قدس آنلاین – رها واعظی: بلومبرگ، لیست ۵۰ کشور نوآور در سال ۲۰۱۵ را منتشر کرده است که در این لیست نام کشور ایران دیده نمی شود.

رتبه بندی نوآورترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۵ اعلام شد

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، بلومبرگ، رتبه بندی کلی 50 کشور نوآور جهان نشان را براساس شش شاخصه ی استاندارد اعلام کرده است.

در رتبه بندی کلی این لیست، کره ی جنوبی، ژاپن و آلمان جایگاه های اول تا سوم نوآورترین کشورهای جهان را از آن خود کرده اند.

جالب اینجاست که برخلاف هر سال، نام ایران در بین 50 کشور نوآور جهان دیده نمی شود.

در این رتبه بندی، آمریکا در جایگاه ششم قرار گرفته است و از بین کشورهای همسایه ی ایران، تنها نام ترکیه در جایگاه سی و پنجم این فهرست دیده می شود.

در رتبه بندی سال گذشته، ایران در جایگاه پنجاهم قرار داشت، اما در رتبه بندی سال جاری، مراکش به جای ایران در این جایگاه قرار گرفته است و نامی از ایران در فهرست دیده نمی شود.

تحقیق و توسعه، تولید، شرکت‌های تکنولوژی پیشرفته، آموزش، محققان و اختراعات، شش شاخصه یی هستند که برای رتبه بندی در این فهرست مورد بررسی قرار گرفته اند. هر یک از این شاخص ها دارای امتیاز 100 می باشند و میانگین امتیاز هر شش شاخص، رتبه ی هر کشور را مشخص می کند.

در حوزه ی تحقیق و توسعه کشورهای کره ی جنوبی، اسرائیل، فنلاند، سوئد و ژاپن رتبه‌های اول تا پنجم را دارا هستند. آلمان دارای رتبه ی هفتم، آمریکا یازدهم، چین هجدهم و روسیه سی و یکم می باشند.

سوییس، ایرلند، سنگاپور، آلمان و اتریش پنج کشور اول در زمینه ی تولید هستند. در این حوزه آمریکا در رتبه ی دهم، روسیه سی و هفتم و چین در جایگاه چهلم قرار دارند.

در زمینه ی شرکت‌های دارای تکنولوژی پیشرفته ایالات متحده ی امریکا اول است. چین، ژاپن، کره ی جنوبی و کانادا دوم تا پنجم هستند.

در زمینه ی آموزش، کره ی جنوبی، روسیه و فنلاند در جایگاه اول تا سوم هستند. آلمان هفدهم، آمریکا سی و سوم و کشور چین در جایگاه چهل و هشتم قرار دارند.

از نظر تعداد محققان، کشور فنلاند اول است. ایسلند و دانمارک در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند. جالب توجه این که این کشورها دارای جمعیت و مساحت کمی هستند و اقتصادهای نسبتا کوچکی دارند. در این حوزه، آلمان رتبه ی شانزدهم، آمریکا رتبه ی نوزدهم، روسیه رتبه ی بیست‌ و ششم و چین رتبه ی چهل‌ و چهارم را از آن خود کرده اند.

در زمینه ی ثبت اختراعات نیز کره ی جنوبی گوی سبقت را از سایر کشورها ربوده است. در این حوزه، ژاپن، چین، آمریکا، آلمان و روسیه نیز در رتبه ی دوم تا ششم قرار گرفته اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.