قدس آنلاین/ ساحل عباسی: دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی سرنوشت ۲۵درصد کرسی مجلس را تعیین می‌کند. کرسی‌هایی که نمایندگان جریان‌های سیاسی می‌توانند اکثریت را در مجلس دهم به خود اختصاص دهند. بی‌شک نقش مردم و حضور و مشارکت آنها در انتخابات پیش‌رو در تعیین اکثریت در مجلس دهم بسیار تعیین کننده است. قدس در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی آرایش سیاسی مرحله دوم انتخابات و اهمیت آن در تعیین سرنوشت مجلس دهم پرداخته است.

 مجلس آینده  به نیازهای مردم توجه کند

 اکثریت اصولگرا در مجلس دهم
دکتر حسن غفوری‌فرد  معتقد است اکثریت مجلس دهم از آنِ اصولگرایان است. او می‌گوید: نقش مردم در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیار تعیین کننده است و این مردم هستند که نمایندگان آتی مجلس را به خواست و انتخاب خود راهی مجلس خواهند کرد.
آرای مردم در دور نخست انتخابات و پیش‌بینی که از دور دوم انتخابات می‌شود در مجموع این‌گونه است که شرایط به نفع اصولگرایان است. البته در یک نگاه هم می‌توان گفت که تقریبا آرای کاندیداهای اصولگرا با اصلاح‌طلبان و نامزدهای مستقل برابری می‌کند، اما در مجموع با اتکا به آمارها و پیش‌بینی‌های نهایی می‌توان گفت وزن اصولگرایان در مجلس دهم نسبت به سایر رقبای خود سنگین‌تر است.
وی با اشاره به تعداد حوزه‌های انتخابیه متعلق به اصولگرایان و اصلاح طلبان افزود: از 69 نامزدی که در مرحله دوم با هم رقابت می‌کنند 9 حوزه آن متعلق به اصولگرایان است.
به نحوی که هر کدام پیروز شوند جزء اصولگرایان بشمار می‌روند و آرای بدست آمده را باید درون سبد اصولگرایان ریخت.
 10 حوزه نیز به اصلاح‌طلبان و معتدلین اختصاص دارد که این دو نیز در این حوزه‌ها در حال رقابت با یکدیگر هستند. بنابراین می‌توان گفت که اصلاح‌طلبان 10 حوزه و اصولگرایان دارای 9 حوزه هستند تا به رقابت با یکدیگر بپردازند.
دکتر حسن غفوری‌فرد با بیان اینکه در این دوره از مجلس شورای اسلامی آرای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بسیار به هم نزدیک است، می‌گوید: به نظر می‌رسد در 50 حوزه دیگر یک اصولگرا با یک اصلاح‌طلب رقابت می‌کند.
بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که این دو جریان سیاسی تقریبا از شانس مساوی برخوردارند و تعداد آرای پایانی در کل نزدیک به هم خواهد بود که در مرحله دوم برای دو طرف بسیار تعیین‌کننده است.
وی نقش کاندیداهای مستقل را در این دور از انتخابات مجلس دهم بسیار حساس و مهم ارزیابی کرده و تصریح نمود: مسلماً حضور کاندیداهای مستقل دراین دوره از انتخابات بسیار حساس و برای دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا بسیار تعیین‌کننده است، چرا که ممکن است برخی از نامزدهای مستقل جذب جریان اصولگرا یا اصلاح‌طلب شوند، بنابراین تصمیم‌گیری و رویکرد نامزدهای مستقل نیز در سنگین و موفقیت یکی از جریان‌های سیاسی برای أخذ کرسی‌های بیشتر مجلس بسیار مهم است.
دکتر حسن غفوری‏فرد در ادامه تصریح می‏کند: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌ر سد کفه به نفع اصولگراها باشد و آن‌گونه که از اخبار بر می‌آید هم اکنون دکتر لاریجانی با داشتن بیش از 130 رأی بتواند باز هم بر کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی تکیه بزند. به هر حال مرحله دوم انتخابات و نوع انتخاب مردم بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

 رئیس مجلس دهم کیست؟
وی با اشاره به حضور حداکثری اصولگرایان در مجلس دهم به این موضوع اشاره کرد که مجلس آتی مجلسی با ثبات بیشتر و آرامش سیاسی مطلوب‌تری خواهد بود.
او دراین‌باره می‌گوید: به نظر می‌رسد مجموعه اقداماتی که لاریجانی برای مدیریت مجلس نهم اعمال کرد و تلاش‌هایی که برای تصویب برجام داشت، به ثبات سیاسی و برقراری آرامش سیاسی در مجلس کمک کند.
دکتر غفوری‌فرد در ادامه تصریح می‌کند: یقیناً هنگامی که نمایندگان مجلس از تنش پرهیز کنند و در کل به ایده‌آل‌های مورد توجه حاکمیت نظر داشته باشند کشور با آرامش و ثبات بیشتری به مجموعه مسایل خود می‌اندیشد و برای آن راهکار تعریف می‌کند. از این رو مجلسی که از تنش دوری کند تضمین‌کننده پیشرفت بیشتر کشور خواهد بود. به نظر می‌رسد اصولگرایان دارای برنامه‌های جامعی برای مجلس دهم باشند، اما بنده از مجموعه برنامه‌های اصلاح‌طلبان اطلاعی ندارم.

 نامزدهای محترم! با مردم صادق باشید
وی شرط صداقت و بازگویی حقایق را با مردم از اصلی‌ترین شروط موفق نامزدهای دور دوم عنوان کرده، در این‌باره اظهار می‌کند: بی‌شک پیش‌شرط صداقت از ابزارهای ورود نامزدها و جریان‌های سیاسی به مجلس است، از این رو جریان‌های سیاسی کشور که تمایل به خدمتگزاری به نظام و ملت را دارند باید به مؤلفه صداقت با مردم توجه بیشتری کنند چرا که در صورت صادق بودن با مردم می‌توانند توانمندی‌های خود را به منصه ظهور برسانند. بی‌شک یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت نامزدهای مجلس پرهیز از تخریب دیگر رقبا است.
این کارشناس سیاسی با توجه به آرایش سیاسی انتخابات مجلس دهم می‏گوید: در این دور از انتخابات، نامزدها اعم از اصولگرا یا اصلاح‌طلب باید از تخریب یکدیگر دست کشیده و تنها به مهم‌ترین نیازهای کشور و برنامه‌های موجود بیندیشند که از مجموع آنها می‌توان به مسأله فرجام برجام و برنامه توسعه ششم اشاره کرد که نقش مهمی در موفقیت و پیشبرد اهداف نظام انقلاب اسلامی در سال‌های آتی خواهد داشت. امید می‌رود شاهد حضور نمایندگانی توانا در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی باشیم.
دکتر غفوری‌فرد می‌افزاید: به نظر می‌رسد مجلس دهم شباهت‌های زیادی با مجلس پنجم داشته باشد، زیرا اکثریت در مجلس پنجم از آن اصولگرایان بود و نمایندگان مجلس عاقلانه و خردگرایانه عمل می‌کردند. البته ممکن است کفه به نفع اصلاح‌طلبان هم سنگین شود.
 وی تأکید می‌کند: به هر حال آقایان لاریجانی و عارف می‌توانند در روند کاری مجلس دهم بسیار مؤثر باشند.

 مجلس با اکثریت برای مصوبه‌ها بهتر است
سیدحسین نقوی‌حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه دو جریان سیاسی کشور برای برخورداری از کرسی‌های بیشتر مجلس در تلاشند اظهار می‌کند: کشور دارای دو جریان سیاسی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است و هر دو جریان سعی می‌کنند کرسی‌های بیشتری را به خود اختصاص دهند، چرا که برخورداری از اکثریت در مجلس بسیار مهم است. از این رو اگر مجلسی اکثریت نداشته باشد شاید تصمیم‌گیری‌ها سخت و انتخاب‌ها مشکل آفرین شده و طرح‌ها ولوایح با مشکلاتی رو برو شوند. از این رو کار فراکسیونی در مجلس بسیار مهم است و به تسهیل در روند کار مجلس کمک می‌کند.
بنابراین هر دو جریان در تلاش است تا اکثریت را از آن خود کند، اما ملت در انتخاب اکثریت نقش تعیین‌کننده‌ای دارند چرا که مردم نمایندگان ساده زیست و راستگو را راهی مجلس می‌کنند. نمایندگانی که مورد  اعتماد ملت بوده و منافع ملت را به منافع جناحی خود ترجیح می‌دهند.
سیدحسین نقوی‌حسینی تصریح می‏کند: ملت ایران در دور دوم انتخابات مجلس نشان می‌دهد که نمایندگانی را راهی مجلس می‌کند که در وهله اول ولایتمدار بوده و سپس با پرهیز از  تجمل‌گرایی  و رفاه‌زدگی در تلاشند تا مجلسی کارساز و توانمند تشکیل دهند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه به نظر می‌رسد اصولگرایان از آمار و ارقام بالاتری نسبت به رقیب برخوردارند، می‌افزاید: با توجه به آمار و ارقام مرحله اول و تحرکات دور  دوم به نظر می‌رسد اصولگرایان اکثریت خوبی در مجلس داشته باشند و فراکسیون اکثریت در مجلس دهم نیز متعلق به اصولگرایان شود، اما در کل باید گفت هرچند تعداد کرسی‌های اصلاح‌طلبان نسبت به جریان رقیب کمتر است اما  فراکسیون اصلاح‌طلبان نیز از قدرت و قوت خوبی برخوردار است.
بنابراین در مجموع با توجه به اینکه دو فراکسیون رقیب به لحاظ تعداد کرسی و آرا به هم نزدیک هستند، تصمیم‌گیری‌ها  سخت خواهد شد و ممکن است در تصویب لوایح دشواری‌هایی به وجود بیاید.

 مجلس سخت!
وی در ادامه تصریح می‌کند: به نظر می‌آید مجلس دهم مجلسی سخت باشد، چرا که اگر اکثریت قاطع 200 کرسی از آن اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان می‌شد، تصمیم‌گیری‌ها و اجماع آسان‌تر می‌شد. با این وجود پیش‌بینی بنده این است که اصولگرایان بالای 175 کرسی را به خود اختصاص خواهند داد.

 نمایش مردم سالاری در ایران
نقوی‌حسینی  با بیان اینکه برگزاری آزاد انتخابات در ایران نمایانگر دموکراسی و مردم‌سالاری دینی است می‌افزاید: انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از مهمترین انتخاب‌ها در نظام جمهوری اسلامی است چرا که قوه مقننه مسؤولیت قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین را بر عهده دارد و این مردم هستند که نمایندگان را برای  چهار سال به عنوان قانونگذار و ناظر بر اجرای قانون انتخاب می‌کنند.
نماینده مردم ورامین در مجلس می‏گوید: به لطف خداوند، برکت خون شهدا و نهضت امام خمینی(ره) و منویات مقام معظم رهبری یکی از آزادترین و  سالم‌ترین انتخابات‌ها در بین نظام‌های سیاسی دنیا در جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود و نمایندگان مستقیماً از طرف مردم انتخاب می‌شوند، بنابراین می‌توان گفت انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از زیباترین مردم‌سالاری‌ها و دموکراسی‌های دنیا است که مردم در آن نقش آفرینی می‌کنند. انتخابات به عنوان بالاترین شاخص سیاسی و مشارکت مردم است که نشان از علاقه مردم به نظام و اعتقاد داشتن به تکلیف الهی، دینی، سیاسی و اجتماعی آنهاست.
مرحله اول انتخابات مجلس که  با مشارکت بالای 62درصد برگزار شد، حقیقتا بالاترین درصد مشارکت‌های سیاسی در دنیا به شمار می‌رود چرا که اغلب کشورهایی که مدعی دموکراسی هستند حضور مردمی زیر 50درصد دارند، در حالی که مشارکت مردم در جمهوری اسلامی ایران بالای 62درصد بوده است و این موضوع  نشان‌دهنده اعتماد مردم به نظام و رابطه خوب مردم با مردم‌سالاری دینی  است.

 همت برای وحدت
وی با اظهار امیدواری برای برگزاری انتخاب خوب با مشارکت حداکثری مردم می‌گوید:  امیدواریم در مرحله دوم هم در حوزه‌های انتخابیه مردم کرسی‌های خود را در مجلس به نمایندگانی بسپارند که حافظ منافع وطن هستند و همچنین شاهد مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی باشیم، بخصوص در شرایطی که دشمنان جسورانه علیه منافع ملی کشور ما اقدام کرده و کشوری مثل آمریکا به منافع ما دستبرد زده و کشورهای منطقه را علیه ایران تحریک می‌کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‏افزاید: در چنین شرایطی حضور ملت پای صندوق‌های رأی اهمیت زیادی دارد و مردم باید به این نکات واقف باشند که نماینده مجلس نماینده ملت است و باید در قانونگذاری و اجرای قانون منافع ملت را در نظر گرفته و در حوزه اقتصادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی بیشترین تلاش و سهم را داشته باشند، چرا که مهمترین محور فعالیت مجلس دهم باید بر رشد اقتصادی کشور متمرکز باشد و خروج از رکود اقتصادی و فائق آمدن بر بحران بیکاری از اهم فعالیت‌های نمایندگان مجلس باشد.
وی می‌افزاید: نمایندگان دوره دهم باید از تنش‌ها، مسایل سیاسی و درگیری جریانی پرهیز کنند تا  همه انرژی و توان خود را با وحدت و یکپارچگی به حل مشکلات اقتصادی مردم اختصاص دهند، چرا که حل مسایل اقتصادی مردم جناحی و  دسته‌بندی سیاسی نیست.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.