قدس آنلاین/ مریم احمدی شیروان: «شورجا خورش» از غذاهای بسیار خوشمزه‌ای است که مردم شهرستان نقده و حومه آن در استان آذربایجان غربی، آن را تهیه می‌کنند. در روزگاران پیشین، این خورش از غذاهای مجلسی و گران قیمتی بوده که فقط در خانه‌های اشراف و ثروتمندان برای مجالس تهیه می‌شده است.

«شورجا خورش» غذایی نقده‌ای

 چی لازم داریم؟
گوشت گوسفندی با چربی نیم کیلو/پیاز بزرگ نگینی خرد شده، 1عدد/ سیر 4 حبه/ ماست یک کاسه/تخم مرغ 4 عدد/زعفران آبکرده یک استکان/نمک و فلفل به اندازه لازم

 چطور بپزیم؟
گوشت را به همراه پیاز و سیر در قابلمه‌ای حاوی روغن داغ، تفت می‌دهیم تا تغییر رنگ دهد و آب آن کاملاً کشیده شود، سپس یک لیتر آب به آن افزوده و حرارت را زیاد می‌کنیم تا به جوش آید. زمانی که جوش آمد، حرارت را ملایم می‌کنیم تا گوشت حدود سه ساعت بپزد و آبش کشیده شده و به اصطلاح به روغن بیفتد.
در ظرفی، تخم مرغ‌ها را با همزن دستی، هم زده تا زرده و سفیده آن کاملاً با یکدیگر مخلوط شوند. ماست، زعفران، نمک و فلفل قرمز را به آن اضافه کرده و هم می‌زنیم تا مخلوط یکدستی حاصل شود. در 30 دقیقه آخر پخت گوشت، مخلوط ماست را به قابلمه حاوی گوشت اضافه کرده و اجازه می‌دهیم روی حرارت ملایم بماند تا آب خورش کاملاً کشیده شده و جا بیفتد. پس از جا افتادن، «شورجا خورش» را در ظرف مورد نظر ریخته و به همراه برنج سرو می‌کنیم.
در صورت تمایل، می‌توانیم 30 گرم زرشک خیس و آبکش شده را در تابه‌ای حاوی روغن گرم تفت داده و هنگام سرو به خورش بیفزاییم. زرشک با طعم ترش و شیرینش می‌تواند به بهتر شدن طعم غذا کمک کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.