قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی سرجمع خسارات وارده ناشی از سیل، طوفان و تگرگ فروردین ماه جاری به استان را هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: از این رقم ۱۵۸ میلیارد ریال خسارت مربوط به بخش زراعی با وسعت ۱۰ هزار و ۳۴۷ هکتار، ۵۴۰ میلیارد ریال خسارات باغی با وسعت ۳۳ هزار و ۵۵۸ هکتار و سه و نیم میلیارد ریال خسارت در بخش دام و طیور بوده است.

 خسارت بیش از یک هزار میلیارد ریالی سیل، طوفان و تگرگ فروردین ماه به خراسان رضوی

 تلفات 542 دام و طیور
شایان فر با بیان اینکه سیل، تگرگ و طوفان اخیر در استان منجر به تلفات 542 دام و طیور شد، افزود: در بخش کشاورزی خسارات وارده به ساختمان و تأسیسات کشاورزی 9/9 میلیارد ریال و خسارت وارده به منابع آبی نیز 8/65 میلیارد ریال ارزیابی و برآورد شده است.
وی تصریح کرد: از کل هزار و 126 میلیارد ریالی خسارات وارده به استان، 778 میلیارد ریال مربوط به بخش کشاورزی، 252 میلیارد ریال در حوزه تأسیسات زیربنایی بخش راه و تأسیسات عمومی و دولتی، 96 میلیارد ریال به بخش واحدهای مسکونی و تجاری بوده است.
وی گفت: همچنین 690 واحد مسکونی و تجاری آسیب دیده‌اند که در 400 مورد خسارت به ساختمان  و در 279 مورد نیز وضعیت خسارت معیشتی مانند آبگرفتگی بوده است.

  انتظار برای اختصاص اعتبارات
وی با اشاره به اینکه سرجمع خسارات وارده هفته گذشته به ستاد مدیریت بحران کشور ارسال شده است، یادآورشد: امید است، در اولین فرصت اعتبارات ستاد مدیرت بحران کشور اختصاص و سهم خراسان رضوی مشخص شود تا برای جبران بخشی از خسارات وارده از ناحیه سیل، طوفان و تگرگ فروردین ماه استفاده شود.
مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی ادامه داد: ذکر این نکته لازم است که بخش قابل توجهی از خسارات وارده در بخش کشاورزی به جز تأسیسات و منابع آبی باید از طریق بیمه کشاورزی پرداخت شود.
وی تصریح کرد: به عبارت دیگر حوزه هایی که دارای پوشش بیمه است، از شمول دریافت بلاعوض دولت خارج است.
وی یادآورشد: در بخش واحدهای مسکونی که به دنبال آبگرفتگی دچار خسارت شدند، پیگیری پرداخت کمک بلاعوض و یا تسهیلات در دستور کار قرار دارد.

 کاهش 52 درصدی بارش‌ها
در ایستگاه گناباد
وی اضافه کرد: در بخش تأسیسات زیربنایی مانند راه و آب و فاضلاب در حد راه اندازی اولیه با استفاده از امکانات سازمان‌های مربوطه اقدام شده است، اما بازسازی آن باید بعد از اختصاص اعتبارات ستاد بحران انجام شود.
این مقام مسؤول در استانداری خراسان رضوی در بخش دیگر با اشاره به بارش‌های استان در فروردین ماه اظهار داشت: میانگین بارش از ابتدای سال زراعی تا کنون (اول مهرماه سال 94 تا 6 اردیبهشت ماه سال جاری) در خراسان رضوی به 180 میلی متر رسیده است که نسبت به متوسط بلند مدت 1 درصد افزایش و نسبت به سال گذشته نیم درصد کاهش را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد، از 17 ایستگاه هواشناسی، میزان بارش در 9 ایستگاه هنوز منفی است که بیشترین کاهش نسبت به میانگین بلند مدت مربوط به ایستگاه گناباد است که 52 درصد کاهش دارد.
وی با بیان اینکه تا قبل از بارش‌ها درصد کاهش روان آبهای استان 74 درصد بود، گفت: این درصد با بارش‌های فروردین ماه به 61 درصد رسیده است و 13 درصد جبران و بهبود یافته است.

 خالی بودن 67 درصد
مخازن سدهای استان
وی با اشاره به اینکه بارش‌های فروردین ماه افزایش پنج درصدی ذخیره مخازن سدهای استان را به دنبال داشته است، گفت: با این حال هنوز 67 درصد ظرفیت مخازن سدهای استان همچنان خالی است، لذا تصور اینکه با بارش‌های سال جاری خشکسالی و مشکلات کم آبی در خراسان رضوی بر طرف شده است، تصوری نادرست است.
وی ادامه داد: به لحاظ هواشناسی میانگین بارش نسبت به دوره متوسط بلند مدت 1 درصد بالاتر از نرمال است، لذا بخشی از استان به لحاظ بارش در وضعیت نرمال و بالاتر از آن هستند، اما هنوز بخش‌های زیادی از خراسان رضوی به خصوص در جنوب در وضعیت خشکسالی قرار دارد.
وی با اشاره به اضافه برداشت 1/1 میلیارد مترمکعبی از سفره‌های آب زیرزمینی بر رعایت صرفه‌جویی در مصرف آب تأکید کرد و گفت: مشکل کم آبی جزیی از اقلیم خراسان رضوی است و باید خود را با آن سازگار کنیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.