جامعه/ محمود مصدق: صحن و حاشیه جلسه روز گذشته شورای اسلامی تهران تحت تأثیر حضور مصطفی پور محمدی، وزیر دادگستری و بحث حقوق شهروندی قرار داشت. به گزارش خبرنگار ما ، پور محمدی که به دعوت مهندس چمران در جلسه علنی شورا حاضر شده بود، ابتدا به بحث حقوق شهروندی و ضرورت رعایت آن از سوی دستگاه‌ها و نهاد‌های کشور پرداخت و گفت: جامعه باید تمرین کند تا بسیاری از مشکلات کنونی حقوقی کاهش یابد.

بالاترین آمار پرونده قضایی را در دنیا داریم

وی با اشاره به اینکه  آمار بالای مشکلات حقوقی شهروندان برای کشور جای تأمل دارد ، خواستار تأسیس کلینیک‌های حقوق شهروندی در کلانشهرهای کشور ازجمله تهران شد و گفت:  این گونه به کمک روان شناسان، مددکاران و کارشناسان حقوقی ،  آموزش‌های قانونی و مشاوره‌های لازم به مردم داده می‌شود و بسیاری از مشکلات حل می‌شود. به گفته وزیر دادگستری، ایران در میان کشورهای دنیا بالاترین آمار را در تشکیل پرونده‌های قضایی دارد، وی گفت: سال گذشته 6 میلیون پرونده در محاکم  دادگستری، سه میلیون پرونده در شورای حل اختلاف و  700 هزار پرونده  در سازمان تعزیرات شکل گرفت.

پورمحمدی با اشاره به اینکه اساس جامعه باید بر حیات انسانی ، کمال خواه، نظم، اخلاق، تفکر، انسانیت و رعایت حقوق شهروندی باشد، گفت: اما امروز این مسایل در جامعه، مسایل دست چندمی شده و این مهم‌ترین عارضه کنونی جامعه ماست. وی حقوق شهروندی را از شعارهای رئیس جمهور در دوره انتخابات  سال 92  خواند و گفت : بر همین اساس  منشور حقوق شهروندی اسلامی در حال تهیه است.

در ادامه این جلسه رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از وزیر دادگستری خواست نسبت به تشکیل دیوان محاسبات شهری اقدام شود و گفت: مبارزه با فساد مالی از موضوعات حائز اهمیت است. در ادامه این جلسه اسماعیل دوستی، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر نیز خواستار تغییر و اصلاح برنامه ششم توسعه و سهم شهرداری‌ها از ارزش افزوده شد و گفت: در حالی که درآمدهای شهرداری در حال پایدار شدن بود، ما شاهد تغییر روند در برنامه ششم توسعه و اختصاص این درآمدها به نقاط دیگر هستیم. تقی پور، سخنگوی شورای شهر هم از وزیر دادگستری خواست، لایحه مدیریت یکپارچه شهری که هم اکنون در حال بررسی از سوی دولت است، با تفکرات حقوق شهروندی سازگار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.