قدس آنلاین/ مهدیه قمری: معاون امور هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مراسم گرامیداشت روز جهانی تئاتر امشب در تئاتر شهر مشهد برگزار می‌شود.

 گرامیداشت روز جهانی تئاتر خراسان رضوی برگزار می‌شود

ناصر نبی زاده روز گذشته در نشست خبری برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی تئاتر در دفتر معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه امسال مراسم روز جهانی تئاتر جایگزین جشن های هر ساله اردیبهشت تئاتر شده است، اظهار داشت:  سیاست های مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این مراسم رونق اجرای عمومی و افزایش شمار تماشاگران این هنر در شهرهای کشور است.
او که این سیاست‌ها را اولویت اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اعلام کرد، یادآور شد: این سیاست‌ها سبب می‌شود نگاه عمیق‌تری نسبت به تئاتر و شرایط لازم برای رونق آن داشته باشیم؛ زیرا اجرای عمومی تئاتر و افزایش شمار تماشاگران می‌تواند به رونق این هنر کمک کند.
معاون امور هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نسبت به فعالیت های پژوهشی که سال گذشته برخی از هنرمندان تئاتر مشهد انجام دادند، ابراز خرسندی کرد و افزود: از جمله سیاست های اولویت دار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، تأمین و ایجاد زیرساخت های تئاتر است که از آن جمله می‌توان به ساخت سالن های کوچک اشاره کرد.
نبی زاده بیان کرد: این امر برای نخستین بار از کاشمر آغاز شد؛ زیرا یکی از خیران با در اختیار قرار دادن مکانی مناسب برای ساخت سالن کوچک تئاتر عملی شدن این تصمیم را سریع تر کرد.

 تجلیل از رضا کیانیان
در ادامه این نشست، رئیس اداره هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تجلیل از رضا کیانیان در این مراسم صورت می‌گیرد، اظهار داشت: قرار است از سازمان های فعال در عرصه تئاتر همچون مؤسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی، شهرداری و... نیز که بواسطه اجرای تئاتر در فضاها و مناسبات مختلف سال به توسعه آن کمک کردند، تقدیر انجام شود.
رضا حسینی با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره تئاتر زائر در تربت حیدریه در سال گذشته اضافه کرد:  قرار است از مسؤولان برگزاری این جشنواره در تربت حیدریه نیز قدردانی شود. او با تأکید بر اینکه در این مراسم، افزون بر اینکه قدردانی از هنرمندان فعال صورت می‌گیرد، از دو گروه تئاتر پرفروش در سال 94 نیز قدردانی می‌شود، بیان کرد: قدردانی از خانواده های دو هنرمند تئاتر که سال گذشته به رحمت خدا رفتند، همچون علی اصغر مذهب یوسفی معلم تئاتر و استاد مهدی تقدیمی تعزیه‌خوان، در برنامه های مراسم گرامیداشت روز جهانی تئاتر در مشهد نیز قرار دارد. وی با بیان اینکه امروز کمک گرفتن گروه های تئاتر از رسانه‌ها به عنوان آغاز یک جریان تئاتری محسوب می‌شود، ادامه داد: این امر نه تنها یک ضعف نیست، بلکه باید به عنوان نقطه قوت گروه های نمایشی ادامه داشته باشد.

 ثبت 25 گروه نمایشی مشهد در سطح «الف»
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه در سال گذشته 72 هزار تماشاگر به تماشای تئاتر نشستند، گفت: سال گذشته 108 نمایش با 870 بار اجرا در مشهد گزارش شده که این امر رکورددار شدن پایتخت معنوی کشور را در سال 94 نشان می‌دهد.
کیوان صباغ با تأکید بر اینکه سال گذشته نمایش های اجرا شده در مشهد بیش از 580 میلیون تومان فروش داشته است، اضافه کرد: تربت حیدریه، نیشابور و کاشمر نیز شرایط خوبی از نظر شمار تماشاگران و اجرای تئاتر در سال گذشته در سطح خراسان رضوی داشتند.
او بیان کرد: برگزاری جشنواره های تئاتر در سال گذشته نیز در تاریخ مشهد رکورددار بوده، به طوری که در سال 94 جشنواره هایی همچون تئاتر استانی، تئاتر فجر و... نیز همراه با جلسات شنبه های خوانش در شهرستان‌های مختلف خراسان رضوی برگزار شد.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی افزود: در حال حاضر 70 گروه نمایشی فعال در مشهد به صورت مستمر به اجرای تئاتر می‌پردازند، اما از این میان تنها 25 گروه اقدام به ثبت اطلاعات خود و تشکیل پرونده کردند و نیز 13 گروه نمایشی در سطح «الف» شناخته شدند.
صباغ 13 گروه نمایش مشهد در سطح «الف» را در کشور بی نظیر دانست و اضافه کرد: این شمار گروه‌ها در سطح الف از همه گروه های نمایشی موجود در سطح «الف» استان های دیگر نیز بیشتر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.