۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶
کد خبر: 367082

حجت الاسلام والمسلمين رفيعي

زيارت جامعه کبيره  منشور امام شناسي

يکي از مهم‌ترين اهداف در سيره زندگي سراسر برکت امام هادي(علیه السلام) نشر فرهنگ ديني، توسعه معارف ائمه هدي(علیهم السلام) و فرهنگ اهل بيت عصمت و طهارت(علیهم السلام) در آن دوره درگير نفاق و ظلمت بود. اما امام هادي
(علیه السلام)  براي تبيين جايگاه شاخص امامت در اداره جامعه مسلمين و مشخص شدن منزلت پيشوايان معصوم
(علیهم السلام) يکي از آثار ماندگار خويش را به نام زيارت«جامعه کبيره» به يادگار گذاشتند که در حقيقت منشور امام شناسي و يک دوره کامل براي رسيدن به معرفت ائمه هدي(علیهم السلام) است که به شيفتگان معارف اهل بيت(علیهم السلام) عرضه کرده اند. علامه مجلسي در اين زمينه مي نويسد: اين زيارت از نظر سند، صحيح‌ترين و از جهت محتوي، فراگيرترين زيارت‌ها نسبت به ائمه اطهار(علیهم السلام) است و در مقايسه با ديگر زيارت‌ها از فصاحت لفظ، بلاغت معني و شأن و منزلت والايي برخوردار است.
ايشان در زيارت جامعه کبيره ضمن بازتعريف جايگاه امامت،‌ امام شناسي را به عنوان يکي از مهم‌ترين وظايف مؤمنان برشمرده‌اند و تأکيد دارند که نشناختن امام معصوم(علیه السلام) راه انسان را از رسيدن به رستگاري منحرف مي کند.
همچنين ايشان زيارت ديگري با عنوان زيارت غديريه دارند که در اين زيارت هم جايگاه امامت حضرت علي(علیه السلام) بخوبي تبيين و برجسته سازي شده است.
بر اساس روايات،‌ هنگامي که معتصم، خليفه عباسي، حضرت هادي(علیه السلام) را در روز غدير احضار کرد، آن حضرت در آن موقعيت حساس به زيارت جد بزرگوارشان امام علي(علیه السلام) شتافته و با نواي ملکوتي و عبارات دلنشين خويش، فضایل و مناقب حضرت علي(علیه السلام) را بار ديگر در خاطره‌ها زنده کردند.
محتواي اين زيارت درباره فرهنگ غدير و زندگي ارزشمند و باشکوه امير مؤمنان علي(علیه السلام) است و محورهاي مهمي در زيارت غديریه مورد توجه و تأکيد امام هادي(علیه السلام) قرار گرفته است. فضایل امام علي(علیه السلام) در قرآن از جمله آيات ولايت، شراء، بلاغ، جهاد و ساير آياتي که در مورد امام علي(علیه السلام) نازل شده، در اين زيارت مورد اشاره قرار گرفته است.
مهم‌تر از همه اينکه پيشواي دهم در زيارت غديریه به واقعه تاريخي غدير اشاره کرده اند که محور این زيارت در کلام امام هادي(علیه السلام) است.
در فرازي از اين زيارت، امام هادي(علیه السلام) خطاب به جد بزرگوار خويش مي فرمايند: اشهد يا اميرالمؤمنين ان الشاک فيک ما آمن بالرسول الامين و ان العادل بک غيرک عائد عن الدين القويم الذي ارتضاه لنا رب العالمين و اکمله بولايتک يوم الغدير و اشهد انک المعني بقول العزيز الرحيم و ان هذا صراطي مستقيما فاتبعوا السبل؛
 اي امير مؤمنان! شهادت مي دهم هر کس در مورد تو ترديد داشته باشد، به رسول اکرم که امين خداوند است، ايمان نياورده و کسي که از ولايت تو به سوي غير تو عدول کند، از دين استوار خداوند - که پروردگار جهانيان براي ما برگزيده و در روز غدير با ولايت تو آن را کامل نموده - برگشته است و گواهي مي دهم که معني اين آيه تو هستي که فرمود: اين راه مستقيم من است، از او پيروي کرده و راه هاي ديگر را پيروي نکنيد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.