حجت الاسلام آقانظری با اشاره به تاثیر زکات فطریه بر جریان اقتصادی جامعه گفت: این زکات در واقع چتر حمایتی برای فقرا است و اولین مورد مصرف ‌آن نیز به فقرا اختصاص دارد.

زکات فطریه چتر حمایتی اقتصاد اسلامی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام حسن آقانظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه اقتصاد اسلامی با اشاره به نقش «فطریه» در جریان پویایی اقتصاد اسلامی جامعه گفت: اساسا تفاوت زکات فطره با زکات مالی آن است که بر همه اعم از افراد مکلف و غیرمکلف زنده که قدرت مالی دارند لازم است و باید این زکات را بدهند.

وی ادامه داد: وقتی به خوبی ابعاد زکات فطره را بررسی و حساب می کنیم متوجه می شویم این زکات بسیار فراگیر است چراکه تنها فردی کهذ فقیر است نباید این زکات را بدهد، چرا که توان پرداخت ندارد و همین مقدار مال را برای زکات در دست ندارد و در نتیجه بر او لازم نیست.

این پژوهشگر اقتصاد اسلامی با بیان اینکه همه افراد توانمند اعم از اینکه روزه گرفته باشند یا توان گرفتن روزه در ماه رمضان را نداشتند، باید زکات فطره بدهند، افزود:  این زکات، را می توان زکات بسیار فراگیری دانست.

آقانظری در ادامه به بیان مثالی در مورد اهمیت پرداخت زکات فطره و تاثیر آن در اقتصاد جامعه پرداخت و گفت: برای مثال در کشور ایران که حدود هشتاد میلیون جمعیت دارد درصد بسیاری بالایی به زکات فطره اختصاص می یابد و اگر هر نفر را 7500 توان بنا بر اعلامی که صورت پذیرفت حساب کنند در نتیجه  مبلغ چشمگیری در یک روز برای فقرا جمع اوری می شود.

وی ادامه داد: مصرف اول زکات فطره فقرا هستند لذا اگر به شکلی سازماندهی شده عمل شود می توانیم بگوییم در دوره کوتاهی فقر در جامعه به صورت چشمگیری کاهش می یابد چراکه مصرف اول این زکات فقرا هستند و در ینتجه در سطح چشمگیری زمینه برای کاهش فقر ایجاد می شود.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه زکات فطره مثل زکات مال نیست، افزود: در زکات مال حتما باید مال به یک حد نسابی برسد و موارد زکات مالی هم موارد معینی است، در نتیجه باید زکات فطره، زکات خمس و وقف را کنار هم ببینیم.

وی گفت: اساسا از این جهت مردم خودشان افراد فقیر را حمایت مالی می کنند در نتیجه فقر در جامعه کاهش یافته و عناصر حمایتی اقتصاد اسلام را کنار هم می بینیم. در نتیجه زکات فطره را نباید به تنهایی در نظام اقتصاد اسلامی بررسی کرد، این نگاه تک بعدی است باید زکات فطره و خمس و از سوی دیگر وقف را کنار هم ببینیم و بعد بررسی کنیم. در مجموع نظام اقتصادی اسلامی چتر حمایتی را برای جامعه ایجاد می کند.

حجت الاسلام آقانظری خاطرنشان کرد: کسانی که در بحث های اقتصادی حضور فعال دارند باید تاثیر این موارد را به شکلی نظام مند بررسی کنند، زکات فطره تنها یک ضلع از اقتصاد اسلامی است که سیاست های حمایتی را در جامعه تبیین می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.