۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۹
کد خبر: 349406
 «پرستاران» پرستار ندارند

نامگذاری یک روز خاص در تقویم کشور به نام یک صنف اتفاق خوشایندی است که دست کم سالی یک بار هم شده به بهانه آن روز، همگان به یاد فعالان صنف مربوط می‌افتند، هر چند اگر قرار باشد کاری برایشان انجام نشود.
یکی از این روزها در تقویم کشور به نام روز پرستار نامگذاری شده که بهانه آن هم تولد اسوه صبر ما مسلمانان حضرت زینب(س) است، شاید گزافه نباشد اگر بگوییم پرستاران با کوهی از مشکلاتی که دارند باید هم روز تولد الگوی صبوری را به عنوان روز خودشان گرامی بدارند، چون گویی جز صبر چاره‌ای ندارند.
بی‌تردید همه ما گذرمان به مراکز درمانی افتاده و اغلب هم از خدمات پرستاری ناراضی هستیم که این نارضایتی به خدمات پرستاران ربطی ندارد و بیشتر به یک فرهنگ عمومی مربوط است.
فرهنگی که همیشه طلبکاریم، فرهنگی که تصور می‌کنیم پرستاران بی‌کارند، باوری که فکر می‌کنیم باید یک پرستار ویژه و تمام وقت برای بیمار ما که برادر، مادر یا فرزندمان است گمارده شود، البته ما منکر وجود کم کاری یا کم فروشی برخی پرستاران نیستیم، اما شمارشان بسیار کمتر از آن است که بشود حتی رفتارشان را به پرستاران یک بخش تعمیم داد چه رسد به اینکه به یک صنف بدبین باشیم.
خلاصه اینکه امروز هم روز پرستار تقویم ما است و مراسم گوناگونی انجام می‌شود و حرف‌های فراوانی در باب اهمیت پرستاری زده می‌شود، اما ای کاش یک بار هم که شده مسؤولان بنشینند و پرستاران به عنوان سخنران پشت تریبون قرار بگیرند.
از فشردگی کار بگویند، از مشکلات ریز و درشت کاریشان بگویند، از نسبت ظالمانه شمار بیماران به شمار پرستاران بگویند، از چند برابر شدن کارشان پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت و...
از شب بیداری‌های پی در پی برای پر کردن تعداد شیفت بگویند و از فراموشی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که حالا 8 ساله شده است بگویند، آری از دریافت چند ده برابری پزشکان همکارشان بگویند که هر چند در یک کادر درمانی هستند، اما اگر به نسبت خدمات و وظایفی که هر کدامشان برعهده دارند هم قرار باشد پولی پرداخت شود، باز هم چنین ارقامی به دست نخواهد آمد.
آری! باید قبول کنیم که وقتی پرستاری که در حالت استاندارد باید به چند بیمار(5- 4 بیمار) خدمت‌رسانی کند، مجبور است گاهی به سه برابر این تعداد بیمار برسد و حقوقش کمتر از یک نگهبان ساده است باز شاهد پرداخت‌های میلیونی به پزشکانی است که بجز چند دقیقه برای ویزیت بیمار دیگر گذرشان به بخش نمی‌افتد و پرستاری که زخم‌ زبان و ناسزاهای بیمار و همراه بیمار را هم باید بشنود با وجود این همه تناقض و تعارض در نگاه و توجه به قشری که بی‌تردید ستون اصلی نظام درمانی در همه جای دنیا است، چگونه می‌تواند عاشقانه دل به کار بدهد و بی‌هیچ کاستی و برابر خواسته‌های بیماران و همراهانشان خدمت‌رسانی کند.
آری! به نظر می‌رسد «پرستاری » در کشور ما پرستار ندارد و بیماری است که سالی یک بار و در روز پرستار به عیادتش می‌روند و باز تا سال دیگر فراموش می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من پرستارم IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 0
    باسلام ممنون از متنی که حرف دلمون بود اگه سیستم مدیریتی وزارت بهداشت دست پزشکان نباشه وافراد با تحصیلات میریت بر اون حاکم بشند بسیاری از مشکلات حل میشه تازمانی که پزشک سالاری باشه وضعیت پیراپزشکان همینه
  • پرستار IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 0
    درود برشما که رنج پرستاران را به شیوا به قلم آوردید
  • حسن IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    بین پزشک و پرستار تقابل ایجاد نکنید پزشک هم کم مسئولیتی ندارد هرچند احترام پرستار لازم است.
  • امیر IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 0
    شنیده ایم و دیده ایم تفاوت حقوقی بین پرستاران و کادر پزشکی را اقای وزیر بهداشت اگر کاری از دستتان برمی اید انجام دهید نگدارید حق و ناحق را کجای دنیا سراغ دارید این تفاوت فاحش را اختلاف 500 برابر فرض خنم پرستاری برای سه ماه 1500000 توانم و خانم دکتری براس سه ماه و یک دهم حضور بالای سر مریض 180000000 تومان 180 میلیون تومان پر کیس 1.5 میلیون تومان