛ در واقع این هنر دارای برجستگی‎های منحصربه فرد خواهد بود و توان انسان سازی خواهد داشت.

حسینی بوشهری بیان کرد: افراد هنرمند در جامعه به عنوان افرادی شاخص شناخته می‎شود ولی اینگونه هم نیست که هر هنر و هنرمندی شایسته چنین احترامی باشد؛ حوزه پای هنر اصیل می‎ابستد و از آن دفاع می‏‎کند؛ در واقع هنری برای ما ارزشمند است که دارای ارزش های دینی باشد.

وی با ذکر این مطلب که مبانی این هنر از دیدگاه مراجع و علما مورد تاکید واقع شده است، گفت: یکی از هنرهای متعالی شعر است که در قرآن کریم نیز برجسته شده است؛ خوشبختانه در این رشته هنری طلاب ما پیشرفت‎های بسیاری داشته اند و به خصوص جوانان و فضلای حوزوی آثار بسیار خوبی در این زمینه سروده‎اند.

حسینی بوشهری بیان کرد: قرآن کریم ملاک ارزش و غیر ارزش را مشخص کرده است و شاخصه‎های ارزشی و غیر ارزشی در کلام الهی بیان شده است؛ در واقع هنر ارزشی هنری است که معنویت را به دل و قلب و روح انسان منعکس کند؛ پای منقل و وافور نمی‎توان خلق هنر کرد و این هنر برای ما ارزشی ندارد.

وی گفت: امام امت نیز بیانات کم نظیر و مطابق با کلام وحی را در مورد هنر بیان می‎کردند و اعلام می‎داشتند که اگر هنرمند در اردوگاه استکبار و زورگویان قرار بگیرد، هنر استکباری تولید کرده و از ارزش ها دور می‎شود. .

وی با اشاره به کلام رهبری که فرمودند «هنر بهترین وسیله برای انعکاس مفاهیم و مسائل است. امروز هم بیشترین ضربه‎ای که دارد در دنیا به ما می‎خورد، از کارکرد هنر است»، تصریح کرد: رهبر انقلاب عالی‎ترین مبانی اسلام و قرآن را پیرامون مساله هنر بیان کردند و در این سالها این خط را به روشنی برای همه ترسیم کرده‏ اند.

حسینی بوشهری طلاب هنرمند در رشته‎های داستان و شعر دینی را انسان‏های ارزشمند جامعه دانست و گفت: جشنواره هنرهای آسمانی دارای اهداف مختلفی بود که از آن جمله می‎توان به «دستیابی به هنر دینی»، «گسترش فرهنگ دینی و اسلامی در قالب آثار هنری متنوع و روزآمد و، «ترویج فرهنگ پژوهش در عرصه هنر و حمایت از پژوهش‎های هنری» اشاره کرد.

وی از «شناسایی و معرفی مراکز هنری مرتبط با حوزه‎های علمیه» به عنوان یکی از اهداف این جشنواره نام برد و بیان کرد: از دیگر اهداف این جشنواره می‎توان به سازماندهی نیروهای هنرمند حوزه، ایجاد ارتباط میان طلاب و فضلای هنرمند با سایر هنرمندان، شناسایی و کشف استعدادهای هنری طلاب و سوق دادن طلاب به سوی فعالیت های هنری اشاره کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.