قدس ‌آنلاین: انتشارات سوره مهر بزودی بازنویسی خاطرات دفاع مقدس را در قالب مجموعه «بچه‌های ایران» برای گروه سنی نوجوان منتشر می‌کند.

انتشار بازنویسی خاطرات دفاع مقدس برای نوجوانان

سید حمیدرضا طالقانی نویسنده یکی از این مجموعه‌ها با اعلام این خبر می‌گوید: بازنویسی خاطرات دفاع مقدس در قالب مجموعه «بچه‌های ایران» ایده‌ بسیار مبارکی است و امیدوارم سرآغاز یک فصل نوین در ادبیات دفاع مقدس باشد.   این نویسنده که با کتاب «بچه‌های تپه سوم» در میان نویسندگان این مجموعه حضور دارد، درخصوص این اثرش می‌گوید: در سال1365 خاطراتم را نوشتم که با نام تپه برهانی به چاپ رسید. اخیراً این خاطرات را برای نوجوانان در کتاب «بچه‌های تپه سوم» از نو نوشته‌ام که بزودی در قالب مجموعه‌ای با عنوان «بچه‌های ایرانی» از سوی انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.  این نویسنده مهمترین ویژگی این اثر را واقعی بودن آن می‌داند و می‌گوید: این کتاب قصه‌پردازی و داستان‌سرایی نیست بلکه گزارش دقیقی از یک حادثه‌ واقعی است که در برهه‌ای از دفاع مقدس ما اتفاق افتاده است. خود من شاهد ماجراهایی بوده و آنها را روایت کرده‌ام.

 صادقانه از شکست نوشتم
وی تغییر نوع نگاه به شکست و پیروزی را یکی از موضوعات اصلی کتاب «بچه‌های تپه سوم» می‌داند. به گفته طالقانی اثر او گزارش یک پیروزی بزرگ نیست؛ بلکه برعکس، شکست یک عملیات جنگی را روایت می‌کند، اما مخاطب وقتی آن را مطالعه می‌کند، اصلاً متوجه این شکست نمی‌شود.
این نویسنده ادامه می‌دهد: ما عادت کرده‌ایم که پیروزی را عامل سرافرازی و ماندگاری بدانیم اما این حماسه، خلاف آن را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که در کلان ماجرا، همیشه حقانیت و درستی است که پیروز می‌شود؛ حتی اگر در ظاهر شکست خورده باشد.
حمیدرضا طالقانی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان شخصیت‌های دفاع مقدس را برای نوجوانان امروزی باورپذیر کرد؟ پاسخ می‌دهد: واقعاً نمی‌دانم با تکانه‌های فرهنگی سهمگینی که بویژه جامعه جوان ما دچار آن شده است، چگونه می‌توان نسل امروز را در مورد حوادث اعجاب‌انگیز دفاع مقدس باورپذیر کرد. گاهی فکر می‌کنم انقلاب ما، با وجودی که در اصل، فرهنگی بود، اما متولیان عرصه‌ فرهنگ نتوانستند آرمان‌های عظیم فرهنگی انقلاب اسلامی‌ را  آن گونه که شایسته است تحقق بخشند.
 وی می‌افزاید: آن‌چه در حماسه‌ سترگ دفاع مقدس اتفاق افتاد، ناشی از یک بستر عقیدتی، آرمانی و ایمانی عمیق به اسلام ناب محمدی(ص) بود که فقط در همان بستر، باورپذیر و درک شدنی است و امروز هیچ اولویتی برای انقلاب ما، مهم‌تر از بازسازی فرهنگی نیست؛ وگرنه روزی خواهد رسید که نگاه جامعه جوان ما به ادبیات دفاع مقدس، مثل همان نگاهی خواهد بود که به افسانه‌های شاهنامه دارند.

 بازتولید آثار دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان
نویسنده کتاب «بچه‌های تپه سوم» درباره تولید اثر برای کودکان و نوجوانان در عرصه دفاع مقدس می‌گوید: تولید آثار دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان، باید واجد همه‌ ویژگی‌هایی باشد که در نگارش، تدوین و طراحی کتاب کودک و نوجوان، ناگزیر از رعایت آن هستیم. آن‌چه برای من در این زمینه موضوعیت داشت، سطح نگارش اثر بود، به گونه‌ای که متن کتاب، مناسب سطح کودک و نوجوان باشد.
وی با اشاره به این نکته که در کتب کودکان و نوجوانان توجه به متن به تنهایی کافی نیست، می‌افزاید: تصویرپردازی و استفاده از هنر نقاشی، انتخاب رنگ‌ها، طراحی جلد ویژه کودک و نوجوان، فونت و سایز حروف، نوع صفحه‌آرایی و... نقش مهمی‌ در استقبال مخاطبان از این‌گونه آثار دارد.
این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت بازنویسی آثار دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان می‌گوید: سرمایه‌گذاری در این حوزه، عین سود و منفعت است و تاکنون هم در این‌باره غفلت کرده‌ایم. خوب است آثار تاکنون منتشر شده در حوزه دفاع مقدس بازتولید کودکانه و نوجوانانه شود و علاوه بر کتاب، به سایر عرصه‌های هنری نظیر فیلم و انیمیشن و غیره نیز تسری یابد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.