قدس آنلاین - یزد :معاون میراث فرهنگی استان یزد گفت : مجموعه پایگاه انگلیسی ها واقع در دهستان شهدای شهرستان میبد، بنایی است متعلق به جنگ جهانی دوم که با شماره ۱۴هزارو ۵۱۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است

پایگاه نظامی متفقین در شهرستان میبد یادبودی از جنگ جهانی دوم

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، محسن ذاکری نیا درخصوص این بنای تاریخی اظهارداشت : تاریخچه این اثر را می توان همزمان با جنگ جهانی دوم و نفوذ روس ها و انگلیسی ها دانست، هرچند مقصود از تأسیس چنین مجموعه ای به درستی مشخص نیست، لیکن بنا بر شواهد موجود شاید بتوان عمده ترین اهداف تأسیس این پایگاه را مرکزیت در قلب کویر ایران، دور از دسترس و مخفی بودن در یک منطقه دور افتاده دانست.

وی  افزود: این منطقه در بین ساکنان محلی میبد به فرودگاه مشهور است و این موضوع تا حد زیادی می تواند صحت داشته باشد، زیرا برای تأسیس این بنا از یک بیابان صاف و مسطح استفاده شده است.

ذاکری نیا خاطرنشان ساخت: ظواهر امر نشان می دهد که هیچ گاه از این مکان بهره برداری نشده است و قبل از تکمیل به علت اتمام جنگ و بازگشت انگلیسی ها به حال خود رها شده است، لیکن ساختن چنین بنای عظیمی با هر هدفی که بوده هم اکنون مورد بهره برداری قرار نمی گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: نوع مصالح استفاده شده جهت ساخت این بناها عمدتاً خشت خام می باشد و در پوشش سقفها نیز از خشتی استفاده شده که در محل تهیه می شده است.

ذاکری نیا موقعیت استراتژی اثر و واقع شدن در بیابان های اطراف میبد که نشان دهنده اهداف خاص مهاجمان در آن زمان می باشد و همچنین وجود پشتیبانهای خشتی موجود در اطراف چند ساختمان را از ویژگی های پایگاه انگلیسی ها عنوان نمود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.