یک کارشناس طب سنتی انواع عطش از دیدگاه طب سنتی را تشریح کرد.

انواع عطش از دیدگاه طب سنتی

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازتسنیم, سید جواد علوی درباره عطش, اظهار داشت: عطش به دو نوع تقسیم می‌شود. نوع اول عطش واقعی و ناشی از کم شدن آب بدن است. اخلاط که ناشی از شیرابه غذا در بدن است، در آب محلول است و برای حمل در بدن به آب نیاز دارد. علامت این نوع عطش, فعالیت و تعریق قبلی شدید, خشکی دهان, پوست و غلیظ شدن ادرار است که راه درمان این نوع عطش, نوشیدن آب و مایعات است اما در حال روزه داری درازکشیدن در وان آب نیز می‌تواند آن را تسکین دهد.
این کارشناس طب سنتی افزود: عطش نوع دوم عطش کاذب است که علل مختلفی دارد و به 4 دسته تقسیم می‌شود. برخی از عطش کاذب به دلیل مشکلات معده است, معمولاً ناشی از چسبیدن خلط لزج و شور است. این عطش با آب گرم یا چای بهتر تسکین می‌یابد. درمان آن رعایت آداب غذا، مصرف مواد تمیز کننده معده به صورت ناشتا مثل عسل و آویشن نیم کوب است.
وی بیان داشت: عطش ناشی از مشکلات کبدی که علت آن معمولاً خلط صفرا است. علائم آن پرخاشگری، حرارت بدن، زردی رنگ رو و سفیده چشم و تلخی دهان است. فصل تابستان، روزه داری و مصرف غذاهای تند و سرخ کردنی است که صفرا را زیاد می‌کند. علاج آن مصرف ترشیجات طبیعی با غذا به خصوص سبزی خرفه است.
این کارشناس طب سنتی گفت: عطش ناشی از مشکلات قلبی نیز که این نوع عطش ناشی از حرارت قلب و ریه است و با هوای سرد آرام می‌شود. علاج آن پرهیز از هوای گرم و خنک کردن محیط است، حتی پوشیدن لباس گرم نیز اذیت می‌کند که مصرف شربت بیدمشک به صورت آرام نیم ساعت قبل از وعده غذایی نیز بسیار مؤثر است.علوی خاطرنشان کرد: عطش ناشی از غلبه خشکی در مغز که علامت آن تشدید عطش هنگام غذا خوردن و ترشح بزاق است. زبان این افراد معمولا دارای ترک است. علاج آن روغن مالی ملاج سر با روغن بادام شیرین و چکاندن دو قطره از آن روغن در بینی در هنگام خواب است. پاشیدن اسپری آب بر سر هم در تسکین آن نیز موثر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.