عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در گفت و گویی تفصیلی به تبیین مواضع این جنبش در خصوص مسائلی همچون جانشینی خالد مشعل، طرح صلح عربستان و رابطه با اخوان المسلمین و احتمال جنگ جدید رژیم صهیونیستی پرداخت.

پاسخ ما‌ به جنگ‌ اسرائیل‌ «عذاب‌آور» خواهد بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، دکتر محمود الزهار عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت و گو با روزنامه عرب زبان العربی الجدید(وابسته به قطر) به تفصیل در مورد مسائلی همچون نوع رابطه حماس با اخوان المسلمین، عربستان سعودی، مصر و همچنین مسائلی چون موضوع انتخابات آتی ریاست جنبش و جنگ احتمالی اسراییل علیه غزه سخن گفت.

الزهار پیرامون رابطه حماس و اخوان المسلمین گفت:  ما از لحاظ فکری به جریان اخوان المسلمین گرایش داریم اما اما تصمیمات ما را این جماعت اتخاذ نمی کند و یا حتی از آنان راهنمایی نمی گیریم. تصمیماتی را که درباره جنگ ها و یا برگزاری انتخابات هم می گیریم هرگز از سوی جماعت (اخوان المسلمین)به ما گفته نمی شود. تمامی این ها تصمیماتی است که نهادهای جنبش حماس اتخاذ می کنند. ما یک اندیشه اسلامی هستیم نه بخشی از جنبش اخوان.

این عضو ارشد حماس در پاسخ به این سوال که نظر شما در رابطه با تلاش حماس برای جدایی از جمعات اخوان المسلمین برای جلوگیری از بهانه جویی هایی که رسانه های مصری ترویج می کنند، چیست؟ گفت: ما یک سازمان و تشکیلات مستقلی هستیم  که تصمیماتش را از راسش می گیرد نه از راس دیگران و هیچ کس هم ما را راهنمایی نمی کند. برخی تلاش ها برای ربط دادن ما به این جماعت و القای این تصویر که ما از آنها کمک می گیریم، تلاش ناصحیحی است.

وی در مورد «معاهده صلح با اسراییل» و همچنین تبدیل شدن عربستان سعودی به بخشی از این معاهده پس از انتقال حاکمیت دو جزیره تیران و صنافیر به این کشور و همچنین اظهارات اخیر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در خصوص لزوم از سرگیری روند مذاکرات بین فلسطینی ها و اسراییلی ها افزود: در ابتدا باید بگویم که ما کل فلسطین را سرزمین خود می شماریم. و هرگز آنچه که مرزهای قبل از سال 1967 نام گرفته و مواردی از این دست را به رسمیت نمی شناسیم .مگر نه اینکه این مواضع برادرانمان در مصر در سال 1948 بود و همه ارتش های عربی را بسیج کردند تا مانع از ایجاد دولت یهودی در فلسطین شوند. ما به دولت های عربی نصیحت می کنیم که این کار را نکنند زیرا با این کار اساسا ایده ایجاد دولت فلسطینی را از بین می برند. مذاکرات ثابت کرده است که این موضوع یک ابزار شکست خورده در درگیری عربی – اسراییلی است و بر امت عربی هم واجب است قبل از اینکه برای صلح با اسراییلی‌ها تلاش کنند که بدیهی ترین حقوق فلسطینی ها را نادیده می گیرد، درد فلسطینی ها را در درجه اول اولویت خود قرار دهند.»

وی ادامه داد: اما در خصوص معاهده صلح عربی که در سال 2002 مطرح شد. پایه ای که این طرح بر روی آن بنا شده بود، یعنی برپایی دولت در مرزهای قبل از سال 1967 یا همان ایجاد دولت فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه منتفی شده است. الان ما نوار غزه را با مقاومت آزاد کرده ایم و در همین حال اسراییل در 60 درصد از اراضی کرانه باختری شهرک ساخته است و آن را بخشی از خاک خود می داند.

این عضو حماس همچنین در خصوص روابط دوجانبه جنبش متبوعش با عربستان سعودی هم گفت: در حال حاضر ما تلاش داریم که هر گونه مشکلی را با ریاض به پایان برسانیم اما در عین حال نمی خواهیم که به بخشی از جناح های داخلی هرکشوری تبدیل شویم . ما اساسا نمی خواهیم که روی مسائل طایفه ای و نژادی بند بازی کنیم.

عضو دفتر سیاسی حماس در ادامه به موضوع انتخاب ریاست این جنبش و اینکه آیا خالد مشعل می تواند دوباره انتخاب شود یا خیر؟ پرداخت و افزود: براساس قوانین داخلی جنبش حماس یک نفر نمی تواند متصدی یک پست بیش از دو دوره  باشد. قانون داخلی به ما می گوید که کسی که یک منصب را دو دوره در اختیار داشته است نمی تواند برای سومین بار در آن منصب کاندیدا شود بلکه باید آن را ترک کند. اما این فرد را می توان برای پست های دیگر بکار گرفت. براین اساس همین قوانین برای انتخابات آتی نیز جاری و ساری خواهد بود و معنی آن این است که او (خالد مشعل) هرگز کاندیدا نمی شود.

الزهار در پایان پیرامون احتمال جنگ جدید اسراییل علیه نوار غزه خصوصا پس از تصدی وزارت جنگ این رژیم توسط  آویگدور لیبرمن نیز گفت: در خصوص نگرانی ها از اغاز یک جنگ جدید باید نگاهی واقعی داشته باشیم به استانداردهای حال حاضر موازنه قوا که جنگ اخیر(جنگ 51 روزه ژولای 2014) علیه نوار غزه در تغییر ان سهم بسزایی داشت. در این جنگ اگرچه منازل، مدارس، مساجد و کلیساها به شکل جنایتکارانه ای ویران شد اما در مقابل «دکترین امنیت اسراییل» تماما از بین رفت. نظریه ای که بنیامین نتانیاهو از پیشقراولانش بود.بنابراین ما نه از لیبرمن و نه از دیگران هراسی نداریم.

وی تصریح کرد: اولین نظریه ای که حماس در این جنگ مهر باطل بر آن زد دکترین «ارعاب» بود که ارتش اسراییل بر مبنای آن و از طریق بسیج انواع سلاح ها  نبردها را قبل از اغازش به پایان می رساند. حماس نشان داد نه تنها نهراسید بلکه ضربه مهلکی به اسراییل و ارتشش وارد کرد. اما دومین دکترین اسرائیل که در جنگ 2014 از بین رفت دکترین «جنگ برق آسا» بود. در این جنگ اسراییل پس از انکه نتوانست سرنوشت جنگ را در بازه زمانی خاص به پایان برساند به سراغ مصر رفت تا حماس را بعد از هفته اول جنگ به توقف نبرد متقاعد کند. این چیزی بود که به ما انتقال دادند. و اما سومین دکترین اسراییل که در این جنگ ما باطلش کردیم دکترین« وجود سرزمین اشغالی امن» بود که البته تل اویو از آن به عنوان «دولت اسراییل» یاد می کند. حماس این نظریه را با رساندن موشکهایش به عمق استراتژیک اسراییل از شهرک ها گرفته تا فرودگاهها و بنادر برای همیشه از بین برد. الان همه می دانند که حماس دارای امکاناتی است که بیش از این می تواند براسراییل عذاب وارد کند. بنابراین تصمیم به اغاز جنگ جدید با ارزیابی هایی که ارتش، ‌سیاستمداران و نیروهای امنیتی دارند پیشاپیش متوقف شده است و اتخاذ چنین تصمیمی بیش از پیش پیچیده و دشوار است.اینجا ما تاکید می کنیم که هیچ آرزویی به آغاز جنگ نداریم اما اگر چنین جنگی برما تحمیل شود برانان عذاب وارد خواهیم کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.