۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
کد خبر: 389718

قدس آنلاین: کاربران همانطور که در ماه مبارک رمضان یک ماه سیگار را ترک می‌کنند و روزه می‌گیرند، در فضای مجازی هم به واسطه مدیریت وقت سعی کنند تمریناتی برای ترک اعتیاد اینترنتی داشته باشند.

ضرورت روزه داری در فضای مجازی

به گزارش قدس آنلاین، حسن نجفی‌سولاری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حفظ حرمت‌ ماه رمضان در فضای مجازی اظهار کرد: همانگونه زندگی اول یعنی فضای حقیقی، قواعد خاصی دارد؛ زندگی دوم یعنی فضای مجازی هم از اصول و قواعدی برخوردار است. اگر در باب بعضی از موضوعات در فضای واقعی، اصول و قواعدی را رعایت کنیم و قائل به رعایت قواعد باشیم یعنی در ملأ عام روزه‌خواری نکنیم، از دروغ گفتن و حق‌الناس کردن بپرهیزیم، شبیه این اقدامات را هم باید در فضای مجازی رعایت کنیم.

وی افزود: یکی از تمرینات برای جوانان در ماه رمضان، ترک اعتیاد اینترنتی، مدیریت وقت و مواظبت از جسم است. امروزه متأسفانه برخی از جوانان و نوجوانان نتوانسته‌اند از ابزارهای تکنولوژی به خوبی استفاده کنند و به بیهودگی وقت می‌پردازند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:اولین توصیه ام این است که کاربران همانطور که در ماه مبارک رمضان یک ماه سیگار را ترک می‌کنند و روزه می‌گیرند، در فضای مجازی هم به واسطه مدیریت وقت سعی کنند تمریناتی برای ترک اعتیاد اینترنتی داشته باشند.

وی بیان کرد: تولید محتوا و انتشار مطالب توصیه دیگری است که به کاربران در ایام ماه مبارک رمضان دارم. کاربران باید تلاش کنند تا از صحت و سقم مطلبی آگاهی پیدا نکرده‌اند، به انتشار آن نپردازند. کاربران باید مراقب کلمات، ادبیات و اخلاق رسانه‌ای در تولید و نشر مطالب در فضای مجازی باشند.

نجفی‌سولاری اظهار کرد: همانطور که در فضای حقیقی کاربران روزه چشم، زبان و گوش دارند، باید در فضای مجازی هم بر این موضوعات تأکید داشته باشند. روزه چشم یعنی در فضای مجازی از مشاهده تصاویر نامناسب و فیلم‌های ناهنجار بپرهیزیم و در یک ماه مبارک رمضان به تمرین بپردازیم.

وی افزود: اگر کاربران در ماه مبارک رمضان در فضای حقیقی یک سری از موارد را رعایت می‌کنند و پوشش مناسبی را دارند باید در فضای مجازی هم چنین وضعیتی را داشته باشند و عکس‌های مناسبی را در فضای مجازی نشر دهند.

رئیس سابق مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: روزه گوش از دیگر مواردی است که کاربران باید در فضای مجازی رعایت کنند یعنی از گوش دادن به صداها و فایل‌های ناهنجار بپرهیزیم و به ازای آن فایل‌های ادعیه و مناجات در فضای مجازی بارگذاری کنیم.

وی بیان کرد: همانطور که در فضای حقیقی، یک ماه به خودسازی مشغول هستیم، امیدواریم این توفیق را داشته باشیم که در فضای مجازی مدیریت وقت را مدنظر قرار دهیم و اعتیاد اینترنتی را کنار بگذاریم. همچنین صله رحم مجازی را بر صله رحم واقعی ترجیح ندهند.

نجفی‌سولاری اظهار کرد: امیدواریم در فضای مجازی این تمرین را داشته باشیم که بتوانیم استفاده صحیحی از فضای مجازی و مدیریت زمان را داشته باشیم.

ایکنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.