عربستان در نظر دارد بزرگترین و مدرنترین مرکز امنیت اطلاعات در منطقه غرب آسیا را راه اندازی کند.

ساخت بزرگترین مرکز عملیات امنیتی منطقه در مکه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت کشور عربستان سعودی طی بیانیه ای اعلام کرد که در نظر دارد به زودی مرکز ملی عملیات امنیتی مشترک این کشور را که بزرگترین و مدرنترین مرکز امنیت اطلاعات در منطقه غرب آسیا محسوب می شود را راه اندازی کند.  این مرکز توسط ۱۶۰۰ افسر از واحدهای مختلف امنیتی اداره می شود و با ۱۸ هزار دوربین اوضاع امنیتی را کنترل می کند. همچنین تمامی اتاق های امنیتی کنونی در این مرکز متمرکز و یکپارچه خواهند شد و برای ارائه گزارش به آن از شماره 911 استفاده خواهد گردید و کارکنان این مرکز در خارج از کشور دوره آموزشی به زبان انگلیسی دیده اند. 
گفته می شود مقر این مرکز در مکه مکرمه خواهد بود.

عربستان به دنبال ساخت بزرگترین مرکز عملیات امنیتی منطقه در مکه مکرمه.


اما چه عواملی باعث شد تا مقامات ریاض بخواهند دست به چنین کاری زده و به نحوی خود را بر سر زبانها بیاندازند؟
عربستان سعودی حدود یک سال که با یمن وارد جنگ شده است بنابراین چنین جنگ فرسایشی که منجر به فشارهای داخلی و خارجی برای کشور متجاوز می شود می طلبد تا در زمینه امنیتی و اطلاعاتی فعال تر شوند به ویژه انکه معروف است سعودی ها سعوی ها تنها در جنگ در اسمان حرفی برای گفتن دارد و از این زور بازوی خود بی محابا علیه غیر نظامیان یمنی استفاده می کند.
این در حالی است که فرماندهان نیروی زمینی ارتش آل سعود بارها از کندی ارتباطات میان نیروهای خودی و مرکز فرماندهی در ریاض در جنگ با شیعیان یمنی اعتراض کرده اند. 
همچنین دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم بزرگداشت شهدای عرفه که هفته گذشته برگزار شد گفت:  یمنی ها تا امروز 9 ناو و شناور 800 میلیون دلاری سعودی ها را مورد هدف قرار داده اند.
به همین جهت با توجه به ضعف عربستان در جنگ رو در رو  و هزینه های بسیاری که این برای خرید تجهیزات و ادوات جنگی می کند همچنان در زمینه اطلاعاتی و امنیتی نا موفق ظاهر شده است، در تصویر زیر آماری از تجهیزات هوایی ارتش پادشاهی عربستان را مشاهده می کنید.

عربستان به دنبال ساخت بزرگترین مرکز عملیات امنیتی منطقه در مکه مکرمه.

از طرف دیگر این کشور به عنوان پدرخوانده تروریست های داعش شناخته می شود به همین جهت سرو کله زدن با یکی از خطرناک ترین گروه های تروریستی تاریخ نیز مقامات ریاض را به این فکر انداخته است تا به لحاظ امنیتی قوای خود را بالا ببرند چرا که تچه درباره داعش تاکنون مشاهده شده مثال بارزی از ضرب المثل "چاقو دسته خود را برید"، است. این گروه تروریستی تا کنون حملات مختلفی  را در اروپا و امریکا داشته و در عربستان هم حضور خود را نشان داده است. به عنوان مثال می توان به حمله داعش به استان عرعر در شمال این کشور اشاره کرد که موجب وحشت شدید در عربستان شد.
سعودی ها که پس از حمله داعش به موصل و شهرهای عراق، آنها را مجاهدان راه اسلام می دانستند، غافلگیر شده و در اتخاذ موضع دچار سردرگمی شده بودند همچنین برخی از آنها ادعا کردند که ارتش عراق به عمد راه داعش را باز گذاشته تا به سمت اردن و عربستان بروند. از سوی دیگربرخی چهره های رسانه ای سعودی از بروز اختلاف شدید میان فرماندهان ارتش عربستان در زمان حمله داعش انتقاد کردند. 
همچنین این گروه تروریستی در پیامی اعلام کرد: به مرزها اعتقادی نداریم و به جایی هم حمله نمی کنیم چون اینجا اصلا سرزمین خودمان است و از قبل هم همینجا بودیم! از سوی دیگر برت مک کورگ نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش می‌گوید: داعش در کشور عربستان حضور دارد.

عربستان به دنبال ساخت بزرگترین مرکز عملیات امنیتی منطقه در مکه مکرمه.

از سوی دیگر توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی از موضوعاتی است که شاهد سالها زمان ببرد عربستان با جهان بینی سیاسی ضعیف خود بتواند ان را هضم کند. توافق هسته ای باعث شد تا موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا بیش از پیش تغییر کند چراکه امروزه دیگر قدرت و ثبات ایران بر کسی پوشیده نیست و دقیقا ترس عربستان هم از این جهت است که ایران این ثبات را به محور مقاومت تزریق نکند. واقعیت این است که سعودی ها در پنج سال گذشته تقریبا از هر تصمیم و سیاست باراک اوباما در خاورمیانه نگران شده اند، از انفعال در سوریه گرفته تا حمایت نکردن از دولت حسنی مبارک در مصر و توافق هسته ای با ایران. از نگاه سعودی ها تمامی این تصمیم ها باعث تقویت ایران و تضعیف نظم موجود عرب سنی در منطقه شده است. 
کارشناسان معتقدند صلح سرد و موازنه میان ایران و عربستان نمی تواند در بلندمدت ادامه داشته باشد؛ چرا که برخلاف ایران و متحدانتش، ائتلاف سنی در منطقه فوق العاده ضعیف شده است. تنها در یک مورد، دو قدرت از سه قدرت بزرگ منطقه، یعنی مصر و ترکیه، در این تقابل از پا افتاده و شدیدا درگیر مسائل داخلی خود هستند. ترکیه امروز بیش از هر زمان دیگری نگران مسئله کردهاست و مصرهم مثل همیشه با تمام توان تلاش دارد تا امنیت داخلی خود را حفظ کند. در عراق هم که روزگاری حیات خلوت عربستان سعودی بود، ریاض پس از سقوط صدام، این کشور را به طیف های سیاسی نزدیک به ایران (از جمله نوری المالکی) باخت.
نا گفته نماند فاجعه منا نیز به شدت دستگاه امنیتی این را زیر سوال برده به طوری که همچنان پرونده این جان باختگان باز است و عربستان بدون هیچ احساس مسئولیتی سعی در کم رنگ کردن ماجرا دارد این درحالی است که عمق فاجعه به قدری عمیق است که با چنین خاک های سطحی که عربستان بر سرش میریزد پر نخواهد شد.

عربستان به دنبال ساخت بزرگترین مرکز عملیات امنیتی منطقه در مکه مکرمه.


کارشناسان معتقدند چون فاجعه منا بار دیگر این بحث را وسط کشید که ریاض توانایی اداره حرمین شریفین را ندارد، بنابراین اداره آن باید به دست سازمان همکاری های اسلامی و کشورهای دیگر صورت گیرد، به همین جهت  عربستان به این فکر افتاد تا موضوع امنیتی کشورش را به نحو دیگر سذ سرنان ها بیاندازد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.