عضو کمسیون فرهنگی مجلس نهم مجلس را ریل‌گذار در حوزه های مختلف از جمله فرهنگ دانست و گفت: جهت ریل را شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص می‌کند.

تنها ۴ نفراز نمایندگان مجلس دهم در صف کمیسیون فرهنگی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، لاله افتخاری ولنگاری فرهنگی را لجام گسیختگی دانست و عنوان داشت: لجام گسیختگی نیز فقدان چارچوب و حد و مرز و البته نظارت همچنین یک نوع رها شدگی و بیخیالی است؛ در حقیقت ولنگاری فرهنگی تقابل با تقوای الهی است.

وی افزود: اگر بخواهیم جامعه اسلامی، انسانی و دینی را داشته باشیم باید نسبت به این موضوع توجه کنیم ولی ولنگاری کاملا در تضاد با این امر است.

این استاد دانشگاه نظارت در حوزه فرهنگ را مرتبط با همه قوا دانست و عنوان داشت: در مقوله فرهنگ ساختارها مشخص است مانند شورای عالی فرهنگی و چینش مناسبی هم وجود دارد، زیرا همه مسئولان حضور دارند که در راس آن رئیس قوه مجریه است. بنابراین اگر ضعفی وجود دارد، به سیاست ها و یا نظارت هایی که باید وجود داشته باشد ولی انجام نشده است، بر می گردد.

وی مجلس را ریل گذار در حوزه های مختلف از جمله فرهنگ دانست و تصریح کرد: جهت ریل را شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص می کند. در این ریل گذاری باید نظارت صورت بگیرد اما شاید مشکل در اینجا است که یک نگاه فرودستی به فرهنگ است؛ به عنوان مثال در مجلس تنها چهار نفر در صف کمیسیون فرهنگی حضور پیدا کرده اند و کسی از آن استقبال نمی کند. از میان این چهار نفری که درخواست عضویت داده اند، سه نفر از مجلس قبل هستند.

عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس به قانون امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: این قانون در مجلس نهم نوشته شده بود که بر اساس قانون اساسی و آموزه ای دینی مان است، اما بالاترین مقامات اجرایی مان در مقابل آن موضع می گیرند؛ بنابراین همه ما در این ولنگاری فرهنگی سهیم هستیم.

افتخاری با ذکر مثالی ادامه داد: در آخرین ماه های کاری مجلس نهم سه لایحه از طرف دولت می آید، اما سهم فرهنگ در این سه لایحه هیچ است. در برنامه پنج ساله نیز تنها دو مورد مربوط به فرهنگ است و هنگامی که در این باره از نماینده دولت پرسیدم، پاسخی ندادند.

وی خاطرنشان کرد: در این لوایح نه در مورد ازدواج جوانان، نه در مورد پایداری خانواده ها و نه در مورد جمعیت که دغدغه مردم و دغدغه معکوس دشمن است، صحبت نمی شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همه ما در امور مختلف کارشناس نیستیم، گفت: نمی توانیم هم کارشناس فرهنگی، هم هنری، هم دینی، هم آینده پژوهی و امثال آنها باشیم. اگر در جاهای دیگر نیز حضور داریم به عنوان فرد معمولی و عادی حضور داریم و نه به عنوان یک مسئول.

وی تصریح کرد: در آقای حسینی که وزیر بودند از ایشان درباره فیلم و سینما سوال شد ولی قانع نشدم، زیرا ساختار درست نبود. پیشنهاد بنده هم این بود در قانون ساختارها را درست کنیم. از سوی دیگر باید یک مانیتورینگ و نظارت و همچنین هدایت نیز داشته باشیم. این مسائل عموما در فعالیت های فرهنگی وجود ندارد و زمانی که برای برنامه ریزی فرهنگی صحبت کردیم، کسی اقدامی در آن راستا انجام نداد و مورد بی مهری قرار گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.