علی سربدار گفت: گفتند چرا جمهوری اسلامی رأی دادی؟ گفتم به خاطر اینکه اسلام، بهترین دین است.

افتخارم این است که به جمهوری اسلامی رأی دادم

به گزارش قدس آنلاین، روستای «کلاته برفی» در 5 کیلومتری آرامگاه فردوسی در منطقه شهرتوس محل قرار ما برای گفت وگو با مردی است که در سال 1358 با مصاحبه ای در 12 فروردین به خاطره ها پیوست. حالا 33 سال بعد از آن زمان، «علی سربدار» در خانه محقرش در روستایی نزدیک مشهد، میزبان ما بود.
سربدار61 ساله همان جوانی است که با لباس محلی در مستند انقلاب اسلامی که هر ساله روز 12 فروردین از تلویزیون پخش می شود جمله معروف «هر کی هر چی می خواد ورگه، ورگه! مو به اسلام رای مودوم...» را گفت.
بار اول که به او تلفن زدم تا آدرس منزلش را بگیرم همان صدای سال ۵۷ پاسخ داد، البته کمی پیرتر شده بود.
بعد از کلی گشتن وقتی به منزلش می رسیم، پیرمردی با ریش های سفید شده خیلی گرم از ما استقبال کرد.
*یک فرشته و ملائکه
او سال 1329 از پدری کشاورز در «جلگه زاوه» تربت حیدریه متولد می شود. هنوز سن و سالی ندارد که مادرش را از دست می دهد و کمی بعد پدرش ازدواج می کند و فرزند را به عنوان نیروی کار، به یک کورپزخانه در تهران می سپارد. علی با کارگری کردن زندگی می گذارند تا چرخ روزگار در نهایت در 18 سالگی او را به منزل یک سرهنگ ارتشی می رساند که می گوید دوره ای وزیر کشور دوران پهلوی بوده است.
حالا بعد از سالها، او فتح الله بی نیاز را «فرشته و ملائکه» می خواند و داستان خدمتکاری 14 ساله اش در منزل اور این چنین روایت می کند: «سابق بر آن وزیر بود منتها آن زمان استاد دانشگاه ملی بود. همیشه من رو می برد تریاکی ها و معتادها را نشانم می داد و می گفت هر کار می خواهی بکنی اول سرنوشتش را ببین. حتی من را برای فیلم خواستند که تیمسار گفت:به درد تو نمی خورد،برو ازبازوت نون در بیار. می گفت:«اینها هر کاری بگویند تو باید انجام دهی، اگر بگن باید عرق بخوری باید عرق بخوری پس برو دینت را نگه دار،این کارها به درد تو نمی خورد.»
*دفاع از انقلاب
از او می پرسم فضای انقلاب چگونه شکل گرفت؟ سوالی که یک کارگر ساده آن زمان آن را با عبارت «زورگویی» توضیح می دهد و وقتی با او می گویم مگر در جامعه امروز ما این پارتی بازی ها و اجحاف ها وجود ندارد در مقام دفاع بر می آید که «الان مثل آن وقت نیست. ما که اون زمان را دیدیم و این زمان را هم می بینیم که از زمین تا آسمون فرق می کند.منی که هیچی نداشتم الان از همه لحاظ به برکت آقا امام رضا کارهامان درست شده است.» این حرف ها را در حالی می زند که خانه اش دیوار ندارد و دیوارهای آجری خانه های همسایه هایش دیوارخانه او تشکیل می دهد.|
*شراب فروشی فت و فراوان
بعد با همان ادبیات ساده اش،ادامه می دهد:«جان مردم به لبشان رسیده بود. آن زمان، این مقامات در خزر شهر ویلا داشتند و برخی اوقات ما را برای کار می بردند. زن و مرد قاطی بودند. این قدر فساد بی حد شده بود که خدا می داند. همین طور که الان نانوایی هست آن زمان شراب فروشی فت و فراون در همه جای کشور بود. از لحاظ کارهای خلاف، هم هر جا دست می گذاشتی می گفتند مال اشرف بوده، مال شمس بوده. یه عده سر شاه کلاه می گذاشتند و می گفتند که همه چیز امن و امان است! حالا شاید شاه هم می دانست و به روی خودش نمی آورد!»
آخر مصاحبه وقتی پیرمرد ما را مهمان سفره اش کرد وقتی از او پرسیدم 12 فروردین هر سال چه خاطره ای برایت زنده می شود در حالی که تلویزیون در حال پخش اخبار تحولات منطقه است به تصاویر اشاره می کند و می گوید:«الان این کشورهای منطقه را می بینم، یاد آن زمان می افتیم. ما هم همین روزگارها را داشتیم. الان توی کشورهای اسلامی داد مردم بلند شده، چون اسلام حقیقی را فهمیدند، بیدار شدند.»
۱۲ فروردین و رای گیری درباره نظام انقلاب مردم ایران در بهمن 57،که بهانه اصلی مصاحبه ما با «سربدار» است سوالی است که خیلی زود به آن می رسیم. می گوید: «اون روز کارهام را زودتر انجام دادم و اجازه گرفتم و رفتم برای رای دادن. خانه ما فرمانیه بود. آمدم پارک ملت که سابق به می گفتند پارک شاهنشاهی؛ غلغله بود. من با لباس محلی رفتم.»
*۳۲ سال قبل
اینجا حرف که می رسد انگار برگشته به همان 32 سال قبلش و با همان لهجه تربت حیدریه اش می گوید: «گفتند چرا جمهوری اسلامی گفتم به خاطر اینکه اسلام، بهترین دینی است که اول است. اگر بروند کتاب بخونند، نهج البلاغه بخونند، قرآن بخونند، می ببینند بهترین دینی که در تمام دنیا اول است و اول هم خواهد بود، اسلام است. وقتی امام زمان را داریم و 12 امام داریم مگر می شود دینمان بهترین نباشد. به شرط اینکه واقعا آن طور که اسلام می گوید عمل کنیم، اگر خطای از ما سر می زند، تقصیر ما است.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.