وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی در مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه بلژیک گفت که توافق هسته‌ای یکی از موارد معدودی بود که دیپلماسی در آن موفق بود.

اگر دیگران امتیت نداشته باشند، شما نیز امنیت ندارید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی در مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه بلژیک"اگمونت" گفت: در این جلسه می‌خواهم بیشتر شنونده باشم زیرا مشکلات زیادی که داشته ایم از تکلم وحده بودن است.

وی گفت: توافق هسته‌ای یکی از موارد معدودی بود که دیپلماسی در آن موفق بود. چندین قطعنامه تحت فصل هفت برداشته شده و قطعنامه جدیدی بر اساس همکاری تصویب شد.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: این موضوع جدیدی در تاریخ شورای امنیت بود و این یکی از موارد معدودی بود که دیپلماسی بر یک بحران فایق شد.

وی اضافه کرد: دلیل حل مساله هسته ای عوض کردن روشی بود که با آن خودمان را تعریف میکنیم. در ابتدا ما معتقد بودیم برنامه هسته‌ای حق ما بود و بازرسی‌های بسیاری توسط آژانس نشان داد که ما انحرافی نداشته ایم.

ظریف گفت: در طرف دیگر کشورهایی بودند که فکر میکردند که ایران برنامه پنهانی دارد و طرف دیگر خواهان غنی سازی صفر بود.

ظریف در ادامه گفت که در این مدت اقتصاد ایران ضعیف شده و از طرف دیگر تعداد سانتریفیوژهای ایران بالا رفت.

به گفته وزیر امور خارجه ایران، هم اکنون وضعیت طوری شده است که غرب بهترین تضمین ها درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را در اختیار دارد و از طرف دیگر تحریم های ایران نیز رفع شده است.

ظریف در ادامه افزود که این مدل را میتوان در بحران های دیگر نیز اعمال کرد.

وی با اشاره به بحران‌های امنیتی و تروریستی که اروپا با آن مواجه است تاکید کرد که نمیتوان در صورتی که دیگران امنیت نداشته باشند انتظار داشته باشید که شما امنیت داشته باشید.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: اعتقاد دارم که اگر بتوانیم مسائل مان را در منطقه بازتعریف کنیم نه بواسط حذف دیگران بلکه با گنجاندن آنها میتوان به راه حل دست یافت. ما باید بدانیم که این بحران ها تهدیدات و چالش های مشترک برای همه ما هستند.

وی تاکید کرد که باید بحران ها را از یک چشم انداز جهانی نگاه کرد به گونه ای که هر بحران، بحرانی برای همه است.

ظریف در ادامه سخنرانی خود تاکید کرد که احتمالا روزانه مردم بیشتری در یمن نسبت به سوریه کشته می‌شوند.

وزیر امور خارجه ایران گفت: یک کشور منافع خود را نه در داشتن همسایگان دوست، بلکه در حذف کردن آنها میداند.

ظریف گفت اگر میخواهیم به مسئله داعش و تروریسم خشونت آمیز بپردازیم باید مسائل را باز تعریف کنیم و بیش از هر چیز دیگری ما نیازمند یک راه حل جهانی برای متوقف کردن نفرت هستیم نمیتوانیم تنها یک راه حل نظامی یا سیاسی داشته باشیم بلکه باید یک راه حل جامع جهانی باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.