به لطف سر نخ های جدیدی از تلسکوپ فضایی هابل، دانشمندان معتقدند که پاسخ این پرسش را یافته اند. 

دانشمندان یکی از مهمترین پرسش ها در مورد چگونگی شکل گیری سیاهچاله های غول پیکر را پاسخ دادند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تک شات ، اگر دنبال یکی از بزرگترین اشیا در جهان هستی هستید، کافیست نگاهی به کهکشان ها و سیاهچاله های عظیم آن داشته باشید. منظور ما شیی با جرمی حدود 17 میلیارد برابر جرم خورشید است که در مرکز کهکشانی قرار دارد که به اندازه منظومه شمسی است. باورنکردنی است.
یکی از بزرگترین معماها در خصوص سیاهچاله های غول پیکر بسیار ساده است: شکل گیری این سیاهچاله ها چگونه بوده است؟ 
سال های متمادی، ستاره شناسان دو سناریو را در این زمینه در نظر داشته اند: این سیاهچاله ها از ابتدا در اندازه ای بزرگ تشکیل شده اند یا در ابتدا سیاهچاله هایی کوچک بوده اند که با سرعتی غیر قابل تصور که با قوانین موجود در فیزیک قابل توضیح نیست رشد کرده اند. حالا به لطف سر نخ های جدیدی از تلسکوپ فضایی هابل، دانشمندان معتقدند که پاسخ این پرسش را یافته اند. 
بذرهای سیاهچاله ای با جرمی حدود صد هزار برابر جرم خورشید شناسایی شده اند و این اجرام عظیم الجثه احتمالا آغازگر روند رشد باورنکردنی سیاهچاله ها بوده اند.
آندره فررا یکی از اعضا تیم محققان گفته است که در خصوص روند رشد سیاهچاله ها اختلاف نظر وجود دارد. تحقیقات ما نشان داده است که سیاهچاله ها از ابتدا عظیم الجثه هستند و با روندی معمولی به رشد ادامه می دهند. این تفکر که سیاهچاله ها با سایزی کوچک شکل می گیرند و سپس با روندی سریع رشد می کنند قابل پذیرش نیست.
تا پیش از این اعتقاد بر این بود که سیاهچاله های عظیم از به هم پیوستن سیاهچاله های کوچک شکل می گیرند و سپس با رشدی سریع که مافوق تصور است به سیاهچاله های عظیم تبدیل می شوند. اما اگر سیاهچاله ها بدون نیاز به اینکه ابتدا یک ستاره باشند و بعد افول کرده و به سیاهچاله تبدیل شود، مستقیما از ابرهای گازی شکل بگیرند چرخه زندگی آنها قابل قبول تر خواهد بود. این ابرهای گازی به بذرهای سیاهچاله ای تبدیل می شوند که سپس بر روی خود فرو می ریزند و به سیاهچاله های غول پیکر تبدیل می شوند.
با توجه به اینکه تشخیص بذرهای سیاهچاله ای بسیار دشوار است، دانشمندان هنوز نتایج این تحقیقات را به عنوان پاسخ قطعی چگونگی شکل گیری سیاهچاله های غول پیکر اعلام نکرده اند و تایید نهایی را به مطالعات بیشتر در این زمینه موکول کرده اند.

 

سیاهچاله

 

 

سیاهچاله

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.