عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه خوارج از همه بیشتر به قرآن و حدیث احاطه داشتند اما مذهبی قلابی و معنویتی که ارتباطی با عقلانیت ندارد داشتند، گفت: داعش و گروه‌های تکفیری نیز این چنین هستند و ارتباطی با معنویات ندارند.

 مذهب گروه‌های تکفیری و داعش، قلابی و به دور از عقلانیت است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم،حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست نقش قرآن و حدیث در حوزه علوم انسانی و نظام سازی که در تالار علامه مجلسی دانشگاه دارالحدیث قم برگزار شد اظهار داشت: باید دید در میان ملاک‌های بشری کدام یک به لحاظ نظری و عملی سبک زندگی انسان با موازین قرآن و حدیث تناسب دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در نگاه اول احیای ارزشهای انبیایی در قرن 21 میلادی بسیاری را دلبسته خود کرده است، افزود: حتی دشمنان انقلاب نیز متاثر از این انقلاب بوده‌اند.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اهمیت دین به نحو اعم و تشیع به نحو اخص گفت: انقلاب اسلامی این پرچم را به عنوان یک آلترناتیو در جهان بالا برده است و ما در مقابل انواع احکام تعلیم و تربیت و رسانه در مقابل مکاتب جهانی انتقاداتی داشته و پیشنهاداتی را داریم.

وی با اشاره به اینکه نظام غرب اشکالاتی در زمینه‌های مختلف به کشورمان وارد می‌کنند، تصریح کرد: بسیاری مسائل در کشور داریم که باید بکوشیم که آن‌ها را حل کنیم تا اینکه حساسیت دوست و دشمن را برطرف کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید زود‌تر از دوستان و دشمنان دردهای جامعه را برای حل مسائل بیابیم، گفت: آن بخش‌هایی که در الگو سازی خوب بودیم، باید تمجید کرد اما بخش‌هایی را نیز موفق نبودیم و باید به آن‌ها توجه و در حل آن اهتمام داشت.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه بدون عقل سراغ قرآن و حدیث رفتن مسئه‌ای است که باید به آن توجه داشت گفت: باید به درد جامعه و امت اسلامی رسیدگی کنیم و آن‌ها را برطرف کرده و درمتن جامعه قرآن و حدیث را پیاده سازی کنیم.

وی با بیان اینکه اجتهاد و استناد لازمه جامعه است، تصریح کرد: قرآن و حدیث می‌تواند یک متن مرده یا زنده باشد و قرآن به عنوان یک متن زنده خود را معرفی کرده است همچنین قرآن و حدیث آمده که جامعه مرده را زنده کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کسی با مفاهیم کلی اخلاقی مخالف نیست تصریح کرد: حتی مشاهده می‌شود که هالیوود نیز به سمت جهت گیری‌های اخلاقی رفته است ولی در قرآن تعریف درست درباره معنویت و مادیات وجود دارد که در هیچ یک از منابع به آن توجه نشده است.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه قرآن توحید را در عالیترین سطح به زندگی بشر گره زده است گفت: جامعه در بسیاری از جا‌ها که باید روح قرآن و مسائل مذهبی در آن حاکم باشد و اینگونه نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه انسان‌ها در کنار تجربه‌های عادی و عملی و تخصصی در زندگی شخصی، جنبه‌های معنوی و عرفانی نیز دارند، گفت: در محافل دانشگاهی و دینی غرب وقتی گفته می‌شود که ایمان به خدا حق است اینجا در مقابل ما می‌ایستند و این مقاومت‌ها آکادمیک است.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه مقاومت دوم این محافل وقتی است که به آن‌ها گفته می‌شود که ایمان به خداوند مستلزم نفی بسیاری از ملازمات غلط است، رخ می‌دهد، تصریح کرد: وقتی گفته می‌شود که ایمان خداوند لوازم عملی در انتخابات، دولت و خانواده دارد از اینجا به بعد دعوا‌ها آغاز و معنویان حتی اهل تشیع دو دسته می‌شوند.

وی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ارتباط الهیات و انسانیت گفت: خداوند صرف نماز خواندن را از ما نخواسته و «ویل للمصلین» مصداف این امر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عده‌ای به روح نماز توجه ندارند چرا که این افراد به عدالت خواهی، نفی از فحشا و یتیمان اعتنا نمی‌کنند، گفت: خود قرآن می‌گوید من نمازی را که به حقوق کودک و سفره یتیمان کاری نداری قبول نمی‌کنم و نمی‌شود نماز در کنار شکم خالی فقرا باشد.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه خوارج از همه بیشتر به قرآن و حدیث احاطه داشتند اما مذهبی قلابی و معنویتی که ارتباطی با عقلانیت ندارد داشتند، گفت: داعش و گروه‌های تکفیری نیز این چنین هستند و ارتباطی با معنویات ندارند.

وی با بیان اینکه خوارج عقل و عدالت نداشتند تصریح کرد: آن‌ها حدیثی انتخاب می‌کردند که با عقل و عدالت هیچ قرابتی نداشتند همچنین در عصر حاضر نیز این افراد در جامعه و جهان اسلام وجود دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به توحید و عرفان حضرت امام خمینی (ع) که وجه الله است، گفت: اگر اسباب عالم تنها زمینه ساز وجود حقیقی است پس نباید در سیاست از شاه و آمریکا ترسید.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه به دو گونه می‌توان قرآن و حدیث را خواند و تفسیر کرد؛ یکی آنکه بگوییم این‌ها پیام برای بشریت هستند و یا اینکه بگوییم این آیات گزاره‌های پراکنده‌ای بیش نیستند، گفت: این آیات پیام خداوند برای بشریت هستند و اینگونه نیست که تنها گزاره‌های پراکنده باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مکاتب دیگر یا خدا را نفی می‌کنند و یا خدایی که به ما معرفی می‌کنند خدای وحشتناکی است که با عقل بشری سازگار نیست.

رحیم‌پور ازغدی با تأکید بر اینکه هیچ نژادی حق حاکمیت بر‌نژاد دیگر ندارد، گفت: مذهبی بودن در بعد اجتماعی بار مسئولیتی پیدا می‌کند و از لحظه‌ای که لااله الا الله معنای آن برابری فقیر و غنی می‌شود دیگر مسئله فرق می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه توحید در جامعه هند که تا زمان گاندی وجود داشت درعرصه الهیات و عملی به شرک تبدیل شد، گفت: در ایران قبل از اسلام تأثیر علم مربوط به طبقه اشراف بود و برای آن درهند توجیه مذهبی دینی نیز داشتند.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه کرامت تنها به تقوا است و هرکه به خداوند نزدیک‌تر باشد کرامت انسانی بالاتری دارد، گفت: بخشی از آیات و روایات به دو گونه قرائت می‌شود اینکه کسی از آمریکا و صهیونیسم می‌ترسند از خدا نمی‌ترسند و این افراد توحید نداشته و موحد نیستند.

وی با تفسیر آیه «فاعتبروا» گفت: هم معجزه و کرامت و امداد غیبی و هم قوانین عالم شهود جزء سنت الله است و مومن کسی است که هر دو را قبول داشته باشد از همین رو باید هم فرمول‌های این عالم و هم عالم شهود را کشف کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بخشی از قوانین عالم بشریت مربوط به ماده و بخشی نیز مربوط به عالم شهود است، گفت: از درون این فرمول‌ها را می‌توان کل قوانین بشریت را استنباط کرد و آن‌ها را در زندگی به کارببندیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.