قدس آنلاین- گیلان- مریم رفیعیان: اولین دفتر پیشخوان معاضدت قضایی استان گیلان با حضور شهردار رشت، رییس دادگستری گیلان و جمعی از مسئولین در سرای محله معلم واقع در محله استادسرای رشت به مناسبت هفته قوه قضائیه افتتاح شد.

دفتر های پیشخوان معاضدت قضایی در تمامی سراهای محلات راه اندازی می شود

شهردار رشت حضور شهرداری در مباحث مشاوره های حقوقی و اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرم را از وظایف ذاتی مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: در حوزه پیشگیری اقدامات  شهرداری رشت را در چند حوزه می توان دسته بندی کرد  تا پایان سال جاری مجموع سراهای محلات رشت به ۱۵ می رسد.

وی  اصلی ترین محورهای فعالیت سراهای محلات را آموزش و اقدامات پیشگیرانه دانست و خاطر نشان کرد: سال گذشته ۸ سرای محله افتتاح شد و در سال جاری نیز با حمایت اعضای شورای اسلامی شهر رشت ۷ سرای محله که در بودجه تصویب شده است افتتاح خواهد شد تا مجموع سرای محلات رشت به ۱۵ سرای محله برسد. 
 وی با بیان اینکه این ۱۵ سرای محله در ۱۵ ناحیه شهر واقع شده اند افزود: با توجه به اینکه هر یک از نواحی ۳ یا ۴ محله را در بر می گیرند؛ این سرای محلات در شعاع دسترسی مناسبی برای شهروندان واقع شده اند تا بتوانیم خدماتی را در حوزه های مختلف به شهروندان ارائه دهیم.
 محور فعالیت و خدمات سراهای محلات آموزش و اقدامات پیشگیرانه است .

 شهردار رشت به تشریح خدمات قابل ارائه در سرای محلات پرداخت و گفت :  محوریت خدماتی که در سراهای محلات ارائه می شود  پیشگیری در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و برای سنین و اقشار مختلف اجتماعی است و چنانچه این مباحث آموزش داده شوند از وقوع بسیاری از جرائم جلوگیری خواهد شد.
 شهردار رشت به ایجاد مدیریتی در حوزه معاونت خدمات شهری با عنوان مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری در ساختار داخلی شهرداری اشاره کرد و افزود : ذات این مدیریت رسیدگی به این امور و تهیه و انتشار پکیج های آموزشی پیشگیرانه با هماهنگی سایر حوزه های مربوطه است و آگاهی شهروندان باید از نقطه مشخصی در وضع موجود به نقطه مطلوب ارتقا یابد.

 دکتر ثابت قدم از راه اندازی دفتر های پیشخوان معاضدت قضایی در تمامی ۸ سرای محله تا یک ماه آینده خبر داد و گفت : ما خود را مکلف می دانستیم که این خدمت را به شهروندان ارائه دهیم و پس از افتتاح ۷ سرای محله دیگر در آن سراهای محلات نیز دفاتر پیشخوان معاضدت قضایی راه اندازی خواهد شد.

قدام شهرداری در راستای راه اندازی دفتر پیشخوان معاضدت سرای محله ارزشمند است

رییس کل دادگستری گیلان  نیز راه اندازی دفتر پیشخوان معاضدت قضایی در سرای محله معلم رشت را ارزشمند دانست و افزود : گاهی در حوزه فرهنگ، غبطه برخی کشور ها را می خوریم؛ غبطه رفتار و نظم و رعایت قانون را می خوریم و با خودمان مقایسه می کنیم. چه کسی باید این مشکل را حل کند؟ چنین کارهایی ارزشمند و مفید است. 

 احمد سیاوش پور ، سراهای محلات را نیازمند افرادی دانست که برای نجات مردم از گرفتاری های روزمره اجتماعی و فرهنگی عشق بورزند و در ادامه گفت : چنین فضایی با حضور چنین افرادی بسیار مفید خواهند بود. 
وی با اعلام اینکه جهل بر قانون رافع مسئولیت نیست، ریشه بسیاری از پرونده ها را عدم آگاهی دانست و گفت: اگر مردم از حقوق خودشان، حقوق شهروندی، حقوق خانواده و ... آگاهی داشته باشند امکان خطا کمتر می شود . اگر مردم بدانند، احتمال اینکه شخصی آگاهانه به خودش لطمه بزند کمتر می شود.

رییس کل دادگستری گیلان شهردار را مسئول فرهنگ و جامعه شهری دانست و افزود: شهردار در مقابل اخلاق و فرهنگ و رفاه و هنر و تمامی حوزه ها در شهر مسئول است و نباید  همه چیز را به نیروی انتظامی و دستگاه قضایی بسپاریم .

 دراین مراسم یاسر صفاکار  نیز گفت: گستردگی و تعدد حوزه‌های خدماتی شهرداری چه در حوزه های عمرانی، چه در حوزه‌های خدماتی نظیر فضای سبز و رفت و روب و چه حوزه های زیر بنایی، حمل و نقل و شهرسازی به نحوی بوده که شاید بعضی از وظایف شهرداری‌ها بر مردم پوشیده باشد و به دلیل عدم تاثیر ملموس و مستقیم برخی از این فعالیت‌های شهرداری بر زندگی روزمره مردم، شاید تصور شود که در بعضی از حوزه‌ها شهرداری فعالیت و اقدامی نداشته است. 

 صفاکار افزود : با توجه به تاکید شهردار رشت و همت مدیریت شهرداری منطقه یک برای اولین بار شاهد افتتاح دفتر پیشخوان معاضدت قضایی در سطح استان هستیم و از این پس هفته ای یک روز به صورت رایگان به شهروندان خدمات ارائه خواهد کرد. در سایر روزهای هفته نیز شهروندان می توانند به کارشناسان حقوقی شهرداری در سرای محله معلم مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.