آیت الله جوادی آملی گفت: انسان باید ظرف دانش و چراغ هدایت باشد. انسانی می تواند چنین باشد که به علم سودمند خود عمل کند.

به فرموده امام حسن مجتبی(ع)، انسان باید ظرف دانش و چراغ هدایت باشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، در سال سوم هجرت و در شب نیمه ماه رمضان ـ كه بهترین ماه‌های خداست ـ خانه امیرالمؤمنین و فاطمه(ع) میزبان قدوم مولود مباركی شد كه شادی را با خود به خانه وحی آورد. در این شب فرخنده، سبط اكبر پیامبر اكرم(ص)، حضرت امام حسن(ع) چشم به جهان گشود و شهر مدینه را غرق نور كرد.

به مناسبت سالگرد ولادت آن امام همام، به فرازی از بیانات آیت الله جوادی آملی پیرامون آن حضرت می پردازیم، که وی در سخنان خود با ذکر روایتی از امام حسن مجتبی(ع)، به تبیین علم نافع پرداخته و گفتاز وجود مبارك امام حسن مجتبی (ع) رسیده است كه «كونوا أوْعیة العلم و مصابیح الهدی» [۱] این نصیحت برای همه امت اسلامی سودمند است. این بیان آن است كه شما ظرف دانش باشید و چراغ هدایت «كونوا أوْعیة العلم و مصابیح الهدی» بیان نورانی امیرالمؤمنین(ع) این است «انَّ هذه القلوب أوعیة فخیرها أوْعٰاها» [۲] یعنی این دل‌ها ظروف معارف است شما در این دل جز معرفت الهی و احكام و حكم حق چیزی قرار ندهید، دل‌ها ظرف علوم است. وجود مبارك امام‌حسن(ع) فرمود: شما ظرف دانش باشید نگذارید در جان شما غیر دانش چیزی رسوخ كند و برای اینكه این علم نافع باشد فرمود چراغ هدایت باشید.

این مرجع تقلید گفت: علم نافع علمی است كه هم به حال خود انسان سودمند باشد هم به حال جامعه؛ علم چند قسم است بعضی از علوم اصلاً نافع نیست، ضار است نظیر سحر و شعبده و جادو و امثال اینها كه اینها علوم سودمند نیستند، بعضی از علوم‌اند كه نافع‌اند، سودمندند، ولی چون در جان ننشسته‌اند و شخص عالم به آن علم عمل نكرده است از علم خود استفاده نمی‌برد این علم برای او نافع نیست و وجود مبارك رسول گرامی (ص) به خدا پناه می‌بردند از علمی كه نافع نباشد «نعوذ بالله من علم لا ینفع» [۳]، بعضی از علوم‌اند كه نافع اند و شخص عالم به آنها عمل می‌كند وجود مبارك امام مجتبی به ما فرمود علم نافع فراهم بكنید، یعنی علمی كه ذاتاً سودمند است و شما هم از او بهره می‌برید. لذا فرمود: «كونوا اوعیة العلم و مصابیح الهدی» [۴] یعنی ظرف دانش و چراغ هدایت باشید وقتی انسان چراغ هدایت قرار می‌گیرد كه دارای علمی باشد كه آن علم سودمند است و به علم خود هم عمل بكند. [۵]

وی در سخنان خود به حدیثی از امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرده و با بیان اینکه باید از دوران کودکی و نوجوانی به فکر علم صحیح و عمل صالح بود، گفت: وجود مبارك امام حسن مجتبی امام دوم ما(ع) یك روز بچه‌های خودش و برادرزاده‌های خودش را در یك مجلس خانوادگی جمع كرد به آنها نصیحت كرد فرمود: «إنّكم صِغار قومٍ و یوشك أن تكونوا كبار قومٍ آخرین» [۶] فرمود فرزندان من! بچه‌های من! برادرزاده‌های من! شما امروز بچه‌اید ولی در آینده نزدیك بزرگ این شهرید، بزرگ این كشورید، بزرگ این مملكت‌ هستید، بكوشید كه برای بزرگی‌تان بزرگوارانه قدم بردارید، ببینید امام به امامزاده‌ها چطور سفارش می‌كند، فرمود: «إنّكم صِغار قومٍ و یوشك أن تكونوا كبار قومٍ آخرین» انسان باید از کودکی خودش را اصلاح كند.

آیت الله جوادی آملی در پایان اظهار داشت: اگر انسان از کودکی در مسیر صحیح حركت كرد، حرف بد یاد نگرفت، حرف بد نزد، اگر خواست شوخی کند، و حرف طنز بزند، مواظب حد شوخی باشد، با یكدیگر شوخی کردن،   وقار را كم می‌كند، كم كم ـ خدای ناكرده ـ نگرانی ایجاد می‌كند، انسان نشاط را با درایت باید مدیریت كند به هر تقدیر سفارش وجود مبارك امام حسن مجتبی(ع) به پسران خود و به برادرزاده‌های خود همین بود كه فرمود: «إنّكم صِغار قومٍ و یوشك أن تكونوا كبار قومٍ آخرین» هم‌اكنون به فكر علم صحیح و عمل صالح باشید.[7]

پاورقی: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. كافی، ج ۱، ص ۳۰۱.
2. نهج‌البلاغه، حكمت ۱۴۷.
3. بحارالانوار، ج ۲، ص ۳۲.
4. كافی، ج ۱، ص ۳۰۱.
5. سخنرانی معظم له در ایام محرم ۲۱/۷/۸۴
6. بحارالأنوار، ج ۲, ص ۱۵۲.
7. جلسه سخنرانی ۲۰/۱۲/۹۱

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.