قدس آنلاین/هادی زهرایی: استان خراسان رضوی یکی از پهناورترین استان‌های کشور است که براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ بیش از پنج میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که از این میزان بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در روستاهای استان ساکن هستند. یکی از نیازهای مهم روستائیان در مناطق مختلف استان راه آسفالته مناسب است.

 راه های روستایی خراسان رضوی عامل مهاجرت

یکی از روستا نشینان در شمال استان به خبرنگار ما می‌گوید: در منطقه‌ای که ما ساکن هستیم، در زمستان به دلیل کوهستانی بودن با کوچک‌ترین بارش برف و یا باران ما دچار مشکل می‌شویم و تردد در راه‌ها بسختی انجام می‌شود و باید چندین روز صبر کنیم تا نیروهای راهداری مسیر روستای ما را بازگشایی کنند.
وی تصریح می‌کند: در یکی از شب‌های زمستان سال گذشته به اتفاق همسر و  فرزند کوچکم، قصد رفتن به شهر داشتیم که متأسفانه در برف گرفتار شدیم و بعد از ساعت‌ها انتظار و تلاش راهداران نجات یافتیم.

 پرداخت هزینه‌های اضافی
یکی دیگر از روستائیان شهرستان قوچان نیز می‌گوید: ما برای اینکه به روستای خود برویم، باید هزینه بیشتری به مسافربرها پرداخت کنیم چون راه روستای ما آسفالت نیست.
وی می‌افزاید: به هنگام برداشت محصول نیز ماشین‌های باری به دلیل اینکه چندین بار باید در مسیر خاکی روستا حرکت کنند، هزینه‌های بالای باربری را برما تحمیل می‌کنند.
دیگر ساکن روستا می‌گوید: طی سال‌های گذشته جمعیت روستای ما بیش از 100 خانوار بود و به دلیل نبود امکانات در روستا مجبور به مهاجرت از روستا شدند.
وی می‌افزاید: اگر راه روستای ما آسفالت بود و نیازهای دیگر ما نیز تأمین بود، شاهد کوچ جوانان به مناطق مختلف نبودیم.
یکی دیگر از ساکنان می‌گوید: من برای تردد از خودروی شخصی استفاده می‌کنم، اما به دلیل اینکه جاده خاکی است هر چند ماه یک بار، ماشین خود را به جلوبندی ساز نشان می‌دهم و هزینه‌های زیادی روی دستم گذاشته است.
یکی دیگر از روستائیان غرب استان خراسان رضوي می‌گوید: زمانی که برای انجام کاری به شهر می‌رویم و اگر کارمان قدری طول بکشد و به سرویس روستا نرسیم، باید هزینه چند برابری به خودروهای سواری بدهیم تا ما را به روستایمان برسانند.

 مناسب نبودن راه‌ها و تهدید جان روستاییان
یکی دیگر از آنان می‌گوید: در سال گذشته در روستای ما زنی باردار بود و به دلیل اینکه راه ما آسفالت نبود و نیروهای 115 قادر به حضور در روستای ما نبودند بسختی توانستیم او را به شهر برسانیم. اما اگر روستای ما آسفالت بود، نیروهای امدادی براحتی می‌توانستند، در روستای ما حاضر شوند.
یکی دیگر از روستاییان شهرستان کلات می‌گوید: روستای ما به دلیل قرار گرفتن در منطقه خاص جغرافیایی و دارا بودن جذابیت‌های طبیعی هرسال پذیرای هزاران گردشگر است و هر گردشگری که به روستای ما وارد می‌شود، از راه نامناسب ما گلایه می‌کند و می‌گوید، حیف که این منطقه در اینجا واقع شده است

 پرداخت تنها 21 درصد  اعتبار برای آسفالت
در همین حال مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی به خبرنگار ما می‌گوید: از 37 میلیارد تومان اعتبار آسفالت راه‌های روستایی استان تنها هشت میلیارد تومان تاکنون تخصیص داده شده است که 21 درصد می‌شود.
محمد پارسا می‌افزاید: استان خراسان رضوی بیش از 14 هزار کیلومتر راه روستایی دارد که از این میزان، هفت هزار و 50 کیلومتر آن آسفالت شده است.
وی تصریح می‌کند: برای آسفالت راه‌های روستایی استان در سال جاری بیش از 37 میلیارد تومان اعتبار تعیین شده است که تنها 21 درصد آن - معادل هشت میلیارد تومان - پرداخت شده است.

 انتظار برای اعتبارات بیشتر
وی می‌افزاید: قرار بود تا پایان برنامه پنجم توسعه تمام روستای بالای 50 خانوار در کشور آسفالت شود.وی یادآور می‌شود استان خراسان رضوی یکی از استان‌های پیشرو در زمینه آسفالت راه‌های روستایی است، در حالی که میانگین برخورداری راه‌های آسفالته در کشور 93 درصد است، اما میانگین استان خراسان رضوی 5/94 درصد است که 5/1 درصد از میانگین کشوری بیشتر است.
وی تصریح می‌کند: برای آسفالت هر کیلومتر راه روستایی به طور میانگین 300 میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است که متأسفانه به دلیل مسایل مالی تاکنون با پیگیری‌های انجام شده اعتبار برای آسفالت راه‌های استان تخصیص یافته است.
وی می‌گوید: این مبلغ بخش کمی از محل اعتبارات استانی بوده و هنوز از محل اعتبارات کشوری هیچ اعتباری برای آسفالت راه‌های استان پرداخت نشده است.
وی خاطرنشان می‌کند: در سال گذشته 245 کیلومتر راه روستایی احداث کرده‌ایم و 235 کیلومتر نیز آسفالت شده است که اگر کمک مردم و وزارتخانه بابت تأمین قیر رایگان این پروژه‌ها نبود، قادر به آسفالت این راه‌ها نبودیم.

 آسفالت تمام روستاهای بالای 50 خانوار
وی تصریح می‌کند: تنها بیش از 1000 کیلومتر راه روستاهای بالای 50 خانوار باقی مانده است که اگر اعتبارات به طور کامل تخصیص داده شود، قادر هستیم طی یک یا دو سال آینده تمام راه‌های روستایی بالای 50 خانوار را آسفالت کنیم.
وی یاد آور می‌شود: متأسفانه به دلیل کمبود اعتبار طی سال‌های گذشته 45 میلیارد تومان بدهکار پیمانکاران راه‌های روستایی استان هستیم که نیاز به یک حمایت جدی از سوی مسؤولان داریم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.