دانشمند برتر جهان اسلام با اشاره به اینکه روستاهایی که شهری نشدند دیابت کمتری دارند، گفت: جای رستوران‌‌های عرضه مواد غذایی سالم در بین انبوه فست‌فودها خالی است

روستاهایی که شهری نشدند دیابت کمتری دارند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، فریدون عزیزی - رئیس پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق تخصص غدد با اشاره به افزایش چاقی و دیابت در دنیا اظهار کرد: این موضوع حاکی از وجود تغییرات زیادی در شیوه زندگی مردم در سال‌های گذشته است و انتظار داشتیم بیماری دیابت در افراد بالغ طی برنامه‌های کشوری در 20 سال گذشته بیش از 7-6 درصد رشد نکند اما امروزه این میزان به 11-10درصد رسیده است.

15 درصد افراد در شهر تهران دیابت دارند

عزیزی با اشاره به اینکه در حال حاضر 15 درصد افراد در شهر تهران دیابت دارند و 15 درصد نیز بین دیابتی و افراد سالم هستند، عنوان کرد: یعنی در سنین بالای 20 سال از هر 3 نفر یک نفر و در سنین بالای 60 سال از هر دو نفر یک نفر یا دیابتی یا قبل از دیابت هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: افزایش دیابت با کاهش سلامت افراد همراه خواهد بود و ما نگران هستیم علائم این بیماری در کودکان ظاهر شود.

روستاهایی که شهری نشدند کمترین آمار دیابت را دارند

رئیس پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به طور کلی کمترین مقدار دیابت قطعاً در روستاهایی دیده می‌شود که هنوز شهری نشدند.

این فوق تخصص غدد تشریح کرد: مطالعه‌ای در تهران به عنوان قندولیپید تهران طی 15 سال گذشته در حال انجام است که در آن 15 هزار خانواده هر 3 سال یکبار تحت معاینه کامل قرار می‌گیرند.

وی متذکر شد: این بررسی‌ها نشان می‌دهد هر سال یک درصد به دیابتی‌ها افزوده شده و در حال حاضر از 12 درصد به 17 درصد افزایش یافته است که حاکی از رشد این بیماری در سال‌های آینده است.

شیوع بیماری‌های قلبی عروقی در پی افزایش دیابت

این فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه در حال حاضر افرادی که زیر سن 30 دچار سکته می‌شوند دیابت دارند به بسیج پزشکی گفت: اگر عوامل کنترل دیابت اجرا نشود ما شاهد شیوع بیماری‌های قلبی عروقی نیز خواهیم بود.

عزیزی متذکر شد: در این زمینه استراتژی‌های خیلی عمده‌ای لازم است که فقط به صورت فردی نیست بلکه حکومت نیز برای اجرای آن نقش مهی دارد.

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر جای خالی رستوران‌‌های عرضه مواد غذایی سالم در بین انبوه فست‌فودها، همچنین فقدان تفرجگاه‌ها در شهرها به ویژه تهران احساس می‌شود.

رئیس پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان خاطرنشان کرد: این برنامه‌های کشوری است که می‌تواند تا حدودی شیب افزایش دیابت و چاقی را متوقف و از بروز عوارض آن در جامعه جلوگیری کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.