قدس آنلاین – گیلان - حسن شکری: یک ضرب المثل انگلیسی است که می گوید. "اگر می خواهید احترام مدیران شهری را نسبت به مردم بسنجید، به مبلمان آن شهرنگاهی بیاندازید". در واقع هدف طراحی شهری و مبلمان آن ایجاد محیطی خلاق و پرورنده برای مردمی است که در آن زندگی می‌کنند.

کیفیت مبلمان شهری رشت رو به بهبود است

امروزه مبلمان به بخش مهمی از هویت شهری و گفتمان ملی فرهنگ شهرهای مختلف تبدیل شده است، زیرا مبنای تفکر طراحی و ساخت و ساز آنها بر اساس هنر، معماری و فرهنگ هر ملت شکل می‌گیرد. این تجهیزات، جریان حرکت، سکون، تفریح و اضطراب را در شهر تنظیم می‌کنند و به آن روح می‌بخشند. بنابراین ساماندهی و توسعه مبلمان شهری توسط مدیران مسئول، افراد حرفه ای و طراحان متخصص، علاوه بر پاسخگویی به نیازهای انسانی و افزایش رضایت استفاده کنندگان موجب شکل‌ دهی منطقی محیط و زیبایی فضای شهر خواهد شد.

اقدامات اجرایی جهت توسعه فضاهای سبز شهری رشت

کلانشهر رشت طی دو سال اخیر شاهد تغییرات اساسی در مبلمان شهری خود بوده است که جا دارد از شهردار جوان و کاردان شهر رشت جناب آقای ثابت قدم و سایر مسئولان حوزه زیباسازی شهرداری رشت  خدا قوت گفت .

اگر وجدانی به تفکرات این عزیزان در بازسازی مبلمان شهریمان توجه کنیم تغییرات را به وضوح مشاهده خواهیم کرد،  توسعه فضای سبز در بلوار های سطح شهر، زیباسازی پایه های پل روگذر فلکه گاز و فلکه رازی از طریق ساخت فضاهای سبز عمودی و تولید گیاهان زینتی ، راه اندازی مجدد برخی آب نماها در سطح شهر ، بهبود وضعیت روشنایی و مبلمان پارک ها، نصب المان های شهری، نصب سردیس و تندیس مفاخر و مشاهیر و شهدای شاخص استان در پارک های شهر را از جمله مواردی است که در راستای زیباسازی شهر  اجرایی شده است .

ایجاد جذابیت بصری در سطح شهر رشت

زیباسازی حفاظ رودخانه منظریه ، دیوارنگاری و نقاشی بر روی دیوارهای برخی مدارس مهم سطح شهر رشت و ایستگاههای اتوبوس و پل هوایی ، ساخت 11 سردیس شهدا ، نصب مجسمه های چوبی در پیاده راه اعلم الهدی ، نصب المان های زن روستایی در پیاده راه مرکزی شهر رشت ، فرم دهی درختچه ها ، ، ساماندهی به وضعیت پارک ها و بهسازی و توسعه پارک‌ها در مناطق محروم رشت وساماندهی وضعیت تبلیغات محیطی در سطح رشت از جمله مواردی است که در راستای زیباسازی این شهر  صورت پذیرفته است .

برخی از محدودیت های رفاهی شهر رشت

و اما استان گیلان به عنوان یکی از استانهای باران خیز در اکثر ماههای سال و مخصوصا با شروع فصل بارندگی دچار آبگرفتگی میشود و این قضیه در کلانشهر رشت به نقطه اوج خود میرسد چرا که بعد از گذشت چندین سال از اجرای پروژه هدایت آبهای سطحی  هنوز هم آبگرفتگی با شدت بارندگی  اوضاع شهر و رفت و آمد مردم را دچار مشکل میکند ناگفته نماند در سال های اخیر با درایت شهرداران اندکی از این مشکل کاسته شده است.

کنترل ۱۹ مسیر آبگیر در شهر رشت

معاون خدمات شهری شهردار رشت با اشاره به وجود بیش از ۳۰ مسیر آبگیر در شهر رشت گفت :  با توجه به اینکه در برخی از مسیرهای ۳۰ گانه چندین نقطه آبگیر وجود دارد، با اجرای پروژه هدایت آب های سطحی در ۱۹ مسیر فوق، مناطقی مانند بلوار دیلمان فاز یک و دو، چهار راه میکائیل، آفخرا، بلوار شهید بهشتی خیابان پژمان، شهرک الغدیر و غیره که میزان آبگرفتگی آنها در سال های گذشته بسیار شدید بود، کنترل شده و بهبود وضعیت پیدا کرده اند.

علی بهار مست با اشاره به لزوم اجرایی شدن پروژه در ۱۱ مسیر دیگر تصریح کرد: مناقصه برای تعیین پیمانکار و آغاز عملیات اجرایی در ۱۱ مسیر دیگر نیز انجام شده و پیمانکاران تعیین شده اند که در صورت مساعدت استانداری در بحث واگذاری لوله، پروژه در ۱۱ مسیر باقی مانده نیز اجرایی می شود.

آسفالت شهر رشت نگران کننده است

بارها و بارها از طریق رسانه های تصویری ، نوشتاری و مجازی وضعیت بسیار زننده آسفالت و کنده کاریهای شهرمان به گوش مسئولان رسیده است ولی متاسفانه از لحاظ ریشه ای و ساختاری تاکنون اقدام مناسبی صورت نپذیرفته است لذا  باید تفکری ریشه ای توسط مسئولان شهری صورت بگیرد چرا که زیان های روانی و مالی زیادی را متحمل شهروندان میکند .

 

مبلمان شهری رشت برای معلولان مناسب نیست

در حالی این روزها بحث مناسب سازی مبلمان شهری برای معلولان مطرح است که وضعیت مبلمان شهری رشت برای افراد معلول مناسب نیست .

ماده ۲  قانون جامع حمایت از حقوق معلولین هم که در سال ۸۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است بر لزوم مناسب سازی معابر برای معلولان تاکید داشته و وظایف دستگاه های متولی را در این زمینه مشخص کرده است.

از آنجاییکه  معلولان توانایی‌های فارغ العاده ای دارند و توجه به مناسب‌سازی مبلمان شهری در بانک‌ها، مراکز درمانی باعث می‌شود باانگیزه وارد جامعه شوند و فعالیت و اشتغال بکنند.

خط‌کشی عابر پیاده به‌صورت برجسته و نصب تابلوهای راهنمایی سخنگو جهت نابینایان، حذف شیب‌های غیرضروری و نصب عابر بانک مخصوص معلولان با همکاری بانک‌ها و کیوسک تلفن مخصوص معلولان باید مدنظر مسئولان باشد.

نجفی استاندار گیلان با بیان اینکه مبلمان شهری مناسب باید  توسط شهرداری و نظام مهندسی ایجاد شود گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان‌های معلولین را مناسب سازی کند.

دیگر محدودیت ها:

و اما محدودیت های دیگر ، کمبود سرویس بهداشتی ، کمبود سطلهای زباله و کمبود تجهیزات بازی در پارک ها ی سطح شهر است که جا دارد توجه بیشتری در این باب شود .

اقدامات آتی  شهرداررشت در  خصوص برند سازی شهر رشت

شهردار رشت در خصوص  برند سازی شهر رشت گفت : رسیدگی به آسفالت شهری رشت ، اجرای پیاده راه فرهنگی به صورت یک برنامه بلند مدت ، افزایش مشارکت مردم در اداره ی شهر با نگاه محله محور، نگاههای نرم افزاری و استفاده از ظرفیت های فرهنگی ، هنری شهر ، استفاده از ظرفیت حوزه ی سلامت و پزشکان متخصص که دومین رتبه ی پزشکان مختصص را در کشور داریم و همچنین اتصال همه ی این موضوعات به قابلیت های فرهنگی و تاریخی ما چه در مقوله ی سخت افزاری مثل کالبد شهری رشت و چه در مقوله ی نرم افزاری نظیر برند ها و شخصیت های فردی که در حوزه های هنری ، فرهنگی و ادبی داریم . در این راستا هم در سطح  شهری و محلی و هم سطح ملی و فراملی فعالیت هایی را در دست انجام داریم.

محمد علی ثابت قدم افزود : راه اندازی 5 سرای محله برای مشارکت پذیر کردن مردم  و پیش بینی افزایش آن به 15 سرای محلات تا سال آینده ، آموزش شهروندی در باب حفظ مبلمان شهری از جمله برنامه های آتی است.  

وی اظهار داشت : شکل گیری بافت پیاده راه فرهنگی رشت ممکن است در نگاه اول یک بافت محلی به نظر اید  اما در واقع  اجرای سند باز آفرینی شهر رشت است و موضوع ملی و فرا ملی است که در آینده شهر رشت را متحول خواهد کرد.

ثابت قدم گفت :  بحث هتلینگ در کاروانسراها ، گردشگری مذهبی ، استفاده از ظرفیت های هنری ، ساماندهی بازار از لحاظ معماری و حاشیه منظر و بحث حمل و نقل عمومی را از جهت کاهش بعد ترافیکی خواهیم داشت . بافت مرکزی شهر رشت تنها فضای شهری است که دارای بی نظمی ترافیکی است . اشتغال غیر رسمی در آن وجود دارد و تمامی این مسایل ناشی از بی برنامه گی در حوزه ی توسعه ی شهری و نگاه تمرکز گرا است بافت پیاده رشت با یک نگاه فرهنگی قرار است که تولید ثروت کند . ساماندهی دستفروشان در بازارچه ها در دست انجام است و در طی چهار سال 35 هزار شغل برنامه ریزی شده است که ان شاء الله فراهم خواهد شد .

می‌توان به احیای جذابیت‌های شهری در رشت امیدوار بود

دکتر محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت  که تحصیلات دکترای شهرسازی و تجربه‌های علمی و مدیریتی را در سابقه کاری خود به عنوان یک مدیر جوان و پرانرژی به همراه دارد طی کمتر از دو سال سال حضورش در به اصطلاح کلانشهر رشت با اجرایی‌کردن  برخی پروژه های فرهنگی نظیر پروژه «پیاده‌رو خیابان‌ اعلم الهدی رشت»و پروژه "پیاده راه بافت مرکزی شهر"   ثابت کرد که دارای خلاقیت و نوآوری است اما این شایستگی‌‌ها در برگیرنده‌ی همه‌ی خواسته‌های مردم شهر باران‌های نقره‌ای نیست؛ از طرفی  اعضای شورای شهر  رشت باید او را در مسیر توسعه و سازندگی شهر همراهی کنند و از طرفی  رسانه ها و مردم نیز درپیشبرد اهداف ایشان  تمام تلاش خود را بکنند که اگر اینگونه مسیر پیش رود می توان به احیای جذابیت های بیشتر شهر رشت  و ورود گردشگران و تولید ثروت در شهرمان امیدوار بود .      

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.