۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴
کد خبر: 354663

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: اغلب بیماری‌های نادر، عامل ژنتیکی دارند و تعداد بیماری‌های نادری که به طور اکتسابی فرد دچار آن می‌شود محدود است.

ژنتیک، علت اغلب بیماری‌های نادر در کودکان

به گزارش قدس آنلاین، «علیرضا بیگلری» در گفت‌و‌گو با (ایسنا)، گفت: بیماری‌های نادر دو دسته هستند، بیماری‌های ژنتیکی و اکتسابی در بیماری‌های ژنتیکی هم ممکن است پدر و مادر فرد دچار آن بیماری باشند و یا پدر و مادر سالم بوده اما فرزند بیمار به دنیا بیاید.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری از به دنیا آمدن کودکان مبتلا به بیمار ژنتیکی، تصریح کرد: مهم‌ترین عامل پیشگیری توجه به وضعیت خانواده است. در صورتی‌که یکی از پدر و مادر به این بیماری مبتلا باشند، فرزند هم بیمار به دنیا خواهد آمد، بنابراین باید از به دنیا آمدن چنین کودکانی جلوگیری به عمل آورد. در خصوص مادر خصوصاً طی سه ماهه زمان بارداری مراقبت‌های ویژه باید انجام شود و در صورت هرگونه شک عمل غربالگری انجام شود تا از سالم به دنیا آمدن فرزند اطمینان کافی به عمل آید.

وی با اشاره به جلوگیری از به دنیا آمدن کودکان بیمار، اظهار کرد: البته در این‌خصوص هم روش‌هایی وجود دارد که کارشناسان در حال تحقیق هستند. مثل روش کمک باروری که در این روش چند جنین ایجاد می‌شود که سالم‌ترین جنین بین آن‌ها برگزیده شده و در رحم مادر کاشته می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان، در خصوص معدود بیماری‌های نادر اکتسابی یادآور شد: تعداد این بیماری‌ها بسیار محدود است و هم‌اکنون راهکاری برای درمان این افراد وجود ندارد.

 هم‌اکنون یک میلیون و 200 هزار ایرانی مبتلاء به بیماری‌های نادر هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.