رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی از کاهش ۳ درصدی وقوعات سرقت در ۲ ماهه نخست امسال خبر داد.

خبر خوش در آمار سرقت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، سردار محمد مقیمی در حاشیه گردهمایی روسای پلیس آگاهی استان‌های سراسر کشور با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در مجموعه پلیس آگاهی دو جرم سرقت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: در سال 94 جرم سرقت را با تشکیل قرارگاه مبارزه با سرقت و جرم قاچاق کالا را با تشکیل قرار گاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز با جدیت و تمرکز پیگیری کردیم و خوشبختانه توفیقات خوبی نیز داشتیم.

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی با بیان اینکه 80 درصد سرقت‌ها در 14 استان کشور انجام می‌شود، گفت: براین اساس در حوزه سرقت تمرکز خود را بر روی این 14 استان قرار داده‌ایم که استان تهران نخستین استان محسوب می‌شود.

مقیمی از وقوع 25 درصد سرقت‌ها در شهر تهران خبر داد و گفت: خوشبختانه در 2 ماه گذشته از سال 95 نسبت به مدت مشابه سال 94 کاهش خوبی در حوزه  سرقت در شهر تهران داشته‌ایم.

وی از کاهش 3 درصدی وقوعات سرقت در 2 ماهه گذشته از سال 95 خبر داد و گفت: وقوع پدیده‌ای مانند سرقت به صورت گسترده می‌تواند افزایش یابد اما برای کاهش وقوعات آن باید سازمان‌های مختلف وارد شوند.

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی یکی از عوامل افزایش وقوعات سرقت را بحث معتادان ولگرد خواند و گفت: از مجموع سرقت‌های صورت گرفته در کشور 52 درصد از آنها سرقت‌های خرد یا خیابانی هستند و 48 درصد سرقت‌های پراهمیت، مهم و کلان به شمار می‌آیند.

مقیمی در ادامه با اشاره به زمان راه‌اندازی سامانه ثبت مشخصات اموال مسروقه اظهار کرد: سال‌های گذشته فراخوانی را در قالب بروشور به مردم دادیم تا شماره سریال اموال خود را یادداشت کنند و در زمان وقوع سرقت براساس شماره سریال اموال به پلیس گزارش بدهند اما استقبال خوبی از سوی مردم انجام نشد و هنوز در سرقت‌ها به مارک و مدل اموال سرقتی اشاره می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس با شرکت‌ها و تولیدکننده‌های لوازم خانگی به تعامل رسیدیم تا در زمان فروش اموال شماره سریال آنها را در فاکتور فروش لحاظ کنند که امیدواریم با انجام این کار تا نیمه اول سال 95 سامانه یادشده راه‌اندازی شود.

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی همچنین درباره تغییر رویکرد پلیس در اعتراف‌گیری از متهمان گفت: با توجه به اینکه پلیس آگاهی عقبه و سابقه خوبی در مجموعه پلیس دارد و نوعا همکاران این حوزه باید ذهن پرسشگر داشته باشند، در همین راستا فضای پلیس آگاهی را به سمت کشف علمی و اطلاعاتی جرائم پیش بردیم و چند سالی است اولویت اصلی خود را تجهیز آزمایشگاه‌ها قرار داده‌ایم به طوری که در سال 94 نسبت به سال 93، 100 درصد افزایش کشف علمی داشتیم و نزدیک به 120 هزار سرقت از طریق آزمایشگاه‌های تشخیص هویت کشف شدند.

وی تأکید کرد: یکی از روش‌هایی که در پلیس آگاهی منسوخ شده اعتراف‌گیری از متهمان با توسل به زور است و به محض اینکه شاهد بدرفتاری‌ با متهم باشیم، برخورد می‌کنیم به طوری که سال گذشته 20 نفر از افسران پلیس آگاهی به دلیل اینکه امکان استفاده از روش کشف علمی را نداشتند از این مجموعه منفک شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.