۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 348360
نقش مسؤولان در مهار «سرطان»

بدون تردید نقش دولت و کوتاهی بیمه‌ها در تشدید احتمال ابتلا و در نتیجه فراهم شدن زمینه‌های بروز بیماری سرطان در جامعه مهم است. بیماری که گفته می‌شود، علاوه بر تحمیل هزینه‌های کمر شکن به خانواده‌های بیمار، سالانه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه مستقیم دارد. عوامل محیطی بسیاری از هوای آلوده گرفته تا سبزیجات، میوه و غذاهای ناسالم، در بروز سرطان تأثیرگذار هستند، اما شاهد بی‌تفاوتی و گاه انفعال دولتمردان و متولیان حاکمیتی بخش سلامت، در از بین بردن این عوامل که علاوه بر سرطان عامل بروز بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز هستند، بوده و هستیم. درحالی که به تأثیر مستقیم آلودگی هوا و محیط زیست در «نرخ مرگ و میر» و ابتلا به بسیاری از سرطان‌های کشنده واقفیم و اطمینان داریم، ناتوانی در تصفیه استاندارد آب آشامیدنی، تهدید سلامت جامعه است.

پساب و فاضلاب‌های خانگی و صنعتی و خاکی که با این آب‌ها و انواع فلزات سنگین یا انگل‌های مهلک آلوده شده، محل مناسبی برای کشت سبزی و میوه نیست، اما خودروهای غیراستاندارد همچنان تولید می‌شوند و در خیابان‌ها تردد می‌کنند، سوخت غیر استاندارد توزیع می‌شود، درباره مشاغل مزاحم برنامه مناسبی نداریم و بر کشت و کار در اراضی آلوده نظارتی صورت نمی‌گیرد که هیچ، پساب و فاضلاب آلوده هم رسماً به کشاورزان سبزی و صیفی کار، فروخته می‌شود. مشکل دیرینه دیگر در بخش سلامت جامعه، پایین بودن استاندارد‌های مواد غذایی است. از وجود خرده صابون و آب ژاول در شیر گرفته تا روغن پالم که به مواد لبنی چرب اضافه می‌شود.

آلودگی میوه‌ها و سبزیجات به انواع کود‌های شیمیایی مضر و سموم دفع آفاتی که در حال حاضر هیچ استانداردی آن‌ها را پشتیبانی نمی‌کند و ده‌ها مورد از این دست همه نشان دهنده این واقعیت تلخ است: «دولت‌ها از گذشته تاکنون هیچ برنامه منسجم و عزم جدی برای تغییر این وضعیت نداشته‌اند.» و این درحالی است که هر ‌سال ٨۵‌هزار مورد جدید از سرطان تأیید می‌شود و بزودی این رقم به ٩٠‌هزار مورد هم می‌رسد. از سوی دیگر درحالی که می‌دانیم، پیشگیری بویژه در بیماری سرطان بسیار ارزان، راحت و آسان‌تر از درمان است، انتظار می‌رود، دولت حداقل برای کاستن از بار ۶ هزار میلیارد تومانی هزینه‌های مستقیم سرطان، در زمینه پیشگیری گام‌های جدی و مؤثری بردارد.

ازجمله اقداماتی که در این خصوص می‌تواند در اولویت قرار بگیرد، آزمایش‌های بالینی بموقع و غربالگری است که در جلوگیری، درمان قطعی و ریشه کنی بسیاری از سرطان‌ها ضروری است. اما دولتمردان ما در این زمینه نیز کارنامه درخشانی نداشته‌اند. درحال حاضر هزینه بسیاری از این آزمایش‌ها به قدری زیاد است که هر کسی از عهده پرداخت آن برنمی آید و متأسفانه بیمه‌ها نیز در این زمینه پوشش مناسبی ندارند و بسیاری از بیماران تا کارد به استخوانشان نرسیده و بیماری آنان را ازپای درنیاورده، به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند. بنابراین ضروری است که مجلس، دولت و بویژه بیمه‌ها هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح روال موجود اقدام کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    سلام:اگردولت محترم نسبت به اصلاح وسالم سازی تولیدات کشاورزی قدم جدی برداردهزینه های پزشکی بسیاریایین میایدونیازی به ساختن بیمارستانهای مختلف با هزینه سنگین نخواهد بودمصرف کودهای بی رویه وانواع سموم معظل بسیار بزرگ درامر تولیدات بوده وباعث ایجاد بیماریهای زیادی می گردد.