قدس آنلاین: سرور هادیان: شهاب ملت خواه یکی از چهره هایی است که نه تنها برای اهالی هنر در رشته‌های گوناگون آشناست، بلکه این سال‌ها افزون بر حضور در کسوت معلمی ۵۰ سال حضور مداوم در عرصه‌های گوناگون هنری را در کارنامه پر بارش دارد. فعالیت هایی درعرصه‌های فیلمنامه نویسی، نمایشنامه نویسی، داستان، نقاشی، نمایش، فیلمسازی، شعر، عکاسی، صنایع دستی و... از این دست است.

 در زمینه سینما حرف‌های ناگفته فراوانی دارم

امسال در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، از دو چهره فعال در حوزه سینما فریدون جیرانی و شهاب ملت خواه قدردانی می شود. این برنامه بهانه ای شد تا گفت‌وگویی را با او انجام دهیم که پیش روی شماست.
* کمی از خودتان بگویید، از معلمی تا تجربه‌های هنری؟
- دیپلم ادبیات را در مشهد از دبیرستان هدایت گرفتم. با توجه به علاقه ای که به حرفه معلمی داشتم، به دانشسرای راهنمایی رفتم و فوق دیپلمم را از آنجا گرفتم و استخدام آموزش و پرورش شدم. 24 سال در مقطع راهنمایی تدریس کردم و سپس بازنشسته شدم و دوباره در سال 65 در دانشگاه هنر تهران در رشته صنایع دستی ادامه تحصیل دادم.
* ورود شما به دنیای هنر چگونه بود ؟
- اصل فعالیت‌های من از دوران دبیرستان و با تئاتر آغاز شد. کار تئاتر از جمله بازیگری، نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی و...
سرانجام سال 59 در عرصه سینما نخستین فیلم بلندم «دیوار» را درمشهد ساختم و آخرین فیلمم نیز در این زمینه فیلم بلند سینمایی «شب حورا» در سال 86 بود.
*مدت طولانی است که در فضای تئاتر و سینما کمتر حضور دارید، این عدم حضور برای چیست؟
- مدتی است مشغول جمع آوری مقالات و نوشته هایم هستم. در این زمان چند مجموعه داستان چون «آنیتا و فرشته باران» و مجموعه اشعار، مجموعه الجزایر سگال که آماده چاپ است و همچنین مجموعه کتاب آثار نقاشی‌ام را گرد آوری کردم که زیر چاپ است.
*شما به عنوان هنرمندی که در چند رشته هنری حضوری جدی دارید، توصیه اصلی تان به جوانان تازه گام گذاشته در راه هنر چیست؟
- از شاخه ای به شاخه ای پریدن را تأیید نمی کنم. حضور در چند رشته هنری به طور قطع حوصله و ممارست زیادی می خواهد که همزمان در چند رشته فعالیت جدی داشته باشیم. من برای هر کدام از این رشته‌های هنری به صورت حرفه ای زمان مضاعفی گذاشتم. برای مثال در شعر باید از دوره کهن به شعر نیمایی و نورسید و شاعر امروز باید به هر دو تسلط داشته با شد. البته لطف خداوند بود که این طبع را در من قرار داد و یا اگر در نقاشی توانستم به سبکی به نام «پارادیسم» دست یابم، این ها حسی بود که در درون من وجود داشت. البته من به جوانان توصیه نمی‌کنم، این گونه کار کنند و بهتر است در یک رشته به صورت جدی و آکادمیک فعالیت کنند.
*کمی درخصوص سبک «پارادیسم» برایمان بگویید و آیا نمایشگاه‌های تخصصی با این سبک داشته‌اید؟
- سبک «پارادیسم» برگرفته از کلمه «پارادیس» است. نوعی نقاشی که به پردیس و در قالب طبیعت بهشتی می‌پردازد، از آخرین نمایشگاه‌هایم می توانم به دو نمایشگاه در سال 90 در برج میلاد و سال 91 در دفتر فرهنگی یونسکو تهران اشاره داشته باشم.
*اگر قرار باشد به صورت جدی یکی از هــنرها را دنبــال کنید، کــدام را برمی گزینید؟
- حاصل فرایندی را که دنبال آن بودم، سینماست؛ زیرا به اعتقاد من سینما، رسانه ای نافذ و فراگیر است که سایر هنرها به پای آن نمی‌رسند. شاید هنرهای فردی را بتوانیم به نوعی حدیث نفس بدانیم، اما سینما فرامرزی و جهانی است. اگر در این زمینه کمتر کار کردم و حاصل کارهای من در این زمینه 10 اثر تلویزیونی و سینمایی است، به دلیل آن است که مسؤولان این شرایط را برایم مهیا نکردند. البته این را هم بگویم، با توجه به اهداف و حرف هایی که برای گفتن داشتم، این آثار کافی نیست، اما می دانیم که در سینما ما نیاز به سرمایه گذار است، اما متأسفانه در این راستا کارشکنی‌های زیادی هم داریم.
اگر بار دیگر فرصت کنم هنر مورد توجهم سینماست که همه هفت هنر را در بر می گیرد و هنوز در زمینه سینما حرف‌های ناگفته فراوانی دارم و اگر شرایط فراهم بشود، یکی از برنامه‌های آینده ام ساخت یک سه گانه سینمایی است.
*فردا روز قدردانی از شما به دلیل حضور بیش از نیم قرن در عرصه فرهنگ و هنر در شهرمان است، کمی از حس تان برایمان بگویید؟
- مــن خــودم را شایسته این قـــدردانی نمی دانم، اگرچه چندین بار این گونه مراسم با شکل‌های دیگر برای من برگزار شده است. به اعتقاد من مهم آن است، تجربیات ما چراغی برای جوانان در این راه باشد و ما امکان انتقال این تجربه‌ها را داشته باشیم. اگر ناشناس بمانیم، در نتیجه آثارمان هم ناشناخته باقی می‌ماند.
*در پایان اگر حرفی باقی مانده است برای علاقه‌مندان به هنر بگویید؟
- مدت‌هاست در رفت و آمد تهران و مشهد هستم، اما باید به یک وضعیت ثابت برسم و بزودی آثاری که زیر چاپ است، منتشر می‌شود، اما یک سورپرایز هم دارم که بماند برای بعد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.