گروه« اقتصاد» قدس آنلاین / فرزانه غلامی: امروزاول تیرماه موعد حذف ۲۴ میلیون یارانه‌بگیر مطابق مصوبه مجلس پیشین در قانون بودجه است، اما دولت همچنان اصرار دارد این مصوبه قابلیت اجرا ندارد و اصولا آمار حذفی‌ها حتی بر اساس مکانیزم مجلس این تعداد نیست.

آزمون دولت برای حذف ۲۴ میلیون یارانه بگیر

مکانیزمی که مجلس تعیین کرده بر میزان درآمد خانوارها و حذف 3 دهک بالای یارانه بگیر تأکید دارد که منابع حاصل از آن صرف اشتغالزایی (با اولویت افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی)شود. صاحبان مشاغل آزاد و تجّاری با درآمد سالانه حداقل 35 میلیون تومان، نمایندگان مجلس، استادان دانشگاه، پزشکان، حقوق بگیران دولت و سه قوه و غیردولتی‌های با دریافتی سالانه بیش از 35 میلیون تومان، مدیران و اعضای هیأت مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی، بانکی‌ها و اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی با دریافتی سالانه بیش از 35 میلیون تومان، ایرانیان مقیم خارج از کشور و تمام آن‌هایی که در سه دهک اول جای دارند، اما جزو موارد بالا نیستند، فهرست 24 میلیونی مجلس را تشکیل می دهند.

 

دوراهی سخت دولت

مجلس پیشین اعتقاد داشت، دولت ابزار و مجوزهای لازم را برای شناسایی این سه دهک در اختیار دارد و برای مثال مراجعه به حساب‌های بانکی افراد نه تنها «سرک کشیدن» به حریم خصوصی مردم نیست، بلکه شیوه‌ای مطمئن برای حذف مرفهان بی‌نیاز از یارانه نقدی است.

البته بسیاری از تحلیلگران هم به این مصوبه مجلس انگ «سیاسی بودن» می‌زنند؛ مصوبه‌ای که دولت را بر سر دو راهی سختی قرار داده، بدان معنا که کابینه‌ای که از قانون‌محوری و عمل به تکالیف قانونی دم می‌زند یا باید چشم بسته راه پرسنگلاخی را که مجلس پیش پایش گذاشته برود و پیامدهای آن را به جان بخرد یا قانون‌گریز و قانون‌شکن باشد و در سال پایانی عمر خود به دنبال جلب رضایت مردم در آستانه انتخابات سال آینده از یارانه‌بگیران مرفه چشم‌پوشی کند.

واقعیت این است که دولت در مخالفت با این مصوبه استدلال‌های زیادی ارایه کرد و اینکه با حذف 24 میلیون نفر برخی نیازمندان نگران حذف خود و خانوارشان از فهرست می‌شوند، اما در نهایت نمایندگان مردم این طور صلاح دیدند که باید 24 میلیون نفر از فهرست 75 میلیونی یارانه‌بگیران که باری است سنگین بر دوش اقتصاد کشور و تولید و صنعت را به ورطه ورشکستگی کشانده، حذف شوند. بر این اساس دولت وعده داده در تدوین آیین نامه اجرایی به گونه‌ای عمل خواهد کرد که نیازمندی از فهرست حذف نشود.

در شروع ماه چهارم سال و در حالی که دولت باید آیین نامه اجرایی این قانون را ارایه می‌کرد، هنوز خبر تازه‌ای در این خصوص در دست نیست و دولت حتی از حق قانونی خود برای ارایه لایحه جدید در این زمینه استفاده نکرده است. بی‌تحرکی دولت در این زمینه به معنای این است که قانون مصوب مجلس قابل اجرا و معتبر است و دولت باید بر اساس آن عمل کند.

از سویی دیگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسؤول شناسایی اقشار نیازمند برای دریافت یارانه است، هنوز فهرست جدید این افراد را ارایه نکرده است، ضمن اینکه این وزارتخانه باید با همکاری سازمان مدیریت آیین نامه حذف یارانه‌بگیران را تدوین کند و به تصویب شورای اقتصاد برساند که از این یکی هم خبری نیست!

به گفته معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گام نخست 700 هزار نفر از پردرآمدها شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، قضات و بازرگانان در تیرماه حذف می‌شوند، مگر اینکه دولت مصوبه جدیدی ارایه کند. احمد میدری پیش از این در خصوص ملاک‌های حذف مرفهان از نظر دولت به خودرو، معاملات ملکی، محل سکونت، شغل فرد، سفر مکرّر خارجی، از طریق40 پایگاه اطلاعاتی اشاره کرده بود.

وی اضافه کرده بود: براساس درآمدهای رسمی افراد که در اختیار داریم مثل کارکنان دولت از طریق سیستم‌های مالیاتی، کارگران، بازنشستگان از طریق سازمان‌های بیمه‌ای در قالب روش آزمون وسیع، شناسایی گروه‌های درآمدی را انجام می‌دهیم.

میدری خاطر نشان کرده تقریب آزمون وسیع از دیگر روش‌هاست که براساس آن دارایی‌ها و درآمد خانواری که به صورت شفاف مشخص نیست، محاسبه می‌شود.

وی به این واقعیت اذعان داشته که  بخش قابل توجهی از این اقشار توانایی مالی دارند، اما تشخیص این افراد بسیار سخت است و باید ضریب خطا را کاهش داد. به گفته وی، نباید فقط درآمدهای خام را مدنظر قرار داد، بلکه باید هزینه‌های خانوار هم لحاظ شود.

 

ضعف شناسایی

در حالی که دولت از امروز باید تکلیف قانونی مصوب مجلس را اجرایی و 24 میلیون نفر را از فهرست یارانه بگیران حذف کند، بسیاری از منتقدان، حذف شتابزده و بدون شفافیت افراد را برای دولت خطرناک ارزیابی می‌کنند. در واقع گفته می‌شود، هنوز میزان درآمد خیلی‌ها از جمله صاحبان مشاغل آزاد برای دولت محرز نیست و تعداد تجار و صاحبان مشاغل كه حدود 38 هزار و 562 نفر تخمین زده می‌شوند به همراه 15 هزار و 822 پزشك و نماینده مجلس در مقابل 24 میلیون، آمار قابل توجهی نیست.

دولت البته در سال گذشته حدود 3 میلیون نفر را حذف کرد. افزون بر این گفته می‌شود شمار آن‌هایی که بالای 35 میلیون تومان در سال درآمد دارند 4 میلیون و 283 هزار نفر و در مجموع افراد شناسایی شده‌ 7 میلیون و 56 هزار و 52 نفر است که این عدد با تکلیف حذف 24 میلیون همخوانی دارد، اما با توجه به وجود محدودیت‌های اطلاعاتی و آماری، ضریب خطای دولت را بشدت بالا می‌برد.

در همین حال، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند در کشور 24 میلیون ثروتمند واجد شرایط حذف وجود ندارد و توصیه می‌کنند اجرای این قانون تا زمان حصول اطمینان از شفافیت اطلاعات متوقف شود.

حجت‌الله میرزایی معتقد است، با توجه به نظام اطلاعاتی موجود، بیش از 10 تا 12 میلیون نفر را نمی‌شود از دریافت یارانه حذف کرد. از سوی دیگر، با چه روشی قرار است حذف صورت بگیرد؟

این اقتصاددان اضافه می‌کند: اقتصاد کشور در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیازمند تعریف عملیات جدیدی است. مثلاً باید در کنار استحقاق و فقر خانوار، مسأله آسیب‌پذیری هم مورد توجه قرار گیرد، زیرا  هم اکنون  بسیاری از خانوارهای ایرانی فقیر نیستند، ولی آسیب‌پذیر هستند.

سعید لیلاز هم می‌گوید: مجلس جدید باید مصوبه مربوط به حذف یارانه بگیران را بازنگری کند، زیرا با توجه به ساختار اجرایی و تصمیم‌گیری دولت در ایران درطول  6 ماه امکان حذف 24 میلیون یارانه‌بگیر بدون آسیب جدی به بدنه اجتماعی یارانه گیرندگان وجود ندارد و طراحان حذف 24 میلیون نفر، قطعاً سیاسی کاری کردند.

به گفته وی، اساساً تشخیص اینکه چه کسانی کمتر یا بیشتر از 3 میلیون تومان در ماه درآمد دارند، بسیار دشوار است، زیرا اطلاعات دقیقی در اختیار دولت نیست. از سوی دیگر، این ملاک به هیچ‌وجه عادلانه نیست؛ زیرا ممکن است درآمد 3 میلیون تومانی یک خانوار 6 نفره تهرانی، کفاف نیازهای ماهانه آنان را ندهد، اما همین مقدار برای چنین خانواری در شهر دیگری مازاد بر نیاز هم باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زیبا شجونی IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    7 0
    تصمیم خودشون رو گرفتند تا پایان عمردولت تبخیر امید یازدهم یرانه ها را جمع کنند زورشون میاد شما تو هرجای که نگاه کنید نشان شکست دولت رامیبینید شدیدمیخوان اینجا دیگه شکست نخورند حداق توچشم مردم که اصلاً نه خود دولت نه کارهای دولت قابل قبول نبوده ونیست با قطع یارانه ها یخورده دل مجلس و مسئولان نظام را بدست آورند
  • محمد IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    4 0
    اقایان یک راه راحت هست یارانه ی قشرهای پایین جامعه را حذف کنید به فیش های حقوقی خودتون بیفزایید کی به کیه کشور که .... قشرهای پایین هم که دستشون به جایی نمیرسه
  • مهران IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    5 0
    از خدا بی خبرها به جای این کارا حقوقهای ماهی 300 میلیونی رو حذف کنید
  • حسین IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    5 0
    بله وقتی ینفر داره حقوق 230 میلیونی میگیره بایدم حذف کنن چون حقوق این مدیر برابر میشه با یارانه 5333 نفر ... چرا حذف نکنن بایدم حذف کنن که ایشون به خوشگذرونی و سفرهای خارجیشون برسن .... خدایا ما به کجا داریم میریم سرنوشت و اینده ما و فرزندان ما در اینده با این مدیران دولتی که فقط به فکر خودشونن به کجا خواهد کشید .... مرفه بی درد همیشه میگن تعداد پولدار یه مملکت که طیاد بشه در همون مقابلم مردم فقیر و تهی دست اون مملکت زیاد میشن من حقوق برج نه پارسال هنوز نگرفتم چطور اینها اینجوری حقوق میگیرن ...خدا ازشون نگذره
  • علی IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    2 0
    دود لجبازی دلواپس وغیز دلواپس به چشم مردم بدبخت ایران میره.مگه خدا به داد مردم این مملکت برسه
  • علی IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    3 2
    شما هم خوب متوجه شده اید که تفاوت احمدی نژاد با روحانی چیست. و خوب می دانید که مردم ایران بامردم سوئیس چه فرقی دارند.دوست دارید تابا حذف بیست وچهار میلیون یارانه بگیر و ایجاد نارضایتی سبد رای آنها را به نفع احمدی نژاد سرازیر کنید اما این مردم قرنها طول خواهد کشید تا به اندازه مردم سوئیس درک کنند جنایتی که یارانه ها در حق این مردم کردچه اندازه فجیع بوده است.
  • عدالت IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    2 0
    آقا چرا یارانه پزشکان و دندانپزشکها که مطب هم دارند حذف نمی شود تا به ما کارگرهای حداقل بگیر داده شود.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سیامک IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    2 1
    دولت بهتره تاقبل ازمشخص شدن حقوق های میلیاردی دولتی هادرموردیارانه هاهیچ اظهارنظری نکنن وفعلا بااعصاب ملت بازی نشودبااین مدیران بی درد وبی خیال گرفتاری ماسربه فلک کشیده شده حساب وکتاب ازدستمان خارج شده گرفتاریها اززمانی شروع شدکه احمدی نزادسازمان برنامه وبودجه رامنحل کردوالا یک ریا ل هزینه اضافه هم مشخص بودوحساب وکتاب داشت اکنون کارانحلال این سازمان حیاتی به کجا کشیده شد
  • حمید IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    3 0
    بله دیگه یارانه 24 میلیون نفر رو ببرید و به فیش حقوقیتون اضافه کنید! الحق که شما نیازمند ترید و فقیر ترید!! البته نه فقر مادی بلکه فقر معنوی!!!
  • ملت سربلند IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    1 1
    اي ﮐاش دولت حقوق ميليوني مديران را بيشتر ﭘيگير باشد نه قشر ضعيف را هرروز فيمت تلفن برق وگاز را خود سرانه بالا ميﮐشيد اميد در محضر عدل الهي جواب گو باشيد
  • ملت سر بلند IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    1 0
    بيچاره يارانه شما قطع خواهد شد نه مدير و...............اقا زاده ها
  • الهام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    0 0
    اقای روحانی فعلا نیاز ب رای مردم داره و میگه قطع یارانه ها امکان پذیر نیست
  • حسین IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    باید در حذف دقت نظر بیشتری کرد
  • عسکر IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 0
    نمیدونم قطع یارانه یکی مثل بنده که یه کارمند ساده هستم و خالص دریافتی فیش حقوقم و هم بهشون تحویل دادم که زیر 1میلیون میگیرم و چرا قطع کردن فقط دلیلش و نوشتن منزلی مسکونی در فلان نقطه از شهر کوجکی که زندگی میکنم .اگه ملاک یارانه نگرفتن یه منزل 34 میلیونی باشه الان فکر نکنم کسی مشمول در یافت میشه پس نتیجه میگرم که توی این مملکت هیچکس به قانون پایبند نیست و تنها چیزی که جند سالیه چشممون بهش نخورده عدالته !خدا خودش گواه ماست